Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,915   Posts: 1,556,331   Online: 993

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Magenta zweem (trix400)

Dit is nu al de derde keer dat ik een lichte magenta of roze zweem opmerk op de filmbasis van trix. Is dit normaal? Nochthans goed gefixeerd. Spoelmethode 5 10 20 40 keer kiepen voor 1 filmpje. Zou het kwaad kunnen? Ik zou niet graag hebben dat mijn foto's van stockholm binnen 10 jaar 'vervaagd' zijn ofzo.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    ULarge Format
    De lichte magenta zweem is de kleur van de drager van Tri-X. Niets aan de hand.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Fixeertijd

Quote Originally Posted by PieterB
    Dit is nu al de derde keer dat ik een lichte magenta of roze zweem opmerk op de filmbasis van trix. Is dit normaal? Nochthans goed gefixeerd. Spoelmethode 5 10 20 40 keer kiepen voor 1 filmpje. Zou het kwaad kunnen? Ik zou niet graag hebben dat mijn foto's van stockholm binnen 10 jaar 'vervaagd' zijn ofzo.
    Die magentazweem duidt erop dat je niet goed genoeg gefixeerd hebt of met een uitgeput fixeerbad. De Tri X en de T-Max hebben een veel langere fixeertijd nodig dan normaal. Je kunt de film rustig nog een keer fixeren dan ben je deze magentakleur kwijt. Normaliter worden deze films, mits goed gefixeerd, gewoon blank. Zelf fixeer ik T-Max met Rapid Fixeer minimaal 5 min. terwijl dat normaal slechts 2 min. is. Na 2 a 3 films moet je het fixeerbad al echt vernieuwen.
    harry

Release, the best you can do...

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Hmmm ik gebruikte agefix 1+7, anderhalve maand geleden aangemaakt in een hoeveelheid van 1 liter waarvan ik steeds 300ml neem. Ik heb op z'n minst 7 minuten gefixeerd. Ik denk dat ik aan zo'n 5-7 filmpjes zit. Was getest en goed bevonden met een stukje testfilm hp5 die ik hiervoor gebruik (die regel van niet meer dan 2x fixeertijd voor blank te maken)

Zal de strips nog even in een fixeerbad onderdompelen eenmaal ik ontwikkelschalen heb. (niet samen of in hetzelfde bad met papier natuurlijk)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Hmmm ik gebruikte agefix 1+7, anderhalve maand geleden aangemaakt in een hoeveelheid van 1 liter waarvan ik steeds 300ml neem. Ik heb op z'n minst 7 minuten gefixeerd. Ik denk dat ik aan zo'n 5-7 filmpjes zit. Was getest en goed bevonden met een stukje testfilm hp5 die ik hiervoor gebruik (die regel van niet meer dan 2x fixeertijd voor blank te maken)

Zal de strips nog even in een fixeerbad onderdompelen eenmaal ik ontwikkelschalen heb. (niet samen of in hetzelfde bad met papier natuurlijk)
    Pieter,
    een HP5 zal nooit een magentazweem vertonen. Is een film op geheel andere basis. Als je wilt testen moet een stukje Tri X nemen anders weet je nog niets.
    harry

Release, the best you can do...

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik bedoel dat niet hoor enkel voor te kijken of de opheldertijd nog goed is maw de fixeer nog sterk genoeg is.

Shooter
    35mm
    Wanneer heb je de filmpjes gekocht? In december had de winkel in Amsterdam waar ik altijd mijn filmpjes koop een partij Tri-X die terug moest naar Kodak vanwege een zweem, details ken ik niet.
    Peter

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik denk een 5-tal maanden ofzo, aangekocht bij fotoimpex. Maar ik moet zeggen, de negatiefjes zien er perfect uit.
    Is trouwens in rgb zonder veel correctie, dus mss kan je een lichtroze zweem waarnemen als je heel goede ogen hebt.

Neg. scans trouwens tijdelijk te zien op http://users.pandora.be/excursie/stockholm/
    Commentaar altijd welkom (ik plaats gn links meer op nl.foto)

Shooter
    Medium Format
    Ik vind een fixeertijd van 7 minuten voor een niet T-grainfilm wel aan de lange kant. Af en toe nieuwe fixeer aanmaken kan toch geen kwaad? Dan heb je zekerheid. Ik heb goede ervaringen met de X89 van Amaloco. Ze claimen een snellere opheldering dan andere fixeren en ik moet ze gelijk geven. Bovendien is de prijs (in NL tenminste) ook heel vriendelijk.

Als je ze gescand hebt als kleurnegatief moet de zweem omgekeerd zijn, of redeneer ik nu verkeerdom?

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Zeker en vast, maar 5-7 filmpjes voor 1 liter agefuix moet toch prima zijn? Die 7 minuten heb ik enkel gedaan omdat ik zeker wou spelen!

Omgekeerd bij scannen: ja maar ik laat ze meteen 'inverteren'

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin