Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,921   Posts: 1,584,955   Online: 1110

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Waarom géén xtol voor alles?

Zoals eerder aangegeven, gebruik ik de volgende combinaties:
    agfa 100 met rodinal
    foma 200 met xtol
    trix 400 met d76

Nu: als ik het schema bekijk op
    http://www.kodak.com/global/en/profe...electing.jhtml

dan merk ik op dat xtol een iets hogere scherpte, een iets hoger detail in de schaduwen en zeker en vast een veel fijnere korrel heeft dan D76/ID11.

Welke reden heb ik dan nog om D76 te gebruiken, laat staan rodinal?
    Bovendien is xtol veel milieuvriendelijker.....

Ook rekening houdende met het feit: ik gebruik 1 tot 3 filmpjes per week. Waarom dan 3 ontwikkelaars. Momenteel heb ik een voorraad rodinal, hc110, d76, xtol en perceptol.
    (kan ik trouwens iemand een plezier doen met perceptol en/of eventueel hc110, want die raakt maar niet opgebruikt....)

Tot slot: wanneer opwaarderen nodig zou zijn, kan ik met xtol tot 3200 iso gaan (tx)

Kostprijs? (lijkt me hetzelfde....)
    (wil ik voor een ontwikkelaar trouwens niet op letten)

verkoper in een bekende gentse winkel:
    ik: 'hoe lang bewaart xtol zo ongeveer in een goed afgesloten fles'?
    vekoper: ik zou hem toch proberen opdoen in twee weken'.
    Maar op het etiket en in de pdf staat er: SHELF LIFE: 6 months.
    Wat moet ik nu geloven...?

(hoe zit dit trouwens met geconcentreerde hc110, bewaard in een fles met lucht erbij. HC110 lijkt me zo 'dik' dat deze géén last heeft van reactie met de lucht)
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails f002_0072hc.gif  
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB

(hoe zit dit trouwens met geconcentreerde hc110, bewaard in een fles met lucht erbij. HC110 lijkt me zo 'dik' dat deze géén last heeft van reactie met de lucht)
    Pieter,
    daar zou ik maar niet teveel vanuit gaan die dikte want T-max heeft ook diezelfde stroperigheid. Als je deze in niet goed gevulde fles en zonder protection spray laat staan verkleurd ie ook en wanneer hij helemaal bruin is vertrouw ik het al niet meer. Ik koop meestal een 1 ltr fles T-max en verdeel dat gelijk in 3 flesjes van 250 cc tot de rand gevuld en de rest doe ik dan in een kleiner flesje voor onmiddellijk gebruik voor de komende week. Verkleuring zelf na maanden nog niet.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Welke reden heb ik dan nog om D76 te gebruiken, laat staan rodinal? Bovendien is xtol veel milieuvriendelijker.....
    Die redenen kun je alleen zelf verzinnen. Vind je D76 mooier dan X-tol, dan D76 gebruiken. Idem met Rodinal.

X-tol in 5-literverpakking is aangemaakt (dus met water verdund tot de voorraadoplossing) en in vijf donkerbruine literflessen bewaard in het donker, minstens zes maanden houdbaar en dus bruikbaar, is mijn recente ervaring.

Paul.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by paulmat
    Die redenen kun je alleen zelf verzinnen. Vind je D76 mooier dan X-tol, dan D76 gebruiken. Idem met Rodinal.

X-tol in 5-literverpakking is aangemaakt (dus met water verdund tot de voorraadoplossing) en in vijf donkerbruine literflessen bewaard in het donker, minstens zes maanden houdbaar en dus bruikbaar, is mijn recente ervaring.

Paul.
    D76 mooier dan xtol: dat is nogal subjectief en bovendien moeilijk te beoordelen voor mij. Doordat ik nog altijd niet print (en dat ook niet voor ogenblikkelijk zal zijn, jammer genoeg) zeker niet. Maar voorlopig: ik zie er niet veel verschil in, enkel maar voordelen voor de xtol.

Rodinal is dan wel weer een geval apart - door de mooie korrel kan apx 100 hiermee wel mooi uitkomen... en het bewaart toch héél lang
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by hka
    Pieter,
    wanneer hij helemaal bruin is vertrouw ik het al niet meer.
    Nu ziet hij doorzichtig oranjebruin... Houden en gebruiken of weggooien?

Ahja: indien iemand ontwikkeltijden en tips zou hebben voor xtol apx100 en trix, mag je dat laten weten....

Shooter
    Multi Format
    Peter, moest dat waar zijn, dan was de ontwikkelaar al vervallen van voor die in de winkel geraakt was ;-)

BTW, ik vermoed dat niet alle verkopers daar ooit al in een DOKA gestaan hebben.
    Hoeft ook niet, ze kennen toch alles van D***cams.

G

Shooter
    ULarge Format
    Ik ontwikkel mijn kleinbeeld Tri-X 7.5 minuten als hij op 400 iso belicht is en 9.5 minuten als hij 800 iso belicht is, beiden bij 20 c. Ik werk met een condensorvergroter, en streef er naar mijn negatieven niet al te hard te laten worden.
    Voor de APX100 kan ik je geen tips geven. Ik heb de film alleen in rodinal 1+50 en 1+100 ontwikkeld.
    Ik vraag me trouwens serieus af waarom je de Foma gebruikt. Tri-X is probleemloos ook op 200 iso te belichten als je perse die gevoeligheid nodig hebt. Ik merk bij het afdrukken dat elke film zijn eigen karakteristiek heeft en dat het elke keer een weer een heel gedoe is om papier en film goed op elkaar afgestemd te krijgen. Hoe minder variabelen je hebt, hoe makkelijker je dit soort problemen opgelost krijgt.
    Verder is 3200 iso voor Tri-X alleen in noodsituaties aan te raden. Persoonlijk pak ik dan liever delta 3200, die ik dan in pure microphen ontwikkel. Je houdt dan net iets meer doortekening in de schaduw.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argus
    Pieter, moest dat waar zijn, dan was de ontwikkelaar al vervallen van voor die in de winkel geraakt was ;-)

BTW, ik vermoed dat niet alle verkopers daar ooit al in een DOKA gestaan hebben.
    Hoeft ook niet, ze kennen toch alles van D***cams.

G
    Bij foc....???
    Ik dacht dat alle verkopers daar doka-ervaring hadden...

Maar... deze verkoper zei ook: 'enkel nog in 5 liter verpakking'. Blijkbaar was hij er niet op de hoogte van dat 1liter verpakkingen al lang niet meer bestaan (door de manier waarop)
    Dus het was waarschijlijk een digibeet.

Mja, van mijn eerste 5 liter zit er wel 4 in een harmonicafles :-s toch maar eens zo snel mogelijk naar die bruine apotheekflessen zoeken....

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Huub S
    <knip>
    Ik vraag me trouwens serieus af waarom je de Foma gebruikt. Tri-X is probleemloos ook op 200 iso te belichten als je perse die gevoeligheid nodig hebt.

Ik merk bij het afdrukken dat elke film zijn eigen karakteristiek heeft en dat het elke keer een weer een heel gedoe is om papier en film goed op elkaar afgestemd te krijgen. Hoe minder variabelen je hebt, hoe makkelijker je dit soort problemen opgelost krijgt.
    Bedankt voor je ontwikkeltijden.

Ik vind foma een erg goed resultaat geven. De 200 versie toch. De 100 en 400 ken ik niet, en ga ik wellicht ook niet proberen omdat deze ook een totaal andere emulsie hebben. Ik gebruik deze film als test en 'studeer'-film
    Maar je hebt wel gelijk dus misschien schrap ik hem wel. Misschien kan ik de turapan (agfa 100) wel gebruiken als 'studeer'film????

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Zoals eerder aangegeven, gebruik ik de volgende combinaties:
    agfa 100 met rodinal
    foma 200 met xtol
    trix 400 met d76

Nu: als ik het schema bekijk op
    http://www.kodak.com/global/en/profe...electing.jhtml

dan merk ik op dat xtol een iets hogere scherpte, een iets hoger detail in de schaduwen en zeker en vast een veel fijnere korrel heeft dan D76/ID11.

Welke reden heb ik dan nog om D76 te gebruiken, laat staan rodinal?
    Bovendien is xtol veel milieuvriendelijker.....
    Xtol is over de bank genomen inderdaad een betere allround ontwikkelaar dan D76. En milieuvriendelijker. Maar hij is ook een stuk duurder, en alleen in 5 liter verpakkingen te koop.

Ieder maakt zijn eigen keuze op basis van allerlei persoonlijke criteria. Misschien wil je vooral kleine, of vooral grote korrel. Scherp of onscherp, keihard of boterzacht etc. Milieuvriendelijk, no-nonsense of pyro. Etc. etc. Er bestaat niet zoiets als een betere ontwikkelaar. Alleen een betere ontwikkelaar voor jouw persoonlijke voorkeuren.

Daarbij zou ik je aanraden om niet op schemaatjes van Kodak af te gaan, maar op je eigen ervaringen. Fotografeer gewoon eens je favoriete onderwerp met alledrie de films. Maak belichtingstrapjes. Vervolgens verwerk je ze in alledrie de ontwikkelaars (Dus 9 films in totaal). Maak van de beste negativen de best mogelijke afdrukken. Als je dan die negen afdrukken naast elkaar legt heb je geen kodak schemaatjes of advies van anderen meer nodig. (Wel even opschrijven wat al je verschillende belichtings en ontwikkeltijden zijn, zodat je later hetzelfde effect kunt reproduceren.)

Ook rekening houdende met het feit: ik gebruik 1 tot 3 filmpjes per week. Waarom dan 3 ontwikkelaars. Momenteel heb ik een voorraad rodinal, hc110, d76, xtol en perceptol.
    Je hebt inderdaad geen massa's combinaties nodig. Met 2 films (laag en hooggevoelig) en 2 ontwikkelaars krijg je 2 films x 2 ontwikkelaars x 5 ontwikkeltijden = 20 combinaties. Daar heb je voorlopig je handen vol aan. Je kunt beter één combinatie door en door leren kennen, dan steeds iets nieuws proberen.

(kan ik trouwens iemand een plezier doen met perceptol en/of eventueel hc110, want die raakt maar niet opgebruikt....)
    Ik ben geinteresseerd in je perceptol en HC110.

Tot slot: wanneer opwaarderen nodig zou zijn, kan ik met xtol tot 3200 iso gaan (tx)
    Dat kun je met bijna elke ontwikkelaar, maar dan moet je niet vragen naar de beeldkwaliteit. Als je 3200 ASA wilt kun je beter 3200 film kopen.

Die verkoper vertelt je een standaardverhaal. Hij praat niet uit eigen ervaring. Xtol is maandenlang houdbaar op voorwaarde dat je het met gedistilleerd water aanzet, en in goed luchtdichte glazen flessen bewaart (evt. met aanstekergas in de fles). Het risico met Xtol is dat hij niet van kleur verandert als hij oud wordt. M.a.w. voor belangrijke negatieven eerst even testen met een stukje belichte film.

HC110 is erg lang houdbaar omdat de chemie in antivries is opgelost. Maar ook HC110 kan vroeger of later oud worden. M.a.w. het is beter om teveel lucht boven de ontwikkelaar te vermijden.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin