Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,905   Posts: 1,521,288   Online: 1196

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18

Thread: gele waas?!

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka
    Randjes afsnijden is theoretisch gedoe en nergens voor nodig. Nog nooit, ook met mijn oude PE of RC III papier, gedaan en er is geen enkele foto van die tijd (meer dan 20 jaar geleden) die daar onder gebukt gaat.
    Kijk, daar hebben we wat aan... praktijk ervaring! Precies de reden waarom ik hier rondstruin.

Saskia, zou je ons nog kunnen laten weten wat je denkt dat het was als je nieuwe resultaten hebt?!

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Het zou best kunnen dat ik de tijden van het fixeren of het spoelen niet goed in de gaten heb gehouden hoor. Ik was zo druk bezig om de rest van de foto's van de vakantie af te drukken
    Dit is dus meestal de praktijk, met als gevolg dat via de randen chemie in de tussenlaag wordt gezogen met op termijn rafelende, zwellende randen van je foto's.
    Mijn MG II en bariet van 25 jaar geleden geeft ook geen problemen alhoewel de kwaliteit van MG op dit moment vele malen beter is dan in die tijd.

Robert

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Dit is dus meestal de praktijk, met als gevolg dat via de randen chemie in de tussenlaag wordt gezogen met op termijn rafelende, zwellende randen van je foto's.
    Als je je niet aan de 'voorschriften' houdt dan kun je ook niet verwachten dat je eindresultaat perfect is.
    Ik neem aan dat je niet van iedere foto (die juist behandeld is) de randen gaat afsnijden?!

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    De praktijk leert dat 90% van de zelfontwikkelde foto's later gesneden worden door o.a.:

Bariet op glasplaat, met aquareltape geplakt
    Onjuiste afstelling van je vergrotingsraam (witte rand bijsnijden)
    Zwarte rand inbelicht
    Geen rand willen hebben en met een 2-of 4 bands vergrotingsraam werken.

Randloos kan, met een glasplaat, of raam met glasplaat maar dit is m.i. een beroerde oplossing i.v.m. stof, vingers enz.

Daarnaast leert de praktijk dat PE papier vaak te lang in een bak, spoeler of emmer ronddrijven. Het is destijds ontwikkeld voor machinaal gebruik, maar ja niet iedereen heeft een dry to dry machine zomaar staan waar alle procestijden precies zijn vastgelegd.

Maakt verder ook niet uit want iedereen moet zelf weten hoe hij/zij de foto's behandelt. Ik geef alleen maar 35 jaar doka ervaring door.

Robert

svh
    svh is offline

Shooter
    35mm Pan
    Quote Originally Posted by hka
    De gele waas kan er ook op duiden dat het papier te lang in S10 stopbad heeft gestaan of dat hiervan de concentratie te hoog is geweest. Dit is nl een signaalstopbad waaraan een gele kleur zit. Ik denk eerder in deze richting dan in te lang fixeren of te kort spoelen. Een andere optie zou kunnen zijn dat de fixeertijd niet voldoende is geweest of uitgeput bad of een te zwakke concentratie van de fixeer. Het meest aannemelijk acht ik het laatste geval. Is me vorige week ook zomaar eens overkomen nadat ik de foto de volgende dag wilde inspecteren was die gele waas ook aanwezig terwijl een afdruk eerder gemaakt die verschijnselen niet vertoonde. In mijn situatie was het fixeerbad uitgeput.
    Hmm, de fixeer (en ook de ontwikkelaar en stop) had ik één dag eerder pas aangemaakt... Ik zal de oplossing vanavond voor de zekerheid toch maar even testen.
    Ik denk dat ik de foto's dan toch te lang in het stopbad had laten liggen.

Verder heb ik gisteravond opnieuw wat foto's afgedrukt en de tijden drastisch ingekort (Robert, bedankt voor de tijden). En met goed resultaat!

Groeten,
    Saskia

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Maakt verder ook niet uit want iedereen moet zelf weten hoe hij/zij de foto's behandelt. Ik geef alleen maar 35 jaar doka ervaring door.
    Even voor de duidelijkheid, aangezien ik op bariet werk en 't vastplak aan glas snijd ik de tape-rand er zo-ie-zo vanaf, dus doe ik het op uw manier.
    Echter, volgens mij zijn er ook DoKa-werkers (zoals volgens mij Annemarieke) die die tape gewoon aan hun bariet-afdruk laten zitten omdat deze vervolgens toch achter een passepartout verdwijnt... wellicht is deze discussie wel interessant voor deze mensen?!

Maar ehhh, ik zie dat u zich een beetje aangevallen voelt... ik ben de laatste die uw bijdrage niet zou waarderen. Voor mij was dit echter een nieuw geluid en ben benieuwd hoeveel mensen randen van hun PE/RC papier afsnijden... 't was meer de bedoeling reacties van de andere bezoekers uit te lokken!

Snijdt u ook de randen van uw contactafdrukken?
    Vriendelijk groetend,
    Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Snijdt u ook de randen van uw contactafdrukken?
    Ik werk meestal voor PE met een ACP doorloopmachine van Thermaphot.
    Ontwikkelen en fixeren gaat in 2X30 S.

Contactafdrukken snijd ik niet en alleen hiervoor gebruik ik een glasplaat zonder de negatieven uit de transparante negatiefbladen te halen.

De essentie van het verhaal is dat PE gemaakt is voor snelle procestijden en het papier zelf (bijna) geen chemie mag opnemen terwijl bariet zich helemaal volzuigt, langere manuele procestijden nodig heeft en weer volledig uitgespoeld moet worden.
    Komt je procestijd bij PE boven de 10-15 minuten dan neemt het PE-papier aan de randen chemie/water op, waarin niet is voorzien.

Robert

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    De essentie van het verhaal is dat PE gemaakt is voor snelle procestijden en het papier zelf (bijna) geen chemie mag opnemen terwijl bariet zich helemaal volzuigt, langere manuele procestijden nodig heeft en weer volledig uitgespoeld moet worden.
    Komt je procestijd bij PE boven de 10-15 minuten dan neemt het PE-papier aan de randen chemie/water op, waarin niet is voorzien.
    Dat vind ik een mooie conclusie van deze thread!

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin