Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,571   Posts: 1,545,571   Online: 1059

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Het "Zone Systeem" voor 35(!)mm

Beste zone-systeem-werkers,

Na "Way beyond Monochrome" te hebben gelezen, heb ik drie vragen:

1) Is er iemand die het zone-systeem toepast op 35mm film, en zo ja, in welke vorm? Bijvoorbeeld door voor verschillende contrast situaties verschillende filmpjes mee te nemen en die dan te wisselen (mid-roll-rewind) als het contrast daarom vraagt.
    En ook... hoe heeft u de ontwikkeltijden gestest; voldoet de '2e methode' (zoals beschreven in het boek) door een aantal filmpjes op verschillende tijden te ontwikkelen. Of is hier de complexe test aan te pas gekomen, met densitometers, step-wedges, etc..

2) Is TRI-X (35mm!) film geschikt i.c.m. D76 om met het zone systeem te experimenteren.

3) Hoe staat het pushen van film (ik merk dat ik regelmatig naar 800/1600 ISO moet om uit de hand te kunnen fotograferen) in relatie tot het zone-systeem? Want bij pushen wordt toch alleen de ontwikkeltijd aangepast? Komt het er dan dus op neer dat je (zone technisch gesproken) zo nooit een goed negatief krijgt dat op gradatie 2 geprint kan worden...?!

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten!
    Jeroen

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround

Na "Way beyond Monochrome" te hebben gelezen, heb ik drie vragen:

1) Is er iemand die het zone-systeem toepast op 35mm film, en zo ja, in welke vorm? Bijvoorbeeld door voor verschillende contrast situaties verschillende filmpjes mee te nemen en die dan te wisselen (mid-roll-rewind) als het contrast daarom vraagt.
    Ja hoor. Natuurlijk niet zo precies als met grootformaat. Maar in de praktijk kan ik met twee bodies en (zelf ingespoelde) filmpjes van 12 of 24 opnamen, prima zonesysteem toepassen. Een body is voor de ontwikkelcategorie die op die situatie toepasselijk is. De andere voor extreem zachte of harde situaties. In de praktijk maak ik het zelden mee dat ik zowel extreem hard als extreem zacht tijdens dezelfde fotosessie nodig heb. En dan klan ik nog altijd even het rolletje halverwegen terugspoelen en later hergebruiken.

En ook... hoe heeft u de ontwikkeltijden gestest; voldoet de '2e methode' (zoals beschreven in het boek) door een aantal filmpjes op verschillende tijden te ontwikkelen. Of is hier de complexe test aan te pas gekomen, met densitometers, step-wedges, etc..
    Zelf ebruik ik het zonesysteem heel intensief, en test ik de hele santemekraam door met densitometer etc. Maar voor 35 mm zou de 2e methode prima moeten voldoen. Het zonesysteem is geen doel in zichzelf, en dus ook niet voor elke soort fotografie noodzakelijk. Het enige doel is om negatieven te krijgen die voor jou de gewenste resultaten opleveren. In 35 mm liggen die eisen anders dan bij grootformaat. En dan kom je met drie ontwikkeltijden-bij-benadering voor harde, zachte en normale belichtingssituaties al een heel eind. Worden je eisen met de jaren hoger, dan schaf je vanzelf andere apparatuur en een densitometer aan.

2) Is TRI-X (35mm!) film geschikt i.c.m. D76 om met het zone systeem te experimenteren.
    Ja hoor. Wordt al tientallen jaren voor zonesysteem gebruikt. Ik zou je wel aanraden om D76 1+1 te verdunnen en eenmalig te gebruiken.

3) Hoe staat het pushen van film (ik merk dat ik regelmatig naar 800/1600 ISO moet om uit de hand te kunnen fotograferen) in relatie tot het zone-systeem? Want bij pushen wordt toch alleen de ontwikkeltijd aangepast? Komt het er dan dus op neer dat je (zone technisch gesproken) zo nooit een goed negatief krijgt dat op gradatie 2 geprint kan worden...?!
    Jawel, je krijgt wel een negatief wat op gradatie 2 geprint kan worden, maar je verliest de details in de schaduwen. Of dat erg is hangt af van je persoonlijke smaak, en van het soort fotografie. Voor harde nieuwsjournalistiek maakt het geen barst uit of je details in de schaduwen hebt. Voor portretten wordt dat al anders. En landschappen moeten het vaak hebben van de perfecte doortekening en details.

Waarom fotografeer je altijd uit de hand? Meestal is een statief veel praktischer. Behalve natuurlijk als je een beroemdheid aan moet rennen om hem op de foto te krijgen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Wat een super antwoord, thanks! Hier kan ik wat mee, ga er meteen mee aan de slag deze week en dit weekend bij 'mudar' ontwikkelen!

Quote Originally Posted by argentic
    Waarom fotografeer je altijd uit de hand? Meestal is een statief veel praktischer. Behalve natuurlijk als je een beroemdheid aan moet rennen om hem op de foto te krijgen.
    Zoals wellicht bekend, doe ik voornamelijk 'portretten'. Soms kan ik goed een statief gebruiken maar soms ook is het handiger/sneller om uit de hand verschillende composities te proberen. Bovendien werk ik met mensen liever niet met te lange sluitertijden om onscherpte te voorkomen... en mensen zijn toch wat 'stijver' als je zegt dat ze niet al teveel mogen bewegen i.v.m. langere sluitertijden.

Nog 1 vraagje:
    Hoe kan ik het beste testen wat voor bijvoorbeeld een TRI-X rolletje gepushed naar 1600 de beste ontwikkeltijd is (ik gebruik inderdaad D76 1:1 zonder hergebruik) voor 'N' ontwikkeling? Ik neem aan dat ik dan een afdruk moet beoordelen op de hoge lichten bij gradatie 2 (omdat ik niets aan het wegvallen van de schaduw-details kan doen)... meet ik tijdens het belichten dan nog steeds op de schaduwen (-2 stops instellen op camera)?!

Alvast bedankt,
    Jeroen

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Wat een super antwoord, thanks! Hier kan ik wat mee, ga er meteen mee aan de slag deze week en dit weekend bij 'mudar' ontwikkelen!

Zoals wellicht bekend, doe ik voornamelijk 'portretten'. Soms kan ik goed een statief gebruiken maar soms ook is het handiger/sneller om uit de hand verschillende composities te proberen. Bovendien werk ik met mensen liever niet met te lange sluitertijden om onscherpte te voorkomen... en mensen zijn toch wat 'stijver' als je zegt dat ze niet al teveel mogen bewegen i.v.m. langere sluitertijden.

Nog 1 vraagje:
    Hoe kan ik het beste testen wat voor bijvoorbeeld een TRI-X rolletje gepushed naar 1600 de beste ontwikkeltijd is (ik gebruik inderdaad D76 1:1 zonder hergebruik) voor 'N' ontwikkeling? Ik neem aan dat ik dan een afdruk moet beoordelen op de hoge lichten bij gradatie 2 (omdat ik niets aan het wegvallen van de schaduw-details kan doen)... meet ik tijdens het belichten dan nog steeds op de schaduwen (-2 stops instellen op camera)?!

Alvast bedankt,
    Jeroen
    Jeroen,

Kijk ook eens naar ID-11 van Ilford. Werking identiek aan D-76 maar vele malen goedkoper (toch een tijdje geleden). Zeker in de verpakking van 10 liter. Is dan nog een fractie van de prijs van een 1-liter verpakking.

Voor Tri-x en 1600 iso zie Breunes, zou ik zeggen.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ook voor mij een heel waardevol antwoord!
    Zeker aangezien ik ook met trix en d76 werk als combinatie.

Bedankt!
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten!
    Jeroen
    Jeroen,
    ik heb er al eens een verhaaltje over gemaakt.
    Zie thread http://www.apug.org/forums/forum71/11169-calibreren-volgens-zonesysteem-t-max-100-a.html
    Hoop dat je er wat aan hebt.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by fred
    Voor Tri-x en 1600 iso zie Breunes, zou ik zeggen.
    Ehhh, ik ben even abuis... Breunes?

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka
    ik heb er al eens een verhaaltje over gemaakt.
    Zie thread http://www.apug.org/forums/showthread.php?t=11169
    Dat was zeker nuttig! Zelf ga ik beginnen met de 'fast and praktical' test uit het boek 'Way Beyond Monochrome'... ik heb (zoals Gilbert al een beetje aangaf) inderdaad het idee, dat deze test voor mij op dit moment precies genoeg is (voor het type fotografie dat ik nu beoefen). Ik moet namelijk ook een beetje uitkijken dat het niet allemaal 'te droog' wordt; ik merk namelijk dat te veel technische details mijn fotografie ook nadelig kunnen be´nvloeden... ik moet er plezier in blijven en uitkijken dat ik geen reuze-sprongen probeer te maken die in frustratie eindigen!

Bedankt allen voor de reacties tot dusverre!
    Jeroen

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin