Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,501   Posts: 1,543,363   Online: 817

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 28

Shooter
    35mm

Ilford PanF+, wat te doen.

Beste APUG'ers,

Een tijdje terug heb ik een rolletje PanF+ gekocht met de gedachte om hiermee portretten te schieten. Ik dacht: kleine korrel, mooie scherpe gezichten met veel details. Helaas was ik even vergeten dat 50ISO wel erg sloom is. Dus: flitsen. Aangezien ik geen softbox/paraplu heb, doe ik dat liever niet.

Voorlopig ligt het rolletje dus (letterlijk en figuurlijk) in de koelkast. De vraag is natuurlijk: Wat ga ik er wel mee doen? Waarschijnlijk toch een paar portretten buiten in de zon maken. Verder heb ik geen idee, dus ik vroeg me af: Wat zouden jullie doen met 1 rolletje PanF+ (35mm)? Het rolletje zal volgeschoten worden met een Pentax P50 met een 28/2.8 en een 50/1.7.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Nick

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Met 50 ISO moet je buiten toch een heel eind kunnen komen. Gooi het diafragma lekker open! Zelfs binnenshuis bij een raam op f1.7 zou het nog wel te doen moeten zijn. Gebruik een reflector (plaat wit karton/piepschuim) om de schaduwzijde wat op te lichten. Met de fijne korrel en de kleine scherptediepte is het dan net of je met een middelformaat kamera gefotografeerd hebt. Gebruik het als een uitdaging om er iets bijzonders van te maken.

Succes!
    Menno

Shooter
    35mm
    Menno, bedankt voor je advies! Ik ga eens kijken of ik een simpele reflector kan bouwen. Alleen vraag ik me af hoe de scherpte zal zijn ten op zichte van f/8 bv. Zichtbaar op FPAN denk je?

Zijn er verder nog andere vormen van fotografie/onderwerpen waar PANF+ zich goed voor leent?

Shooter
    Medium Format
    Deze film leent zich ook goed voor landschapsfotografie. Je hebt een 28mm dus je kunt mooie vergezichten maken. Zeker nu de luchten weer afwisselend bewolkt zijn kun je interessante opnames krijgen. Neem een statief mee en je kunt mooie opnames maken met langere sluitertijd. Bijvoorbeeld het ruisen van de bladeren aan de boomtakken. Kortom, genoeg te verzinnen!

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Nick, de scherptediepte zal natuurlijk minder zijn op f1.7 dan f8. Gebruik een scherptediepteprogrammaatje om dat te bekijken. Ik vind Barnack een erg makkelijk programma en het is gratis te downloaden. Maar er zijn ook veel andere vergelijkbare programma's, voor PC, MAC of smartphone. Ik gebruik voor de CoC 0.02mm ipv de standaard 0.03 mm. 0.02mm vindt ik realistischer.

Met de 50mm lens zou ik met portretten niet dichterbij dan zo'n 2m van je model komen om te grote neuzen enz te voorkomen. Bij 50mm/f1.8 op 2m afstand is de scherptediepte dan maar 11cm terwijl het met f8 51cm is. Het is dus zaak om goed op de ogen scherp te stellen. Dat het haar en oren wat minder scherp zijn is niet zo storend. Als het model rustig staat of zit dan kun je ook best een wat langere sluitertijd gebruiken. Heb je een statief of kun je een statief lenen? Dat helpt natuurlijk bij sluitertijden langer dan 1/30.

Omdat je met zwart-wit film werkt kun je ook gewone lampen gebruiken voor extra licht zoals de schemerlamp met een sterkere lamp erin. Halogeen werklampen van de Gamma gericht op een witte muur of plafond als reflector werken ook prima. Zo heb ik zo'n 35 jaar geleden een portretserie gemaakt van een klasgenoot op m'n zolderkamer. Twee 500W Photolita gloeilampen tegen het schuine plafond als "softbox" en ook panF film. Ik had destijds alleen een 50mm/1.8 lens en ik was best tevreden over het resultaat.

Omdat je geen doka hebt zou je de volgende keer ook aan Ilford XP2 film kunnen denken. Belicht als 100 ISO geeft dat een zeer fijne korrel en kan gewoon in een C-41 (kleuren) process ontwikkeld worden. XP2 kun je zien als een variabele ISO film. Van 100 tot 400 ISO krijg je prima resultaten zonder dat de ontwikkeling aangepast hoeft te worden. In dat opzicht een beetje digitaal dus. :-) Het grote voordeel is dat scannen betere resultaten (minder korrel) geeft dan gewone Zw/W films. En als je in de toekomst ooit zelf gaat afdrukken dan gaat dat met XP2 negatieven die geen oranje masker hebben ook prima.

Menno

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Bij gebrek aan een softbox of paraplu zou jij ook kunnen impoviseren met een wiite muur, wit karton, wit doek etc.
    Ook hoef jij niet een flits te gebruiken. Continu licht gaat ook.

Shooter
    Multi Format
    Pan F+ en felle zon is een slechte combinatie omdat deze film heel snel een hoog contrast krijgt met een gemiddelde ontwikkelaar.
    Je moet dan al kunstgrepen gaan toepassen, N-1 ontwikkeling en belichten op iso 32.
    Dus je lichtomstandigheden goed in de gaten houden bij deze film. Inderdaad geschikt voor landschaps fotografie maar portretten kan natuurlijk ook.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

Shooter
    4x5 Format
    Binnenportretten hoeven niet eens zo'n groot probleem te zijn en buitenportretten al helemaal niet. De belangrijkste oorzaak van onscherpte is het bewegen van de camera. Zelfs bij 1/60 sec met een 50mm ga je dat al zien als je kritisch kijkt. Gebruik daarom een statief en een draadontspanner. Dat werkt wat minder spontaan, maar dat kun je ook in je voordeel laten werken. Veel mensen die met middenformaat of groter werken, doen niet anders. Als je model rustig staat of zit hoeft ook 1/15 of zelfs 1/8 sec dan geen probleem te zijn.
    Verder is al opgemerkt dat fel zonlicht een probleem kan zijn omdat je hoge contrasten krijgt die zich slecht laten beheersen. PAN F is daar bijzonder gevoelig voor, weet ik uit eigen ervaring. Dat kun je oplossen met een invulflits of met een reflectiescherm. Je kunt ook in de schaduw gaan werken. Daar is minder licht, maar het is vaak wel mooi egaal van karakter. Het blijft een erg mooie film met een heel eigen karakter en het is zeker de moeite waard om eens mee te spelen.

Shooter
    35mm
    @spijker: Scherptediepte maak ik me niet druk om. Het gaat me meer om scherpte die toeneemt als je diafragma verder dicht gaat. Wijd open zijn lenzen vaak wat minder. Ik vroeg me af of dat op panf te zien is. Ik heb trouwens een Chinon 50 en de 28 is een Pallas.

Landschap ga ik dan ook eens proberen met dramatische luchten.

Iedereen ook bedankt voor de belichting tips!

Ook goed om te weten dat contrast een belangrijke rol speelt.
    Last edited by Hondenbrok; 09-09-2013 at 03:53 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Tja, de film zal zeker niet de zwakste schakel zijn wat betreft scherpte. Dus scherpteverschillen tussen f1.7 en f8 zul je wel terugvinden op je negatieven. Gewoon maar eens proberen zou ik zo zeggen. Als je wat meer licht hebt dan kun je het diafragma wat dichtdraaien. Maar voor portretten hoeft het niet altijd superscherp te zijn. Denk maar aan alle softfocus filters en trucs.

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin