Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,871   Posts: 1,583,343   Online: 1143

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 15 of 15
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    D76 mooier dan xtol: dat is nogal subjectief en bovendien moeilijk te beoordelen voor mij. Doordat ik nog altijd niet print (en dat ook niet voor ogenblikkelijk zal zijn, jammer genoeg) zeker niet.
    Er gaat niets boven eigen afdrukken in de eigen doka. Maar als je zowiezo niet nat afdrukt begrijp ik niet waarom je je druk maakt over verschillende ontwikkelaars. Die scanner brengt van zichzelf zoveel eigen variabelen in, dat het verschil tussen film-ontwikkelaar combinaties er niet meer toe doet.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Wel, nu is dat idd door die scanner heel moeilijk om negatieven te beoordelen. Waarom me dan zorgen maken: ik wil zo goed mogelijke negatieven voor het moment ik begin af te drukken. Nu heb ik er de tijd (en de middelen) nog niet voor (aangezien de persoon van wie ik een doka ging krijgen al gedurende weken in het ziekenhuis ligt en dit nog even zal duren, waardoor ik misschien zelf nieuw en tweedehands materiaal zal moeten kopen in augustus/september)

Momenteel zoek ik ook vooral naar een efficiënte manier van werken zonder teveel verspilling van kwaliteit, materiaal en vooral tijd.
    Last edited by PieterB; 03-03-2005 at 01:24 PM. Click to view previous post history.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik heb een aantal bruine apotheekflesjes gekocht (2x 500ml, 2x 200ml en 2x 100ml) voor géén geld en die heb ik opgevuld met de resterende hc110 en rodinal.

Nu staat er in dat flesje met rodinal wel wat lucht. Kan dit kwaad? Verkleurt rodinal op lange termijn?

Volgende en belangrijkste vraag: op de producten van agfa staat zo'n teken dat je dit niet in de vuilbak mag gooien en weer terug moet binnengeven en het recyleerbaar is. Wat doen jullie met deze flesjes? Toch niet terug naar de fotograaf?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Pieter,
    is dit vermengde Rodinal of het pure spul? Rodinal op voorhand in working solution vermengen lijkt me nogal onzinnig omdat de verdunning uitermate klein is, maw verliest snel zijn kracht, én het is vervelend om op voorhand aangemaakte chemie op temperatuur te brengen. Het is handiger om gewoon 24C water van de mengkraan af te tappen en tegen de tijd dat je film ingespoeld is, is de ontwikkelaar al maar 21C meer.

De enige reden waarom je filmontwikkelaar in working solution zou aanmaken is als je replenishment toepast maar daar is Rodinal al niet geschikt voor, dacht ik, AGFA prijst het aan als one-shot ontwikkelaar en voor de prijs moet je het niet laten :-)

Lege verpakkingen van chemie gaan bij ons thuis gewoon in de PMD-zak.

[color=Red]Workflowgevoelige DOKA-werkers en reproductie-freaks lezen volgende regeltjes best niet!!![/color]

Ik moet toegeven dat ik persoonlijk soms mijn voeten veeg aan de voorschriftjes omdat ik:
    1. geen gefinetunede workflow heb (ik ben geen tester)
    2. van nature uit nogal nonchalant ben, ook al helpt te DOKA ertoe om dat persoonlijke aspect wat in lijn te trekken ;-)

Heeft dat (tot nu toe) nadelige gevolgen (gehad)?
    - MG papierontwikkelaar, stop en fix staan soms 7 dagen in de ontwikkelbak, maar dan wel afgedekt met een plexiglas, en de boel blijft goed reageren. De (Ilford MG) ontwikkelaar kleurt wel amber als hij niet meer meewil.
    - temperatuur van de baden? Euhm, 15C werkt even goed als 20C hoor.
    - en tenslotte, OH HORROR!!!!, ik gebruik dezelfde stop en fix voor film én papier :o Net voor ik de ontwikkelaar in de tank giet, leg ik een stukje film in de fix om te zien hoe actief hij nog is.

Bovenstaande geldt alleen voor tussendoorse afdrukken, als ik echt iets wil afdrukken om bij oma zaliger aan de muur te hangen, maw bariet, gebruik ik wel verse chemie en installeer ik de aquariumverwarming (au bain marie).

[color=Red]Vanaf hier mag je terug lezen[/color] ;-)

Trouwens, ik heb een gizmo gemaakt om gemakkelijk rock the tray te doen. Het komt neer op een soort veer-systeem dat ik gemaakt heb van een stukgesneden harmonika-fles. Die zijn met silicone in een plastiek bak gekleefd (stinkt wel naar amoniak als het voor de eerste keer met ontwikkelaar in contact komt) waarin ik de tray met papierontwikkelaar plaats.
    De foto's daarvoor staan op mijn (splinternieuwe, daarmee is dat ook gezegd) GSM maar ik kan ze nog niet downloaden om online te zetten. Damn, die digitale troep toch!

Met onwikkeltijden en negatiefontwikkeling ben ik iets meer nauwgezet.

G
    (lange post om van het maandagochtendgevoel op vrijdag verlost te geraken)

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argus
    Pieter,
    is dit vermengde Rodinal of het pure spul?
    Het pure spul natuurlijk zo'n 70ml in zo'n bruin flesje van 100ml

Lege verpakkingen van chemie gaan bij ons thuis gewoon in de PMD-zak.
    OK. Maar is er géén betere manier? Ik ben namelijk nog altijd voorstander van alle afval scheiden zoals het zou moeten horen (wat sommige politiekers ook beweren )

Met onwikkeltijden en negatiefontwikkeling ben ik iets meer nauwgezet.
    best

(lange post om van het maandagochtendgevoel op vrijdag verlost te geraken)

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin