Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,534   Posts: 1,544,057   Online: 1109

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 38
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Nu we het toch over receptuur van ontwikkelaars hebben: Is iemand bekend hoe de CG 512 ontwikkelaar in elkaar steekt?

Robert
    Ik ken niet de exacte formule. Maar CG 512 (Spezial) is een ultrafijnkorrelontwikkelaar. Dit soort ontwikkelaars hadden weliswaar een erg fijne korrel, maar de scherpte was meestal belabberd. Heb je die ontwikkelaar zelf al gebruikt? Wat waren de resultaten.

Met wat meer informatie (scherpte-indruk, filmgevoeligheid, ontwikkeltijden, zilveraanslag op de film) en afhankelijk van de periode waarin deze ontwikkelaar voor het eerst het licht zag, moet de compositie met enige mate van zekerheid te herleiden zijn.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Nee, ik heb deze nog niet gebruikt. Ik heb overigens maar 1 adres waar ik deze kan bestellen.
    De CG-512 spezial zal waarschijnlijk bestaan uit veel natriumsulfiet en natriumbisulfiet. Ik weet alleen niet of het een metol ontwikkelaar is.

Ik zoek voor een test een fijnkorrelontwikkelaar die dieper in de emulsie werkt, dus ook langere ontwikkeltijden en natuurlijk ook verlies aan gevoeligheid van de film.

Internetonderzoek heeft nog niet veel opgeleverd.

Groetjes,

Robert

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Nee, ik heb deze nog niet gebruikt. Ik heb overigens maar 1 adres waar ik deze kan bestellen.
    De CG-512 spezial zal waarschijnlijk bestaan uit veel natriumsulfiet en natriumbisulfiet. Ik weet alleen niet of het een metol ontwikkelaar is.
    Dat hoeft niet. Voor ultrafijnkorrel ontwikkelaars werd ook een tijd lang para-phenyleendiamine gebruikt. Die was uiterst fijnkorrelig en langzaam werkend omdat deze ontwikkelstof zelf al veel zilver oploste. Om dat effect nog te versterken werden er extra oplossende middelen toegevoegd zoals natriumthyocyanaat of ammoniumchloride. Resultaat was vaak een zilversluier op de film die je er met jodiumticntuur af moest halen. Dit soort ontwikkelaars zijn nooit een echt succes geworden.

Weet jij in hoeverre Calbe A 49 op CG-512 lijkt? Volgens de specificaties zouden die beiden wel eens broertjes kunnen zijn.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Weet jij in hoeverre Calbe A 49 op CG-512 lijkt
    A-49 is een variant op Agfa Atomal.

Voor zover mijn informatie reikt is de Cube XS een afgeleide van CG-512.
    Zegt jou de naam Udo Raffay's iets?

Robert

Shooter
    Medium Format
    Misschien deze samenstelling:

Calgon 2 g
    Metol 12 g
    Ortho-phenylendiamine 12 g
    Natriumsulfiet 90 g
    Kaliummetabisulfiet 10 g
    Water tot 1000 ml

Verder ben ik nog niet gekomen in RoVo's geheime receptenboek. Misschien dat iemand die is afgestudeerd in de foto chemie er iets meer van kan zeggen.

Robert

Shooter
    Multi Format
    Meer nog, Robert: A49 is Agfa Atomal. A49 is de naam die Orwo gebruikte na patentproblemen met het westerse Agfa (waar ze voor de tweedeling van Duitsland deel van uitmaakten)

Shooter
    Medium Format
    Nou ja een recept is in de tijd ook aan verandering onderhevig: Agfa Rodinal is in de loop van tijd (inmiddels meer dan honderd jaar) ook nog wat bijgesteld.

Wie helpt mij nog aan informatie over CG 512?

Shooter
    Medium Format
    In heb inmiddels gesproken met de huidige maker van de CG-512, oorspronkelijk bedacht door Udo Raffay, gedeeltelijk op inderdaad toch Metol basis. 512 heet de ontwikkelaar omdat Udo destijds 512 pogingen nodig had om de ontwikkelaar zover samen te stellen dat deze perfect was.

Met dank aan Wolfgang Moersch voor mij even op het juiste spoor te zetten.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by hka
    Wil me weer her-oriŽnteren op het gebied van zw/w films in combinatie met de ideale ontwikkelaar. Het filmtype waar ik voor kies is FP4+ op 120 spoel.

Wie heeft ervaringen met Ilford FP4+ in samenhang met een (vloeibare)ontwikkelaar?
    Wat is daarbij de ideale effectieve filmgevoeligheid?
    En waarom vindt je deze combinatie zo goed?

Ben benieuwd !

harry
    Zelf ben ik tevreden over de combinatie FP4+ met Ilford Microphen. Helaas is Microphen al een maand of zes niet leverbaar. Ik gebruik Microphen altijd 1+3 verdund en kies een ontwikkeltijd van 10,5 minuten bij 20 graden. Het is wel geen vloeibare ontwikkelaar, maar de afgelopen jaren heb ik elk negatief op nr 2 of op nr 3 papier kunnen afdrukken. De poederverpakking is volgens de site van Ilford vrijwel onbeperkt houdbaar, en eenmaal aangemaakt een aantal maanden. De vervangers voor Microphen die voor deze film worden aanbevolen, zijn ongeschikt omdat ik dan veel kortere ontwikkeltijden zou moeten gebruiken, waardoor het ontwikkelen van de film niet meer zo reproduceerbaar zou worden.

Ton H.

Shooter
    Medium Format
    Moersch biedt vanaf komende maand vervangers aan voor zowel Microphen als ID11. Perceptol vervanger (EFG) is al leverbaar. Dit i.v.m. de leveringsproblemen bij Ilford die nog wel even zullen aanhouden. De ontwikkeltijden zijn 100% gelijk aan hun orgineel maar worden i.v.m. de T.M. onder andere namen aangeboden.

Daarnaast zijn er vergelijkende ontwikkelrecepten van SPUR in vloeibare vorm. Maar dit houdt wel in dat je opnieuw moet gaan intesten.

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin