Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,926   Posts: 1,585,036   Online: 995

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Shooter
    4x5 Format

Ilford maakt doorstart

Hoi Allemaal,
    Ik heb zojuist vernomen van een Belgische collega dat Ilford sowieso een
    doorstart maakt. Er is prake van een manager buy out o.z.i.d.. Natuurlijk is dat voor de analoge zwart/wit fotografie goed nieuws ! Het is wel zo dat men sterk rekening dient te houden met een substantiele prijsverhoging van 10 % of meer ( de investeerders willen hun geld wel terug). Andere alternatieven zijn er dan ook nog........ Dus toch nog redelijk goed nieuws, want het was te verwachten dat wanneer een van de grootste aanbieders het niet zou redden, het aantal, mensen wat zou stoppen met de Zwart/
    wit fotografie zou groeien denk ik, nu is er alle reden om weer door te gaan. Wat er uit het leveringspakket gaat weet ik niet, de chemie is vol-
    gens mij ook over genomen door een partij. Te verwachten is wel dat het
    papier assortiment wordt herzien en dus aangepast.

René de Caluwé
    Kunstfotografie en papierimport

Shooter
    Medium Format

doorstart Ilford

Ik heb van mijn leverancier ook gehoord dat Ilford een doorstart maakt. Dat is uitstekend nieuws maar ik kan nog niet bestellen omdat het distributienet zou plat liggen??? (Ik gebruik voornamelijk rollen van 30 meter en die zijn niet courant in voorraad.)
    Hebben jullie in Nederland daar meer nieuws rond?

JanKé

Shooter
    Medium Format
    evt. uitwijken naar Bon Image in Duitsland. Die garanderen Ilford leveringen m.u.v. de poederchemie.

Het is een voortzetting van Ilford Deutschland GmbH. die overmorgen ter ziele gaat en B.I. gaat onafhankelijk van Ilford Mobberley opereren.

Ik begrijp dat je zelf je film inspoelt?

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by janké
    Ik heb van mijn leverancier ook gehoord dat Ilford een doorstart maakt. Dat is uitstekend nieuws maar ik kan nog niet bestellen omdat het distributienet zou plat liggen??? (Ik gebruik voornamelijk rollen van 30 meter en die zijn niet courant in voorraad.)

JanKé
    Ja, de investoren die het faillissement hebben overbrugd nemen het bedrijf over, en gaan door met Ilford, wat nu "Ilford Photo" gaat heten. Ilford Duitsland gaat failliet, en distributie van Ilford produkten wordt overgenomen door "Bon Image". Ilford Zwitserland die inkjet papier produceert is een bloeiend bedrijf, en inmiddels onafhankelijk, maar staat desondanks te koop.

De distributie heeft een tijd erg langzaam gedraaid. O.a. omdat ze een heleboel tussenhandelaren uitgeschakeld hebben, en alleen heel grote bestellingen accepteerden. Het is de bedoeling dat dit nu beter wordt. Dat moet ook, want welke fotograaf kan zich veroorloven om maandenlang op zijn films te wachten? Ik ben bijvoorbeeld volledig geijkt op Ilford, maar als hun distributie niet beter wordt kijk ik desondanks uit naar alternatieven.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by janké

JanKé

Ik heb 2 weken terug een verse doos FB WT gekocht. Fotoboer zei FWIW dat het via De Beukelaer kwam. Misschien heb je daar wat aan.

NB. Ik ga deze middag om Delta400, misschien dan wat meer nieuws.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Ik ben bijvoorbeeld volledig geijkt op Ilford, maar als hun distributie niet beter wordt kijk ik desondanks uit naar alternatieven.
    Je zal niet de enige zijn.
    Omdat Ilford hoge minimum orders hanteert (Eur. 3000,00) zijn wij gaan kijken naar kwalitatieve alternatieven. En dat valt niet mee tegen films als Delta 400, Delta 100, HP5+ , FP4+ en PanF.

Toch hebben wij een alternatief gevonden in zowel het hoge als lage iso bereik: R3.

Bij iso 800 tot iso 1000 levert de film vergelijkende resultaten als een Delta 400 of Neopan 1600 en bij iso 50 is de film zelfs beter dan een Pan F bij iso 50.

Je moet wel behoorlijk spelen met diversen type ontwikkelaars. AM74 voor rond iso 800 en CG512 voor rond iso 50-iso 100. Xtol gaat overigens ook goed. Een nadeel kan de lange ontwikkeltijd zijn (18:00 min tot 24:00 Min). Ik moet wel zeggen dat dit de eerste polyester film is die op heldere drager gegoten is en niet krult. Inmiddels heb ik zowel de R3 op K.B. als op 120 rolfilm uitvoerig getest. Jammer dat de film kwa prijs hoog in de markt is gezet, alhoewel we daar al wat aan hebben gedaan. De 120 rolfilm wordt overigens in een net plastic draaikokertje geleverd wat erg practisch is. Daarnaast loopt de sensibilisering door tot bijna in het I.R. gebied (730 nm).

Wat mij betreft was R3 ook goed geweest als naam, dat Rollei ervoor kost vast wel Eur. 0,25/film.

Binnenkort meer over dit interessante buitenbeentje.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    ...
    Wat mij betreft was R3 ook goed geweest als naam, dat Rollei ervoor kost vast wel Eur. 0,25/film.
    Binnenkort meer over dit interessante buitenbeentje.
    ....
    Om het effe bot te zeggen de R3 is te [SIZE=3]duur[/SIZE]

NB. DE delta400 was nog niet verkrijgbaar.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Alles is relatief:

Ik neem een willekeurige prijs van een Delta 400 135-36: Eur. 5,60 (Wolt BV).

R3: Eur. 5,25

Zonder dat Rollei ervoor had het vast wel Eur. 5,00 kunnen zijn.

Ik denk dat de prijzen bij Ilford alleen nog maar omhoog zullen gaan.

Shooter
    4x5 Format
    Hoi Robert,

de prijzen van Ilford zullen naar wat ik gehoord heb stijgen met 10-15 % en dat geldt voor papier en film. ZE doen dat om simpelweg de investeringskosten terug
    te verdienen. Wat de leveringen betreft weet ik niet of nog steeds die afname van
    3000 Euro van kracht is.
    René de Caluwé
    Kunstfotografie en papierimport

Shooter
    Medium Format
    Wel bij Ilford in België waar voor ons alles officieël vandaan hoort te komen.

Ik ken een boel fotografen die daarom Ilford al helemaal aan de wilgen hebben gehangen.
    Alternatieven zijn er wel, maar allemaal buitenland natuurlijk.

Robert

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin