Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,880   Posts: 1,520,506   Online: 859

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Shooter
    Multi Format

'uitgelopen' negatief rand

Gisteren een 35mm ontwikkeld:
    - HP5+ in Rodinal 25+1 (8'), 400ml in een Patterson Universal
    - Amalco stopbad (1'), ruim 1/2 L
    - Agefix (4'), ruim 1/2 liter.

Aan één kant zijn de hokjes van de zijkant ogenschijnlijk letterlijk 'uitgelopen' over een paar mm. van de film. Waaraan kan dit liggen?
    Ik vrees dat er iets moet misgelopen zijn bij het fixeren, niet lang genoeg, of dat de fixer moet vervangen worden.

Het was de eerste keer dat ik Rodinal gebruikt heb, hiervoor had ik ID11 met hetzelfde stopbad & fixeer.

Wie geeft mij uitsluitsel, als dat al mogelijk is?

G
    (ik wou het negatief zaterdag meebrengen, maar aangezien het nu zondag blijkt te zijn...)

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by argus
    Wie geeft mij uitsluitsel, als dat al mogelijk is?
    Lijkt mij dat je kiep beweging te hard is en daardoor rond de perforatiegaatjes strepen veroorzaakt. Rodinal wordt best 1x per minuut rustig gekiept.

hth, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Lijkt mij dat je kiep beweging te hard is en daardoor rond de perforatiegaatjes strepen veroorzaakt. Rodinal wordt best 1x per minuut rustig gekiept.

hth, Marc.
    Zal ik eens doen. Ik kiep idd. nogal snel.

Het voorschrift van AGFA om Rodinal de eerste minuut continu te kiepen, moet ik me daaraan houden? Allez, moeten, is het aangeraden ;-)

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by argus
    Zal ik eens doen. Ik kiep idd. nogal snel.

Het voorschrift van AGFA om Rodinal de eerste minuut continu te kiepen, moet ik me daaraan houden? Allez, moeten, is het aangeraden ;-)

G
    Het beste is de eerste minuut - zeer rustig te kiepen - en dan de lucht uit de tank te laten ontsnappen: creert een onderdruk, en zo lekt de tank wat minder. Daarna iedere minuut rustig kiepen.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    creert een onderdruk, en zo lekt de tank wat minder
    Ik begrijp hieruit dat die Patterson tankjes nog steeds een beetje lekken. Neem Jobo, met juist gebruik lekken die dus niet.

Strepen tussen de perforatie's met Rodinal: Inderdaad, RUSTIG kiepen. Rodinal werkt optimaal met 1+50, weinig agitatie en geeft dan hoge scherpte en ook goede contourscherpte.
    Rodinal is daarom ook niet zo geschikt als rotatieontwikkelaar.

Als ik met Tanol of Rodinal werk met de (Heiland) TAS Filmprocessor staat deze dan ook op de laagste agitatiestand.

Zelfs met rolfilm heb je met deze beide ontwikkelaars weinig last van het zgn. bromide effect. Dus nogmaals, rustig en weinig kiepbeweging. Voor een gelijkmatige ontwikkeling de eerste minuut ook rustig kiepen. Het is dus geen milkshake!

Groetjes,

Robert

Shooter
    Multi Format
    Ik begrijp hieruit dat die Patterson tankjes nog steeds een beetje lekken. Neem Jobo, met juist gebruik lekken die dus niet.
    Of dat nog steeds is, weet ik niet echt, ik heb allemaal tweedehands materiaal.
    De truuk met de onderdruk werkt bij mij wel perfect, geen lekken dus!

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Patterson tankjes systeem 4 met 'tupperware'-achtige deksel zijn volkomen lekvrij als je nauwkeurig de deksel erop doet en even de overdruk eruit laat, die onstaat door de deksel erop drukken...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    <reclame>
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Als ik met Tanol of Rodinal werk met de (Heiland) TAS Filmprocessor staat deze dan ook op de laagste agitatiestand.
    </reclame>

In deze tijd waarin bijna geen bedrijf meer investeerd in film, komt Heiland (weer) met een mooi innovatief produkt. Hulde!
    Maar dit is ook de tijd dat alles wat met film te maken heeft in de uitverkoop staat. Een rotatieontwikkelapparaat als de CPA of CPE2 is voor een habbekrats te koop. Ik heb begrepen dat de TAS filmprocessor € 800 moet kosten (Camera Magazine). Waarom zou ik zoveel geld over moeten hebben voor iets wat ook met de hand kan? Ik sta ook zo vaak op de laagste agitatiestand. Ik vind het ook een behoorlijk nadeel dat deze machine alleen de kleine tanks aan kan. Ja toch, niet dan?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Ik vind het ook een behoorlijk nadeel dat deze machine alleen de kleine tanks aan kan. Ja toch, niet dan?
    De Heiland TAS Filmprocessor kan worden aangepast voor meerdere ontwikkelsystemen: Jobo 1500 - Jobo 2500 - Patterson - Kindermann - Kaiser.

Mijn Tas is gemaakt voor Jobo 1500 systeem dwz. in mijn versie kan ik de 1520 en 1540 gebruiken. 1-5 135-36 of 1-4 120 rolfilms. 250 ml - 1000 ml chemie. Inderdaad voor relatief kleine hoeveelheden films en het 1500 systeem is een tanksysteem uitermate geschikt voor kiepontwikkeling met minimale hoeveelheden chemie.

Waarom zou ik zoveel geld over moeten hebben voor iets wat ook met de hand kan?
    Natuurlijk kan het met de hand, alleen minder reproduceerbaar en veel minder confortabel. Mijn eerste test met de R3 (iso 50) en CG 512 (een emulsie diepte ontwikkelaar) ligt al op 23-24 minuten.

Goedkoop is het niet ( Eur. 798,00) maar ook een Jobo CPE-2 kost inmiddels ruim Eur. 650,00 , afgezien van de ruimte die een CPE-2 of nog erger een CPA/CPP inneemt. Voor mijn doka (2,00 m X 2,50 m) is de TAS een ideale oplossing. Verder is de programmering in externe geheugens praktisch en heeft het systeem een automatische temperatuur compensatie voor de exacte ontwikkeltijd.
    De TAS is uitgevoerd in RVS en PTFE (Teflon) onderdelen en dus zeer duurzaam gemaakt.

Een aanrader voor de liefhebber, maar inderdaad je moet niet op een paar centen hoeven te kijken.
    Iedereen die interesse heeft is natuurlijk van harte welkom voor een demonstratie <einde reclame>.

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Merlin
    Patterson tankjes systeem 4 met 'tupperware'-achtige deksel zijn volkomen lekvrij als je nauwkeurig de deksel erop doet en even de overdruk eruit laat, die onstaat door de deksel erop drukken...
    Hmmm ik heb ook dit systeem en toch druipt er af en toe wel wat ontwikkelaar of fixeer over mijn handen. Zal er wel géén problemen met krijgen op lange termijn zeker? (je handen krijgen dan een doka-geurtje )
    Soms doe ik dan toch maar handschoenen aan!
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin