Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,328   Posts: 1,537,039   Online: 1063

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    35mm Pan

Hoe ontwikkelen?

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een FP4 volgeschoten met sneeuw opnamen. De polder zag er vanmorgen prachtig uit!
    Vraag is nu hoe de film te ontwikkeln. Ik heb 2 ontwikkelaars ter beschikking nl. Rodinal en AM74.
    Het is de eerste film sinds ruim 20 jaar die ik weer zelf ga ontwikkelen dus alle info is meer dan welkom!

Alvast bedankt!

Roel.
    Lelystad.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Roel Bergers
    Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een FP4 volgeschoten met sneeuw opnamen. De polder zag er vanmorgen prachtig uit!
    Vraag is nu hoe de film te ontwikkeln. Ik heb 2 ontwikkelaars ter beschikking nl. Rodinal en AM74.
    Het is de eerste film sinds ruim 20 jaar die ik weer zelf ga ontwikkelen dus alle info is meer dan welkom!

Alvast bedankt!

Roel.
    Lelystad.
    Beste Roel, hoe heb je de lichtmeting uitgevoerd?
    Opvallend licht gemeten?
    De lichtmeter van je fototoestel gebruikt? En hoe?
    Je film bewust één tot twee stops overbelicht?

Fred

Shooter
    35mm Pan
    Hoi Fred,
    Ik heb de belichtingsmeter van mijn camera (Canon A1) gebruikt en alle opnamen 3 maal genomen met belichting volgens belichtingsmeter en +1 en +2 stops. Filmgevoeligheid op de camera is ingesteld op 100 Asa.
    Ook nog bijna alle opnamen nogmaals genomen met een geelfilter. Hier ook weer 1 en 2 stops overbelichting naast de 'gewone' belichting. Ik heb dit geelfilter net in mijn bezit en ben benieuwd wat dit doet. Geen idee dus of dit filter bijdraagd aan betere sneeuwopnamen...
    Wat vergroters betreft heb ik de keuze uit een Durst 605 color of een Axomat 4. Objectieven zijn Componon-S en Nikkor.
    Ik heb inmiddels begrepen dat de ene vergroter harder of zachter kan tekenen dan de ander. Ik heb met beide vergroter nog geen ervaring, ik heb ze pas net in mijn bezit.

Roel.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Hoi Fred,
    Ik heb de belichtingsmeter van mijn camera (Canon A1) gebruikt en alle opnamen 3 maal genomen met belichting volgens belichtingsmeter en +1 en +2 stops. Filmgevoeligheid op de camera is ingesteld op 100 Asa.
    Ook nog bijna alle opnamen nogmaals genomen met een geelfilter. Hier ook weer 1 en 2 stops overbelichting naast de 'gewone' belichting. Ik heb dit geelfilter net in mijn bezit en ben benieuwd wat dit doet. Geen idee dus of dit filter bijdraagd aan betere sneeuwopnamen...
    Wat vergroters betreft heb ik de keuze uit een Durst 605 color of een Axomat 4. Objectieven zijn Componon-S en Nikkor.
    Ik heb inmiddels begrepen dat de ene vergroter harder of zachter kan tekenen dan de ander. Ik heb met beide vergroter nog geen ervaring, ik heb ze pas net in mijn bezit.

Roel.
    Ik zie dat je er weloverwogen aan begonnen bent.
    En dat je de materie kent.
    Al die elementen zullen je wel werkbare negatieven geven.
    Bovendien beschik je over een condensor en een diffusor vergroter. Dat vergemakkelijkt de print job.

Dus:
    Gewoon de FP4plus ontwikkelen in Rodinal zou ik zeggen.
    Peil eens naar de tijden die de Apuggers gebruiken hier. En als je meerdere films hebt, deze 'per stuk' ontwikkelen, bij een eerste 'minder' resultaat kan je nadien nog je werkwijze aanpassen voor de volgende.

mvrgr
    Fred
    Last edited by argentic; 03-06-2005 at 12:31 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm Pan
    Fred,
    Dat ik de materie ken valt wel mee hoor! Misschien een aantal basisbeginselen maar veel ervaring heb ik zeker niet. Ik lees op dit ogenblijk zo veel mogelijk en dat geeft wellicht iets voorsprong.
    Ik heb de gebruiksaanwijzing van Rodinal gelezen en zij geven 2 mogelijkheden nl. een verdunning van 1:25 en 1:50. Bij wat rondneuzen op het internet valt mij op dat er veel voor de 1:50 verdunning gekozen wordt. Het is mij echter niet duidelijk waarom juist deze verdunning gekozen wordt. Ook wordt er in de ontwikkeltabel gesproken over gamma 0.65 Is dit het kontrast waarmee ik uit de voeten kan met een van mijn vergroters én mijn sneeuwopnamen?

Aan alle andere forumleden die dit lezen de vraag om hun ervaringen met FP4+ in Rodinal met mij te delen. De gebruiksaanwijzing geeft 18 minuten bij 20C bij een verdunning van 1:50. Is dit OK?

Bedankt zover!

Roel.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Als je (richt)ontwikkeltijden wil, kijk dan eens op http://www.digitaltruth.com/devchart.html
    Maar uiteindelijk ben jij het zelf die moet bepalen welk resultaat je wil....
    Veel succes!

massivedevchart:
    FP4+ Rodinal 1+25 125 9 9 9 20C
    FP4+ Rodinal 1+50 125 15 15 15 20C
    FP4+ Rodinal 1+100 125 20 20 20 20C

Die 18 minuten is dus wel 20% langer, maar misschien is dit te relativeren?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    35mm Pan
    Informative site. Dank!

Levert die 20% langere ontwikkeltijd een harder of zachter negatief op?

Roel.

Shooter
    Medium Format
    Informative site. Dank!

Levert die 20% langere ontwikkeltijd een harder of zachter negatief op?

Roel.
    Volgens mij geeft een langere ontwikkeltijd altijd een hoger contrast in een negatief.

Ton H.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin