Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,530   Posts: 1,543,966   Online: 1091

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 38 of 38
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Met de snelheid waarmee Ilford zijn klanten nu bedient is het maar de vraag of de betreffende ontwikkelaar nog wel werkt als deze de eindgebruiker bereikt.
    Als er één voordeel is bij de huidige ontwikkelingen van Ilford, is het wel dat alles wat er op dit moment geleverd wordt kakelvers is. Dus met die houdbaarheidsdatum van Ilford is het nog nooit zo goed gegaan.

Het is verschrikkelijk spijtig te moeten constateren dat een topmerk in o.a. z/w film, papieren en chemie z'n markt in een half jaar tijd compleet naar de knoppen heeft geholpen.
    Daar moet ik je wel een beetje gelijk in geven. Door de ellenlange levertijden jagen ze veel vaste klanten weg. Ik had 50 pakjes HP5 vlakfilm besteld. Na maanden wachten is er één pakje aangekomen. Toen weer enkele weken niks, en nu ineens de andere 49. Kakelvers, dat wel. Maar intussen ben ik serieus aan het testen met vervangende films. Ik wil niet met handen en voeten gebonden zijn aan een produccent die alleen levert wanneer het hem uitkomt.

Hetzelfde geldt voor papier. Ik ga binnenkort bezig met het papier van Kentmere wat sinds kort weer te krijgen is. Als vervanging van Ilford FBWT en Forte PolyWT.
    Last edited by argentic; 02-20-2005 at 10:56 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argentic
    Hetzelfde geldt voor papier. Ik ga binnenkort bezig met het papier van Kentmere wat sinds kort weer te krijgen is. Als vervanging van Ilford FBWT en Forte PolyWT.
    Hoewel een beginneling, ben ik ook van de Ilford lijn aan het afstappen. Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom er eigenlijk weinig over Agfa MCC111 (barietpapier) gezegd wordt. Persoonlijk lijkt me dat namelijk een goed alternatief omdat het financieel met Agfa prima gaat en het 'op de hoek' te halen is. Is dit papier 'inferieur' aan bijvoorbeeld Kentmere?!

Gilbert, als je nog langs komt kun je wel een ongebruikt pak Fineprint VC (Finegrain D.Wt.) van Kentmere (20,3x25.4cm) van me meekrijgen, destijds bij van Puffelen meegenomen met wat Forte PW... maar zoals ik al zei, ik wil me op 1 papier gaan richten, en denk niet dat het die gaat worden.

Fijn weekend,
    Jeroen
    Last edited by argentic; 02-20-2005 at 10:56 AM. Click to view previous post history.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom er eigenlijk weinig over Agfa MCC111 (barietpapier) gezegd wordt.
    Amerikanen kennen geen Agfa, dus spreken ze er niet over. Agfa MCC111 is één van de beste papieren op de markt en onterecht ondergewaardeerd. Ik werk er al jaren bijna exclusief mee. Wie naar de APUG meeting vandaag komt, kan zichzelf overtuigen: al mijn prints zijn op MCC111 gemaakt. En t'is tevens nog goedkoper dan Ilford op de koop toe.
    M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Amerikanen kennen geen Agfa
    Nee, niet zo bekend als Kodak natuurlijk maar Agfa heeft in de USA een bodemprijs voor de films en fotopapieren, nog goedkoper dan in Duitsland dus.

Marketing heet dat.
    Ik vind MCC een prima barietpapier, wel wat warmtoon en zal straks wat laten zien welke op de barietpers zijn gedaan.

Daarnaast is het MCP multicontrast veel minder. De sturing van de gradatie is niet goed. Ilford MG IV is daar veel beter in.

Maar ja iedereen heeft zo ook z'n eigen smaak en de verkrijgbaarheid van Agfa in België is natuurlijk veel beter. Wat dat betreft is NL eigenlijk meer een Ilford land.
    Doe je je boodschappen in CZ, dan vind je vrijwel uitsluitend Foma. Zo gaat dat nu eenmaal.

Groetjes,

Robert

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Nee, niet zo bekend als Kodak natuurlijk maar Agfa heeft in de USA een bodemprijs voor de films en fotopapieren, nog goedkoper dan in Duitsland dus.

Marketing heet dat.
    Agfa heeft soms prima produkten, voor uiterst interessante prijzen. Maar de marketing van Agfa is allerbelabberst, en naar klanten luisteren ze ook al enkele decennia niet meer.

Ik vind MCC een prima barietpapier, wel wat warmtoon en zal straks wat laten zien welke op de barietpers zijn gedaan.
    Ik heb heel wisselende ervaringen met Agfa MCC. Als het vers is is het heel mooi warmtoon papier. Maar ik heb al twee pakken gehad die binnen een jaar grondsluier bleken te produceren. En dan is helaas zelfs de goedkoopste prijs te duur. Dus ik ben van MCC afgestapt.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Maar ik heb al twee pakken gehad die binnen een jaar grondsluier bleken te produceren
    Maar Gilbert, je moet het ook dan niet in de USA bestellen, wel goedkoop maar 4X door de röntgen gegaan.

Robert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

DD-X met Zonesysteem

Quote Originally Posted by argentic
    Ik heb altijd begrepen dat DDX gewoon Microphen is in vloeibare vorm. Ik heb ze nooit vergelijkend getest, maar de resultaten komen in mijn ervaring inderdaad aardig overeen.
    Ben al geruime tijd aan het intesten en fine-tunen van Ilford FP4+ in combinatie met DD-X ontwikkelaar. De effectieve gevoeligheid en de N-ontwikkeltijdtijd heb ik aardig onder controle. De pijn zit 'm momenteel bij de Compressie en Expansie ontwikkeling of beter gezegd voor de gebruikers van het andere zonesysteem de N+1, N+2 en N-1, N-2 tijden. Wat mij daarbij opvalt is dat na het ontwikkelen van de teststroken, bijv bij C1 de gevonden tijd volgens de calculator een te lage densiteit geeft. Ga ik hem daarna weer opnieuw berekenen dan kom ik weer rond de N-tijd uit. Zit dus even in een vicieuze cirkel. Wie heeft dezelfde ervaring of kan mij verder helpen?
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by hka
    Ben al geruime tijd aan het intesten en fine-tunen van Ilford FP4+ in combinatie met DD-X ontwikkelaar. De effectieve gevoeligheid en de N-ontwikkeltijdtijd heb ik aardig onder controle. De pijn zit 'm momenteel bij de Compressie en Expansie ontwikkeling of beter gezegd voor de gebruikers van het andere zonesysteem de N+1, N+2 en N-1, N-2 tijden. Wat mij daarbij opvalt is dat na het ontwikkelen van de teststroken, bijv bij C1 de gevonden tijd volgens de calculator een te lage densiteit geeft. Ga ik hem daarna weer opnieuw berekenen dan kom ik weer rond de N-tijd uit. Zit dus even in een vicieuze cirkel. Wie heeft dezelfde ervaring of kan mij verder helpen?
    Ik heb mij nooit echt verdiept in het zonesysteem, omdat ik tevreden ben over de negatieven. Deze kunnen allemaal op Ilfospeed nummer 2 of 3 afgedrukt worden.

In een vorig bericht in deze thread heb ik beschreven hoe ik mijn FP4 Plus 120 films ontwikkel in Microphen: 10,5 minuten 1+3 bij 20 graden Celsius. Sinds kort is Microphen weer goed leverbaar bij Foto Prisma in Utrecht. Een 1L verpakking kost 4,30 Euro en daar kan ik 6,5 films mee ontwikkelen. Toen Microphen ongeveer een jaar niet leverbaar was, heb ik ook DD-X (1+4) gebruikt en kreeg vergelijkbare negatieven door 7,0 minuten te ontwikkelen bij 20 graden Celsius. Een fles DD-X kost echter 20,40 Euro voor 9 films.

Ton H.

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin