Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,747   Posts: 1,515,681   Online: 826

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 28 of 28
    AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Роберт View Post
    Je kunt natuurlijk ook meteen naar grootformaat gaan. De lenzen hebben welliswaar een veel lager optisch onderscheidend vermogen maar het filmoppervlak is tig keer groter dan bij KB. terwijl de film hetzelfde blijft.
    Of anders gezegd:
    Het oplossend vermogen van de film per formaat stijgt met grotere formaten sneller dan het oplossend vermogen per formaat van de betreffende lenzen daalt.

Shooter
    35mm
    Ik ben nu een lijstje aan het maken met foto-ideeŽn. Als ik er genoeg heb, ga ik proberen om ze allemaal in een week te maken. Als het rolletje vol is meld ik me weer.
    Last edited by Hondenbrok; 09-12-2013 at 07:30 AM. Click to view previous post history. Reason: lay-out

Shooter
    Med. Format Pan
    Quote Originally Posted by TheToadMen View Post
    Jos,
    Bedankt voor de info. Vandaag weer wat geleerd. Toch mooi die kennis uitwisseling op APUG!
    Helemaal mee eens, jammer dat het op de Nederlandse APUG door de jaren wat minder druk is geworden. Zelf zou ik van anderen willen leren hoe ze tot de perfecte afdruk proberen te komen. Daar kun je volgens mij nog veel over uitwisselen. En net over dit, technisch moeilijkste stuk van de analoge fotografie, wordt weinig informatie gedeeld. Het maken van een goed negatief heb ik redelijk onder de knie.

TheToadMen's Avatar
    Shooter
    Pinhole
    Blog Entries
    1
    Images
    22
    Quote Originally Posted by Jos Segers View Post
    Helemaal mee eens, jammer dat het op de Nederlandse APUG door de jaren wat minder druk is geworden. Zelf zou ik van anderen willen leren hoe ze tot de perfecte afdruk proberen te komen. Daar kun je volgens mij nog veel over uitwisselen. En net over dit, technisch moeilijkste stuk van de analoge fotografie, wordt weinig informatie gedeeld. Het maken van een goed negatief heb ik redelijk onder de knie.
    Hallo Jos,
    Helemaal mee eens! Misschien eens een informeel APUG-treffen in Nederland organiseren om elkaar ook live te ontmoeten? Wie weet wat daar voor moois uit voort kan komen. Ergens een dag op een mooie plek in het land om samen te fotograferen en eea. te bespreken en ervaringen/ideeŽn uit te wisselen. Het stimuleert mij ook altijd weer om met (analoge) fotografie bezig te zijn. En er gebeurd op zich genoeg (op kleine schaal) in Nederland. Zie bijv. http://www.apug.org/forums/forum67/1...kt-2013-a.html.
    Zo wil ik bijv. nog steeds een workshop/dag pinhole fotografie organiseren om mensen hier kennis mee te laten maken en samen opnames en afdrukken te maken voor Worldwide Pinhole Photography Day (laatste zondag in april). Ik heb een workshop ruimte aan huis voor max. 10 personen (mijn vrouw geeft daar cursussen en workshops creatief dagboekschrijven en persoonlijke ontwikkeling).

Ik ben in 2008 verhuisd naar omgeving Apeldoorn (Vaassen) en ben nu zelf weer een volledige doka aan het opbouwen (al ver gereed) op de zolder boven de workshopruimte. Werkblad en gootsteen is gereed. Twee mooie (grote) vergroters staan op hun plek: Devere 8x10 inch en Devere 5x4 inch vergroter. Nu nog eea. afbouwen (stopcontacten, verlichting, ...) en dan eindelijk weer eens gaan afdrukken na vele jaren. Ik heb ook nog een mooie Leica Focomat V35 vergroter (35 mm film) die nog een vaste plek krijgt. Verder nog de werkruimte uitbreiden om ook de historische fotografische processen van rond 1900 te kunnen uitvoeren (cyanotypie, gumdruk, kooldruk, zoutdruk, etc.) en zelf camera's te kunnen (ver)bouwen. (plannen genoeg, nu nog tijd vrijmaken ...).

Zelf maak ik liever een mooie analoge afdruk van een foto dan dat ik negatieven scan. Ik merk echter ook dat steeds minder mensen in analoge fotografie de beschikking hebben over dokaruimte & ervaring. Ik heb het zelf nog geleerd bij de fotoacademie in 2001, maar dat zal wel zo'n beetje de laatste lichting zijn geweest. Er is verder nog veel wat ik wil leren, zoals lith printing.

Mocht iemand interesse hebben voor een vrijblijvende APUG-meeting in Nederland, stuur mij dan eens een reactie via "Private Message". Als er genoeg animo is, zal ik een nieuwe thread openen om de ideeŽn te delen en te kijken wat, wanneer & waar we kunnen organiseren.
    En dan zal ik niet langer deze thread kapen (Sorry, Hondenbrok).

Groet,
    Bert
    http://thetoadmen.blogspot.nl
    "Have fun and catch that light beam!"
    Bert from Holland
    my blog: http://thetoadmen.blogspot.nl
    my Linkedin pinhole group: http://tinyurl.com/pinholegroup

* I'm an analogue enthusiast, trying not to fall into the digital abyss.
    * My favorite cameras: Hasselblad SWC, Leica SL, Leica M7, Russian FKD 18x24, Bronica SQ-B and RF645, Rolleiflex T2, Nikon F4s, Agfa Clack and my pinhole cameras

Shooter
    Med. Format Pan
    Quote Originally Posted by TheToadMen View Post
    Zelf maak ik liever een mooie analoge afdruk van een foto dan dat ik negatieven scan. Ik merk echter ook dat steeds minder mensen in analoge fotografie de beschikking hebben over dokaruimte & ervaring. Ik heb het zelf nog geleerd bij de fotoacademie in 2001, maar dat zal wel zo'n beetje de laatste lichting zijn geweest. Er is verder nog veel wat ik wil leren, zoals lith printing.http://thetoadmen.blogspot.nl
    Ideaal als je zo'n grote ruimte voor een doka ter beschikking hebt. Had ik vroeger zelf ook. Voor iedereen die wat kleiner behuisd is en toch met een doka wil beginnen: het kŠn met minder. Zelf werk ik nu in een ruimte onder een trap die als doka is ingericht. Daar staat nu een 4x5 inch vergroter. Met net genoeg plek ernaast voor het ontwikkel- en stopbad (fixeerbad staat onder het werkblad). Ik pas er natuurlijk in maar dan heb je het wel gehad. Voldoende ruimte op 1 m2(!) om zelfs 30x40 vergrotingen te maken.

Succes met al je plannen!

Shooter
    Multi Format
    Je kunt gemakkelijk grote vergrotingen maken in een papierdrum. 40x50cm of 50x60cm is geen probleem en de Jobo processor kan buiten de doka staan.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jos Segers View Post
    Het is ook veel makkelijker om het over een goed negatief te hebben dan over een goede afdruk. In de eerste plaats omdat een goede afdruk nogal subjectief is: wat voor beeld wil de kijker laten zien, hoe moet de sfeer zijn, wat wil je overbrengen? Er is niet per se een goede afdruk, hooguit een betekenisvolle interpretatie van een negatief. En in de tweede plaats vanwege de techniek. Een goed afdruk moet je zien, als papier. Een scan is hooguit een slap aftreksel. Een goede fotogroep is perfect voor dit soort dingen en ik heb veel geleerd van mensen door naar hun afdrukken te kijken en er over te praten. Foto inhoudelijk en qua techniek. Elkaar een keer ontmoeten lijkt me daarom een goed idee. Graag wel op een plek waar ik met een trein redelijk kan komen...

Shooter
    35mm
    Geen probleem, Bert. Ik vind het een leuk initiatief.

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin