Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 75,238   Posts: 1,660,033   Online: 941

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Thread: gele waas?!

svh
    svh is offline

Shooter
    35mm Pan

gele waas?!

Ik heb nog maar weinig ervaring met het ontwikkelen en afdrukken van mijn eigen zwart wit foto's.
    Nu heb ik een paar foto's afgedrukt, en bij 2 hiervan bleek na het drogen dat er een gele gloed overheen zit. De rest was had dit niet.
    Ik heb er goed op gelet dat al de baden op temperatuur (20C) waren, ook het spoelbad, maar ik ben misschien toch iets te slordig met de tijden geweest.

Wat kan ik verkeerd gedaan hebben?

Saskia

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hi Saskia

lijkt mij te kort gefixeerd en/of niet lang genoeg gespoeld:Langer fixeren dus en langer spoelen.

groetjes, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by svh
    Ik heb nog maar weinig ervaring met het ontwikkelen en afdrukken van mijn eigen zwart wit foto's.
    Nu heb ik een paar foto's afgedrukt, en bij 2 hiervan bleek na het drogen dat er een gele gloed overheen zit. De rest was had dit niet.
    Ik heb er goed op gelet dat al de baden op temperatuur (20C) waren, ook het spoelbad, maar ik ben misschien toch iets te slordig met de tijden geweest.

Saskia
    Hallo Saskia,
    Voor een goed antwoord is het altijd wel handig zoveel mogelijk je proces te beschrijven. Zoals; welk papier heb je gebruikt, weet je hoe oud dat was, welke ontwikkelaar (warmtone/koudtone) en hoe lang ontwikkel, stop, fixeer en spoel je. Etc..
    Kun je iets bedenken wat er bij die twee anders is gegaan? Had je de andere foto's (zonder gloed) op hetzelfde tijdstip gedaan... of op een andere dag?

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Gaat het om PE/RC papier of bariet?

De PE/RC papieren kun je in een minuut fixeren en twee minuten uitspoelen (een en ander afhankelijk van temperatuur , concentratie en spoeltechniek)

Omdat je pas aan de gang bent vermoed ik dat het om de kunststof fotopapieren gaat (PE PolyEthyleen, Resin Coated).

Misschien kun je iets specifieker zijn over de gebruikte concentratie en je spoeltechniek.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

svh
    svh is offline

Shooter
    35mm Pan
    Ik maak gebruik van B/W RC papier van Agfa (multicontrast) en chemie van Amaloco.

2 min. ontwikkelaar (AM6006 Extra Viramax, 1+9)
    1 min. stop (S10, 1+19)
    5 min. fixeer (X89 Extrafix, 1+4)
    5 min. spoelen (stromend leidingwater)

Het zou best kunnen dat ik de tijden van het fixeren of het spoelen niet goed in de gaten heb gehouden hoor. Ik was zo druk bezig om de rest van de foto's van de vakantie af te drukken !

Shooter
    Medium Format
    Beste Saskia,

AM6006 1+9 bij 20 graden C : 1 1/2 minuut
    S10 1+19 idem : 30 sek.
    X89 1+4 idem : 1 minuut

2 minuten onder stromend water (snelspoeler of douchekop) voldoet prima.

evt. nabehandeling met T50 (seleen) om maximale zwarting te krijgen. (extra archiefvastheid krijg je gratis mee).

Agfa Multicontrast PE/RC gaat goed in deze combinatie, Ilford MG IV zelfs nog iets beter. (Of het vergelijkende Amaloco Variprof papier)

De toegepaste 5 Minuten fixeren is te lang en heeft op termijn nadelige effecten op je fotopapier.
    De randjes moet je er overigens aan 4 kanten afsnijden.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

svh
    svh is offline

Shooter
    35mm Pan
    Bedankt!

Ik ga er gelijk mee aan de slag!

Groeten,
    Saskia

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    De randjes moet je er overigens aan 4 kanten afsnijden.
    Waarom dat Fotohuis? Pe-papier moet je afsnijden? Nog nooit van gehoord...

Mvg, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Het Poly Ethyleen (gecoat) papier is gemaakt voor snelle proces en uitspoeltijden.
    Tijdens het ontwikkelen en fixeren in de schalen of processor dringt de chemie axiaal naar binnen omdat op de snijranden niet gecoat is. Vandaar dat het verstandig is PE/RC papier na het drogen aan 4 kanten iets te besnijden. In praktijk geen probleem als je werkt met een vergrotingsraam en al helemaal niet met een 4 maskerbanden-vergrotingsraam.

Groetjes,

Robert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by svh

Saskia
    De gele waas kan er ook op duiden dat het papier te lang in S10 stopbad heeft gestaan of dat hiervan de concentratie te hoog is geweest. Dit is nl een signaalstopbad waaraan een gele kleur zit. Ik denk eerder in deze richting dan in te lang fixeren of te kort spoelen. Een andere optie zou kunnen zijn dat de fixeertijd niet voldoende is geweest of uitgeput bad of een te zwakke concentratie van de fixeer. Het meest aannemelijk acht ik het laatste geval. Is me vorige week ook zomaar eens overkomen nadat ik de foto de volgende dag wilde inspecteren was die gele waas ook aanwezig terwijl een afdruk eerder gemaakt die verschijnselen niet vertoonde. In mijn situatie was het fixeerbad uitgeput. Randjes afsnijden is theoretisch gedoe en nergens voor nodig. Nog nooit, ook met mijn oude PE of RC III papier, gedaan en er is geen enkele foto van die tijd (meer dan 20 jaar geleden) die daar onder gebukt gaat.

harry

harry
    harry

Release, the best you can do...

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin