Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,902   Posts: 1,521,186   Online: 1127

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Multi Format

drogen van barietpapier

Ik vroeg me af of er geen andere manier is dan de randen vastplakken met tape die je eerst moet natmaken voor die kleeft op een plaat , dat is de manier die ze bij ons in de academie voorstellen . Die manier werkt goed maar ik vind het jammer dat ik zoveel rand (papier) kwijt ben daarmee , ik had dan liever mijn foto's wat groter gemaakt .
    het is glanzende warmtone van ilford die ik gebruik

Alex

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Wat ik doe:
    In de fotoclub doka: foto aan beide kanten afstrijken met een "trekker" (zo'n ding voor de ramen/vensters). Eventueel overgebleven druppels opdeppen met keukenpapier. Dan de foto met de emulsie boven drogen met een (goedkope) haardroger op de hete stand. De haardroger goed over de foto bewegen en als de foto omhoog begint te krullen, de foto omdraaien en de andere kant drogen. Je zult de foto wel een paar keer omdraaien.

Thuis: de foto 2 dagen onder een zwaar boek leggen.

Werkt uitstekend. Nadeel is dat het elektriciteit kost. Ik gebruik Ilford MGIV FB (neutraal) glanzend en Adox Variotone FB Warmtone glanzend.

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    -) opwalzen met emulsie op glassplaat

-) gebruik van een droogpers, met de emulsie of naar het droogdoek of naar het hoogglans-blik toe

Shooter
    Medium Format
    Ik laat de foto's meestal drogen op een plastic Ikea afdruiprekje. Ze worden dan behoorlijk krom.
    Daarna leg ik de afdrukken onder een dikke atlas.
    Na een paar dagen zijn ze dan redelijk plat. In ieder geval plat genoeg om in te lijsten.

Groeten,

Jan Alwin

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Alex, in het engelstalige deel van APUG staat een "sticky" over het vlak krijgen van bariet papier: getting-fiber-based-paper-flat
    Heb je dat al gelezen?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Persoonlijk gebruik ik de opplak methode omdat die perfect werkt (als je eenmaal door hebt dat het aquarelband nat maar niet druipend moet zijn), en omdat ik een aantal bewerkingen gemakkelijker kan doen op de nog opgeplakte afdruk.

Maar als ik haast heb gebruik ik een ouderwetse glanspers met de beeldkant naar het opspandoek. Die glanspersen zijn gemakkelijk gratis te vinden, want er waren er massa's van in omloop, en niemand gebruikt ze meer. Let wel op dat het doek niet vol bruine fixeervlekken zit. Opwarmen en termostaaat in stellen zodat je net je vlakke hand er niet meer op kunt houden (+- 50 ' C) . Goed afgestreken afdruk 10 minuten laten "smoren", en vervolgens onder een dik boek laten afkoelen.

Maar de oppervlaktestructuur van de opgeplakte afdruk vind ik persoonlijk aangenamer.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin