Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,931   Posts: 1,522,188   Online: 1109

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Multi Format

Nieuwe ontwikkelcombinaties gezocht

Lui, (en misschien vooral Robert?)

ik zoek nieuwe ontwikkelcombinaties voor volgende films en volgende toepassingen. Ik zit te liefogen naar al die lekkere nieuwe ontwikkelaars die de revue passeren, maar ik weet het niet zo goed. Ideeën?
    • Fuji Acros
      architectuur. De nieuwe SPUR SD2525?
      portret. Bij A49 blijven? (is een Atomal-kloon, fijne korrel met behoud snelheid)
    • Fuji Neopan 400
      reportage en al de rest => A49?!
    • Fuji Neopan 1600
      available light => A49?!

Oh, trouwens: dezelfde ontwikkelaars voor middenformaat?

Shooter
    Medium Format
    De eigenschappen van films en ontwikkelaars blijven heel persoonlijk.

De Neopan 400 en 1600 zijn mooie reportage films die goed gaan in de SPUR SLD. Je hebt daar het voordeel van een snelle combinatie van ruim iso 400 voor de eerste film en tot iso 1000 voor de tweede film.

De Acros 100 is met diezelfde SLD op iso 100 al erg goed (zeker middenformaat). Wil je meer scherpte en minimale korrel (t.b.v. m.n. kleinbeeld) dan is HRX-2 een prima keuze. Kost je echter filmgevoeligheid.

Val je op staining ontwikkelaars dan is de Tanol van Moersch een aanrader.

Over de Calbe A49 (poederontwikkelaar) kan ik zelf vrij weinig zeggen. Een lang bestaand recept, inderdaad op een receptuur van Atomal.

De nieuwe SD2525 is gemaakt voor maximale scherpte en het bereiken van hoge detailkontrast. Er wordt hier wat concessie gedaan m.b.t. de korrel. Net omgekeerd als bij de HRX-2. Ik heb hier nog geen gebruikerservaringen over.

Groetjes,

Robert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    De eigenschappen van films en ontwikkelaars blijven heel persoonlijk.

De Neopan 400 en 1600 zijn mooie reportage films die goed gaan in de SPUR SLD. Je hebt daar het voordeel van een snelle combinatie van ruim iso 400 voor de eerste film en tot iso 1000 voor de tweede film.

De Acros 100 is met diezelfde SLD op iso 100 al erg goed (zeker middenformaat). Wil je meer scherpte en minimale korrel (t.b.v. m.n. kleinbeeld) dan is HRX-2 een prima keuze. Kost je echter filmgevoeligheid.

Val je op staining ontwikkelaars dan is de Tanol van Moersch een aanrader.

Over de Calbe A49 (poederontwikkelaar) kan ik zelf vrij weinig zeggen. Een lang bestaand recept, inderdaad op een receptuur van Atomal.

De nieuwe SD2525 is gemaakt voor maximale scherpte en het bereiken van hoge detailkontrast. Er wordt hier wat concessie gedaan m.b.t. de korrel. Net omgekeerd als bij de HRX-2. Ik heb hier nog geen gebruikerservaringen over.

Groetjes,

Robert
    Ben ook wel benieuwd naar andere combinatie zoals met ID 11 en Promicrol e.d.
    Wie heeft ervaringen met andere ontwikkelaars?
    harry

Release, the best you can do...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Tja,

Misschien ben ik bevooroordeeld maar ik vind XTOL 1:1 de beste allround ontwikkelaar op de markt. Jammer - maar in feite mits goede organisatie niet onoverkomelijk - alleen beschikbaar in 5l doseringen.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Misschien ben ik bevooroordeeld maar ik vind XTOL 1:1 de beste allround ontwikkelaar op de markt.
    Ha Marc,
    Ben ook onder de indruk van Xtol. Heb je toevallig ook al de (1+0) en (1+3) verdunningen uitgeprobeerd?

Groet, Paul.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by paulmat
    Ha Marc,
    Ben ook onder de indruk van Xtol. Heb je toevallig ook al de (1+0) en (1+3) verdunningen uitgeprobeerd?

Groet, Paul.
    Dag Paul,

de 1+0 heb ik niet uitgeprobeerd, de 1+3 negatieven kwamen me te dun zelfs met een verlenging van enkele minuten ontwikkeltijd. Ik vermoed dat de ontwikklaar op een gegeven moment uitgeput geraakte.

groetjes, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin