Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,570   Posts: 1,545,491   Online: 1213

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    Digital Negs

Hulp gevraagd bij mislukte ontwikkeling

Daarnet twee filmpjes ontwikkeld met Ilford Ilfosol, Daarna een stopbad en gefixeerd, ook met ilford producten. Nu: mijn films zijn volledig doorzichtig: er staat niets op, ook niet de cijfertjes. Dus ik vermoed dat de film niet ontwikkeld is omdat de ontwikkelaar slecht (stond misschien iets te warm)was. Is er nu nog een mogelijkheid om toch nog mijn negatieven te krijgen. Voor alle duidelijkheid: ze hebben al licht gezien.
    Alvast bedankt voor de reacties

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Wouter M
    Is er nu nog een mogelijkheid om toch nog mijn negatieven te krijgen.
    Neen. Jammer maar helaas, maar bij mijn weten bestaat er geen methode om negatieven die al gefixeerd zijn, alsnog te ontwikkelen. Misschien in wetenschappelijke/militaire hoek verder zoeken?

Paul.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Daarnet twee filmpjes ontwikkeld met Ilford Ilfosol, Daarna een stopbad en gefixeerd, ook met ilford producten. Nu: mijn films zijn volledig doorzichtig: er staat niets op, ook niet de cijfertjes. Dus ik vermoed dat de film niet ontwikkeld is omdat de ontwikkelaar slecht (stond misschien iets te warm)was. Is er nu nog een mogelijkheid om toch nog mijn negatieven te krijgen. Voor alle duidelijkheid: ze hebben al licht gezien.
    Alvast bedankt voor de reacties
    Als de ontwikkelaar te warm zou zijn geweest krijg je juist meer zwarting. Ik heb het vermoeden als ik je verhaal lees dat je ontwikkelarr en fixeer hebt verwisseld. Dat leid ik af uit het feit dat er helemaal geen zwarting te zien is.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Digital Negs
    Nee nee, ik ben er zeker van dat ik de juiste volgorde gebruikt heb.Maar ik heb van iemand gehoord dat er zo iets bestaat als een "na-ontwikkelaar voor bij mislukte opnames

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    het lijkt mij dat wanneer het negatief helemaal doorzichtig is en zelfs de tekst en cijfers op de zijkanten wegzijn dat er te lang ontwikkeld is...
    Kan aan mij liggen, maar dat kan je zo wie zo niet terughalen lijkt mij.

Grtzz Tim
    When a memory is getting fuzzy...
    A picture can make it clear again...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Nee nee, ik ben er zeker van dat ik de juiste volgorde gebruikt heb.Maar ik heb van iemand gehoord dat er zo iets bestaat als een "na-ontwikkelaar voor bij mislukte opnames
    Tja niets is niets, -bleken-herontwikkelen-intensificatie lijkt me hier niet mogelijk. Als enige redding <IT hoed>digitaal en photoshop</IT hoed>
    De reden lijkt me dat de Ilfosol geöxideerd is - te lang gestaan of in contact gekomen met lucht e.d. M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Of hebt ontwikkeld in water, of in fixeer. Een uitgewerkte ontwikkelaar geeft altijd nog wel iets beeld.

Shooter
    Medium Format
    Nou, met Ilfosol-S is dat wel mogelijk. Met deze ontwikkelaar kan het binnen een week van nog werken naar helemaal niets gaan. Xtol heeft overigens ook dezelfde vervelende eigenschap. Aan de kleur kun je het bijna niet zien. Kortom, als je niet regelmatig ontwikkelt, geen Xtol (5 liter verpakking) en geen Ilfosol-S die binnen 3 maanden volledig inactief kan zijn.

Als je weinig ervaring hebt is dit dus vragen om problemen.
    Neem een AM 74, werkt altijd, of Rodinal (Agfa) gaat ook nog goed na 3-4 jaar of als je nauwkeurig belicht en met klassieke films werkt AM50, gemakkelijk te verwerken en ook goed voor 3 jaar. Zit in ampullen. Bovendien kun je bij deze ontwikkelaars visueel gemakkelijk zien als ze niet meer bruikbaar zijn (AM 74 theebruin, Rodinal zeer donker bruin, AM50 licht theebruin.)

Daarnaast zijn de Amaloco producten (AM74, AM50) goedkoper dan Ilford en is het Amaloco fixeer, X89 maximaal in capaciteit en bijna reukloos.

Het is niet meer mogelijk een beeld op je films te krijgen. Je moet bij filmontwikkeling geen enkel risico nemen. Wij twijfel gaat bij mij de ontwikkelaar WEG.

Als pleister op de wonde zal ik je gratis een ampulontwikkelaar toesturen zodat je volgende film WEL een succes wordt. Geef even je gegevens aan ons door.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

Shooter
    Digital Negs
    Wanneer kan je dan wel herontwikkelen?

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Wat jij bedoelt zijn zogenaamde versterkers. Dat kan je wel toepassen om een negatief te verbeteren, maar dan heb je nog gn goed negatief als resultaat. Dat kan ook niet, en bij een bijna doorzichtig negatief vrees ik er al sterk voor.

[IT]Ok, dit is iets waar digitale techniek je kan helpen. Ik ook zo'n maand of twee maand geleden een rolletje in de vuilbak gekieperd, maar wou het toch even proberen met vuescan. Na een beetje prutsen kwam ik tot het volgende resultaat:[/IT uit]

Wanneer je niet goed kijkt zal je niet veel opmerken, terwijl dit negatief echt wel blank was (ik zag een aantal vage grijze transparante lijntjes)
    Maar om van zoiets een goede afdruk te maken, analoog: vergeet het, digitaal: tot misschien 10x15 ofzo maar dan nog....
    (in mijn gallery staat er nog een scan van dit filmpje 'ghost' ofzo)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin