Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 75,238   Posts: 1,660,033   Online: 941

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Thread: gele waas?!

svh
    svh is offline

Shooter
    35mm Pan

gele waas?!

Ik heb nog maar weinig ervaring met het ontwikkelen en afdrukken van mijn eigen zwart wit foto's.
    Nu heb ik een paar foto's afgedrukt, en bij 2 hiervan bleek na het drogen dat er een gele gloed overheen zit. De rest was had dit niet.
    Ik heb er goed op gelet dat al de baden op temperatuur (20C) waren, ook het spoelbad, maar ik ben misschien toch iets te slordig met de tijden geweest.

Wat kan ik verkeerd gedaan hebben?

Saskia

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hi Saskia

lijkt mij te kort gefixeerd en/of niet lang genoeg gespoeld:Langer fixeren dus en langer spoelen.

groetjes, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by svh
    Ik heb nog maar weinig ervaring met het ontwikkelen en afdrukken van mijn eigen zwart wit foto's.
    Nu heb ik een paar foto's afgedrukt, en bij 2 hiervan bleek na het drogen dat er een gele gloed overheen zit. De rest was had dit niet.
    Ik heb er goed op gelet dat al de baden op temperatuur (20C) waren, ook het spoelbad, maar ik ben misschien toch iets te slordig met de tijden geweest.

Saskia
    Hallo Saskia,
    Voor een goed antwoord is het altijd wel handig zoveel mogelijk je proces te beschrijven. Zoals; welk papier heb je gebruikt, weet je hoe oud dat was, welke ontwikkelaar (warmtone/koudtone) en hoe lang ontwikkel, stop, fixeer en spoel je. Etc..
    Kun je iets bedenken wat er bij die twee anders is gegaan? Had je de andere foto's (zonder gloed) op hetzelfde tijdstip gedaan... of op een andere dag?

Jeroen

Shooter
    Medium Format