Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,228   Posts: 1,532,748   Online: 890

Results 1 to 3 of 3

Thread: xp2- ilfort

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

xp2- ilfort

heeft er iemandt ervaring met deze film.
    heb hem juist leren kennen en er wordt over deze film van alles verteld , ben beniewd of het waar is.
    Ludo.: Fluiten:

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Waar is dat men door het samenbrengen van zilver-zout- en kleurstof-technologie in staat bent een film te maken met eigenschappen, die jij met een klassieke z/w-film niet kunt bereiken zoals de verhouding gevoeligheit/korreligheit.

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Ja, ik heb er ervaring mee. Prima film. Je kunt de ISO per plaat kiezen tussen ca 50 ISO en 400 ISO. Hoe hoger de ISO, des te korreliger de foto. Ik heb het zelf op 100 en 200 ISO gebruikt met prima resultaten. Kan gewoon in een standaard lab in C-41 ontwikkeld worden. Is prima te scannen zonder dat je een grove korrel in je scans krijgt. Met gewone ZW film vindt ik dat de scans altijd veel korreliger zijn dan een afdruk. In de doka kun je er goede afdrukken van maken op ZW papier. De Kodak tegenhanger heeft een oranje masker wat een afdrukken op variable-kontrast papier lastig maakt. Ook kun je op de scanner ICE gebruiken wat een hoop scheelt in stofjes photoshoppen. Al die eigenschappen maken het m.i. de ideale ZW film voor mensen die nu nog geen doka hebben maar later wellicht wel. Of voor mensen die film schieten omdat dat zo cool is maar verder toch liever digitaal werken.

M'n laatste plaat "Susannah" in de gallery is op 35mm XP2 @ 100 ISO gemaakt. Een ander negatief van dezelfde film heb ik destijds op 40 x 50 cm afgedrukt met een nauwelijks zichtbare korrel. Iemand van de fotoclub dacht eerst dat een digitale print was totdat hij er met z'n neus bovenop stond. Het enige nadeel (voor mij) is dat ik zelf geen C-41 ontwikkel. En aangezien ik nu wel de beschikking over een doka heb, zijn de genoemde voordelen niet zo relevant voor me. Dan kies ik voor zelf ontwikkelen ipv ergens anders laten doen. Niet elk mini-lab gaat even zorgvuldig met je film om is mijn ervaring. En met een 2e filmmagazijn voor m'n Mamiya 645 Pro kan ik ook (bijna) on-the-fly van 100 ISO naar 400 ISO.

Hopelijk heb je hier wat aan.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin