Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,522   Posts: 1,543,799   Online: 778

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

1 uur doka workflow

ter info:

de volgende workflow...

baden aanmaken
    12 (RC) test prints maken van 6/6 negatieven op 13/18 Agfa MCP 310
    spoelen
    en drogen met de rc-kindermann

én baden opruimen

neemt slechts 1 uur in beslag

hulpmiddelen: de rc kindermann droger en de splitgrade op de M805.
    maw: de film ontwikkelen neemt méér tijd in beslag nu.

terloops: super tevreden met de Splitgrade hier: werkt bijzonder snel, accuraat, en is zeer gebruiksvriendelijk.

mvrgr
    Fred

Shooter
    Medium Format
    Da's mooi, zo kun je in een uurtje alvast je film bekijken.
    Ik ben nu aan het testen of inscannen en bekijken niet nog sneller gaat
    Het inscannen gaat redelijk snel, maar het goed bekijken van het negatief op een beeldscherm valt nog niet mee. Dan is jou 13/18 waarschijnlijk beter.
    (met bekijken bedoel ik natuurlijk niet gewoon het tonen van het plaatje op een monitor, nee ik bedoel echt beoordelen of er het juiste negatief tussen zit om die mooi print van te maken.

Jeroen

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by hasselbladuser
    Da's mooi, zo kun je in een uurtje alvast je film bekijken.
    Ik ben nu aan het testen of inscannen en bekijken niet nog sneller gaat
    Het inscannen gaat redelijk snel, maar het goed bekijken van het negatief op een beeldscherm valt nog niet mee. Dan is jou 13/18 waarschijnlijk beter.
    (met bekijken bedoel ik natuurlijk niet gewoon het tonen van het plaatje op een monitor, nee ik bedoel echt beoordelen of er het juiste negatief tussen zit om die mooi print van te maken.

Jeroen
    Probleem met de scanner is dat hij niet dezelfde 'gedraging' heeft als je vergroter. Of de vergroter gaat anders om met de verschillende densiteiten als de scanner. Of maw de scanner en de vergroter zijn hier niet op mekaar afgestemd (laat staan als je én een condensor én een diffusor gebruikt). Dus om een neagatief te beoordelen ben ik nu recent overgeschakeld op de lichtbox (en een oude 50mm lens als super loupe) en de snelle rc proefafdruk (die met de splitgrade in 85 % van de gevallen reeds een heel goeie afdruk oplevert).

Vandaag een 7-tal (12 maal 6/6) en een 4-tal 6/7 proef afdrukjes gemaakt.

mvrgr
    Fred

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    ter info:
    baden aanmaken
    12 (RC) test prints maken van 6/6 negatieven op 13/18 Agfa MCP 310
    spoelen
    en drogen met de rc-kindermann
    én baden opruimen
    neemt slechts 1 uur in beslag
    Ik gebruik tegenwoordig een digitale camera voor contactafdrukken.

OEI OEI OEI GODSLASTERING !!!

Even serieus, met een goedkope digitale camera fotografeer ik een hele film tegelijk op een lichtbak. Op de computer even omkeren in een positief. Alles samen tien minuten. Slechte kwaliteit beeld natuurlijk. Vooral omdat mijn digitaaltje slechts een 2 Mp is. Maar voor mij geeft zo'n digitaal contactje genoeg informatie om te weten welke negatieven interessant zijn. Daarna gebruik ik mijn dokatijd liever voor het echte werk op bariet.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Gilbert

Print je deze dan uit, en zo ja hoe zien ze er na een jaar nog uit. Ik maak gewoon contacten op A4 formaat PE papier en gebruik deze vellen dan gelijk voor archivering.

Fred
    Mbt Workflow.Vandaag 6 vergroting op 30/40 bariet gemaakt met de Splitgrade. Alleen een proefdruk voor de eerste en daarna alles zonder proefstroken. Voorwaarden hiervoor: vers papier, verse ontwikkelaar en goede badtemperatuur. Tijd inclusief spoelen zo'n 2 uur.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Breunes
    Gilbert

Print je deze dan uit, en zo ja hoe zien ze er na een jaar nog uit. Ik maak gewoon contacten op A4 formaat PE papier en gebruik deze vellen dan gelijk voor archivering.

Fred
    Mbt Workflow.Vandaag 6 vergroting op 30/40 bariet gemaakt met de Splitgrade. Alleen een proefdruk voor de eerste en daarna alles zonder proefstroken. Voorwaarden hiervoor: vers papier, verse ontwikkelaar en goede badtemperatuur. Tijd inclusief spoelen zo'n 2 uur.
    Beste Ben,

2 uur is voor 6 barietafdrukken inderdaad vlug. Dat belooft.
    Gewoon uit nieuwsgierigheid: op welk papier (en met welke ontwikkelaar) heb je gewerkt?

De splitgrade is inderdaad een schitterend hulpmiddel in de doka.
    Ben er zeer tevreden over.
    Het nodigt je uit om in de doka te gaan werken.
    Na 5' heb je reeds je eerste printje.

Wat de proefafdrukjes workflow betreft: ik maak nu van elke opname een rc-afdrukje op Agfa MCP 310RC 13/18.

Die afdrukjes krijgen dan na enkele reviews een kwotering mee...
    R: voor registratie (van R-+ tot R---)
    I: voor interpretatie (van I+ tot I+++).

Het merendeel zijn R's, per filmpje scoor ik zo'n één I'tje...

De I beelden worden dan daarna op bariet gezet.

Alles wordt in excel file bijgehouden.

mvrgr
    Fred

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Fred

Het waren opnames uit een serie van 5 films. TriX400 , 2 belicht als 1600 en 3 belicht als 3200. Papier Ilford MGFB en Ilford ontwikkelaar. Als ik Tmax films gebruik moet ik bij de Splitgrade altijd 0.4 gradatie harder drukken om mijn smaak te krijgen, maar de TriXxen, die ik voor dit doel speciaal uitgetest heb, bleken direct in orde.

De contactvellen op A4 bewaar in bij de negatieven, tezamen met een vel papier waarop ik vermeld gradatie, doordrukken, etc. Meestal heb ik per film van 10 opnames er een negatief wat goed genoeg is. Kwalificaties zoals jij beschrijft doe ik niet, dat zijn mi subjectieve gegevens en die veranderen met de tijd. Daarnaast ben ik altijd met meerdere kort en langlopende projecten bezig. Van een onderwerp probeer ik altijd drie foto's te maken die bij elkaar passen en dat kan soms jaren duren voor ik ze bij elkaar heb.

Ben

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Fred

Het waren opnames uit een serie van 5 films. TriX400 , 2 belicht als 1600 en 3 belicht als 3200. Papier Ilford MGFB en Ilford ontwikkelaar. Als ik Tmax films gebruik moet ik bij de Splitgrade altijd 0.4 gradatie harder drukken om mijn smaak te krijgen, maar de TriXxen, die ik voor dit doel speciaal uitgetest heb, bleken direct in orde.
    ...

Ben
    Ik werk ook graag met 400TX.
    Voor kleinbeeld is het de standaard hier. (EI 300 in ID11 1+1 20°C 7'30)
    Ook voor middenformaat gebruik ik hem graag.
    Meestal ook met ID-11.
    Toch ook een aantal in Rodinal ontwikkeld.

Benieuwd hoe de film zich gedraagt bij 1600 en 3200.
    Heb je enkele voorbeelden Ben? Welke ontwikkelaar gebruik je dan?

Voor middenformaat ook al enkele malen de FP4+ gebruikt.
    Ga hem wat testen. Wordt wellicht de standaard hier.

mvrgr
    Fred

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Gilbert

Nee hoor. Afgedrukt blijft er van een 2 Mp natuurlijk niks over. Ik gebruik ze uitsluitend om op het scherm snel wat negatieven uit te kiezen. Meer verwacht ik er ook niet van. Want ook op analoge contactvellen kun je niet goed beoordelen of een foto scherp is, en of de gradatie perfect is. Daarvoor moet je toch echt een eerste afdruk op ware grootte maken.

Intussen puilen na 20 jaar mijn analoge contactvellen de kast uit. Deze digitale contactvellen zijn sneller, gemakkelijker en nemen geen plaats in. Meer eisen stel ik er niet aan.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Fred
    De contactvellen op A4 bewaar in bij de negatieven, tezamen met een vel papier waarop ik vermeld gradatie, doordrukken, etc.
    Hoe goed zijn je contactvellen behandeld en gespoeld? Aan contactvellen besteed ik lang niet zoveel aandacht als aan een bariet. Dus hou ik mijn contactvellen en aantekeningen apart van mijn negatieven, om problemen te vermijden.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin