Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,826   Posts: 1,582,008   Online: 865

Results 1 to 4 of 4

Thread: selenium toner

DdV
    DdV is offline

Shooter
    35mm
    Images
    2

selenium toner

Beste allen,

Ik heb vandaag een busje seleniumtoner (Amaloco T60) aangeschaft, maar had toch nog enkele vraagjes over het gebruik ervan. Ik heb een Franstalige PDF met instructies gevonden, maar misschien hebben enkelen hier ervaring met dit produkt.

Welke verdunning raden jullie aan? Het gaat me om de verkleuring, niet zozeer om de archiveerbaarheid. Op het busje staat 1+3 tot 1+19. Ik veronderstel dat de behandeltijd daarmee samenhangt. Hier wordt aangeraden 2-6 minuten. Welke combinatie kan ik best nemen om ermee te beginnen experimenteren?

In die PDF staat ook dat de tonaliteit en hardheid van de afdruk kan veranderen. Hoe sterk zijn deze effecten?

Ik lees overal hoe gevaarlijk selenium wel niet is, maar geldt dat ook voor deze oplossing, of volstaat het om de standaard voorzichtheid om om te gaan met ZW chemie na te leven?

En tenslotte, kan een aangemaakte oplossing bewaard worden, en zo ja, hoe lang ongeveer?

Alvast bedankt,

David

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hi David:

Bij zwakke verdunning is bij alle soorten papier een lichte verhoging van de zwarting/contrast op te merken.
    Bij sterke verdunning zullen koudtoon papieren eerder naar een aubergine kleur neigen terwijl bij warmtoon papieren een chocolade tot sepia bruin (wat mij betreft onaangenaame) kleur veroorzaken.
    Zolang de toner met respect behandeld wordt (ga je nu niet direct erin onderdompelen) - kan het geen kwaad.
    Zolang de toner naar ammonia ruikt is ie bruikbaar (vrij lang in feite)

M.

NB. Ik zou een 1+9 verdunning proberen met een lange tijd. Kwestie van smaak.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Inderdaad goede tips voor de T60.

Houdbaarheid: 2-3 jaar in de fles, 1/2 jaar 1/3-1/2 fles concentraat gevuld.
    Hoge verdunningen eenmalig, verdunningen tot 1+9 ca. 4-6 weken in een volle goed afgesloten fles.

Ik zou zeggen: Vraag de Amaloco dokakrant op bij de belgische importeur (uitgave 2005/2006).
    De Beukelaer : tel. +32 (0)38705900

Robert

DdV
    DdV is offline

Shooter
    35mm
    Images
    2
    Hartelijk dank voor de tips. Ik heb het ondertussen geprobeerd een 1+9 verdunning levert inderdaad een goed resultaat op.

David

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin