Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,914   Posts: 1,521,749   Online: 1069

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    Plastic Cameras

Houdbaarheid fixeer in gebruiksoplossing?

Hallo,
    ik druk niet veel foto's per keer af en kom bij lange na niet aan de volledige capaciteit van m'n (zwartwit)baden. Dat is in meerdere opzichten zonde. Ik weet dat je de ontwikkelaar na gebruik in een fles kunt gieten en diezelfde verdunning ook nog de volgende dag kunt gebruiken, zij het met iets langere printtijden. Dat blijft ongeveer 24 uur goed. Maar niet (veel) langer.

De kleur van mijn signaalstopbad zegt me dat ook deze werkoplossing langere tijd is te gebruiken, veel langer zelfs dan 24 uur.

Maar weet iemand hier hoe dat zit met een liter fixeeroplossing (Agefix 1+9)?

Mvg, Paul.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    De kleur van mijn signaalstopbad zegt me dat ook deze werkoplossing langere tijd is te gebruiken, veel langer zelfs dan 24 uur.
    Het stopbad kan je inderdaad langer gebruiken, maar zeker niet tot hij een kleur begint aan te nemen. Dan ben je veel te laat. Verder is stopbad goedkoop, (ongeveer 6 euro per liter als je het koopt en een dubbeltje als je het zelf maakt). Dus ik zou ruim op tijd een vers bad nemen als ik jou was...

Ooit gedacht aan fixeerindicator? 1,5 euro per 125cc. Een paar druppels toevoegen aan een beetje van je fixeerbad. Als het bad troebel wordt is het fixeer uitgeput.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hallo,
    ik druk niet veel foto's per keer af en kom bij lange na niet aan de volledige capaciteit van m'n (zwartwit)baden. Dat is in meerdere opzichten zonde. Ik weet dat je de ontwikkelaar na gebruik in een fles kunt gieten en diezelfde verdunning ook nog de volgende dag kunt gebruiken, zij het met iets langere printtijden. Dat blijft ongeveer 24 uur goed. Maar niet (veel) langer.

Mvg, Paul.
    Paul,
    Fixeer in een geheel tot de rand gevulde fles of voorzien van een laagje Protectan Spray kun je wel een aantal weken goed houden. Het is minder kritisch dan ontwikkelaar. Als de zaak gaat kristalliseren of er treedt een zilververbinding op dan heb je te lang gewacht. Een ander simpel testje is een stukje film erin steken en laten liggen als het blank wordt is de fixeer nog prima te gebruiken.
    Succes

harry
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Merlin
    Ooit gedacht aan fixeerindicator? 1,5 euro per 125cc. Een paar druppels toevoegen aan een beetje van je fixeerbad. Als het bad troebel wordt is het fixeer uitgeput.
    Natuurlijk ken ik dat, alhoewel ik het nog nooit gebruikt heb. Ik moet m'n vraag dan ook wat anders formuleren. Wie weet hoe een gebruiksoplossing fixeer in de loop der tijd reageert? Ontwikkelaar oxideert en wordt bruin en werkt minder krachtig. Maar fixeer verkleurt alvast niet. Is het dan misschien zo dat de oplossing gebruikt kan worden tot de volledige hoeveelheid te fixeren papier (bv. 80 vel 18x24 per liter oplossing, staat meestal op de flessen) bereikt is? Of oxideert zo'n oplossing ook, zij het niet zichtbaar?

Mvg, Paul.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by hka
    Een ander simpel testje is een stukje film erin steken en laten liggen als het blank wordt is de fixeer nog prima te gebruiken.
    Ah, hetzelfde trucje als met film dus? En de fixeertijd voor papier is dan ook twee keer de opheldertijd van dat stukje film?

Groet, Paul.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ah, hetzelfde trucje als met film dus? En de fixeertijd voor papier is dan ook twee keer de opheldertijd van dat stukje film?

Groet, Paul.
    Paul,
    zoals gezegd kristalliseert de oplossing na geruime tijd meestal of de zilverdeeltjes gaan zich aan elkaar binden en krijg je een soort aluminiumfolie achtig laagje op de bodem van de fles. Als dat dan zo is, is de oplossing toch al erg uitgeput en gooi je hem so-wie-so weg. Voor de rest zou ik me er niet al te druk om maken als de film niet helemaal blank gefixeerd is, maak je een nieuwe oplossing aan en fixeer je opnieuw. Bij papier ligt dat meestal anders en zie je het niet. Dan de truuk met het stukje film.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Merlin en hka,
    bedankt voor jullie reacties. Ik zal bij de eerstvolgende gelegenheid toch ook een flesje fixeerindicator aanschaffen.
    Mvg, Paul.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin