Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,708   Posts: 1,548,551   Online: 1169

Results 1 to 8 of 8
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Klein vraagje rodinal 1+50 (houdbaarheid)

Ik weet dat onverdunde rodinal goed houdbaar is. Maar hoe zit het met 600ml 1+50 rodinal (met zo'n 100ml lucht erbij) die maximum twee maanden geleden aangemaakt is? Kan ik die nog veilig gebruiken of toch beter nieuwe chemie maken?

(ps: doka is ingericht, nu enkel nog alles plaatsen en voorzien dat te maken heeft met het printen: ik plaats wat foto's online als mijn rolletje op en ontwikkeld is, dan kunnen jullie wat tips geven naar de inrichting en plaatsing toe)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Pieter,

Ik zou er niet op vertrouwen dat de oplossing nog goed is. Geen risico nemen en een verse batch aanmaken.

Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    okidoki. Zijn ook foto's bij van stockholm dus ik zou ze niet graag verliezen!
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Werkoplossingen van ontwikkelaars op hoge verdunning geven na enkele uren al een merkbaar kwaliteitsverlies.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Verdunde ontwikkelaar is niet te bewaren. Ook niet als het om Rodinal gaat.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm

Re: bewaren verdunde ontwikkelaar

Quote Originally Posted by argentic
    Verdunde ontwikkelaar is niet te bewaren. Ook niet als het om Rodinal gaat.
    Rodinal Special is volgens de handleiding wel verdund te bewaren, wel langere ontwikkeltijd gebruiken.
    1 x geprobeerd met standaard verdunning 1 + 15 ging goed.
    Bij sterkere verdunning 1+45, 1+60 heb ik het niet geprobeerd dit vaker te gebruiken, zie ook geen reden.
    Peter

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    waarom maak je de ontwikkelaar niet net voor de ontwikkeling aan die je uitvoert ipv een voorraad? rodinal onverdund is bijna net zo lang houdbaar als bariet papier. Een vriend van mij heeft een 30 jaar oud flesje gebruikt, pikzwart maar nog steeds prima in orde.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Volgens de manual toch ook maar een aantal maanden of een jaar ofzo
    Meestal doe ik dat wel, maar ik had het idee dat ik er nu redelijk vlug opnieuw ging nodig hebben. Ik dacht dat 1+50 goed afgesloten toch ook wel een tijdje bewaarde... (????)
    Normaalgezien meng ik direct en gebruik ik een spuit om de goede hoeveelheid te nemen.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin