Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,821   Posts: 1,581,715   Online: 1020

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Shooter
    Multi Format

Opgelost: Gele waas op negatief (Rodinal)

Eentje om eventuele beginnende sukkelaars (zoals mij) in de toekomst te helpen.
    Ik vond de oplossing hiervoor in de Engelse forums waar iemand sprak over een paarse waas van negatieven die van in een labo ontwikkeld waren.

[size=4]probleem[/size]
    Situatie
    Na het ontwikkelen van een HP5+ KB in 400ml Rodinal 1+50 (11 min, 1e 30 sec rustig kiepen, dan 1 x per minuut), stopbad Amaloco (1 min) en fixen in Agefix 1+7 (5 min)

Observatie
    Gele waas over de hele film en uitloop van de filmperforaties

[size=4]oplossing[/size]
    - film opnieuw inspoelen
    - 4 minuten opnieuw in de fixer
    - wassen

observatie
    brandschone negatieven

[size=4]Annex[/size]
    Het was de eerste keer dat ik in Rodinal 1+50 ontwikkeld heb en zoals ik ergens las in de Engelse forums, zorgt een grotere verdunning bij Rodinal voor een fijnere korrel.
    Ik ben benieuwd wat 1+100 als resultaat geeft.

G

Shooter
    Medium Format
    Moraal: bezuining niet op je fixeer, vervang het regelmatig. Nu heb je bij elkaar 9 minuten moeten fixeren wat met een niet-T-grainfilm als HP5 erg lang is. Met verse fixeer is die in 3 minuten blank (Amaloco X89). Er zijn films die al te lang fixeren niet goed verdragen (ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, maar het is me verteld)

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Mijn werkwijze van fixeren van zo'n film is eenvoudig:
    7 minuten in agefix 1+7
    5 minuten in agefix 1+5

Is meer dan lang genoeg. Bij t-grain mss kort verlengen....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    35mm
    Indien men te lang fixeerd worden de fijne details in het negatief aangevreten heb ik eens begrepen. Verder is het zo, hoe gek het ook klinkt, de houdbaarheid van het materiaal beperkt. Het slaat 'om' als het ware.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argus
    [knip - probleem + oplossing]
    Beste Argus, je fixeer was niet goed of al teveel gebruikt en dus uitgeput. HP5+ heeft in de Agefix (1+7) een opheldertijd van ongeveer 1m30s - 2m00s. Totale fixeertijd is het dubbele van deze opheldertijd. De gele waas waar je het over had, heeft mijns inziens dan ook niets met Rodinal te maken, maar alles met je fixeer. Ter indicatie, ik fixeer vier kleinbeeld- en/of rolfilms in 600 ml Agefix (1+7), zo'n 4 tot 5 minuten. Deze oplossing is zeker enkele weken houdbaar. Gaat altijd goed.

Groet, Paul.

Shooter
    Multi Format
    Klopt waarschijnlijk Paul, ik heb gisteren dan ook verse fixeer aangemaakt!
    Om de fixeertijd te bepalen, neem ik steeds het dubbele van wat nodig is om een stukje negatief te laten ophelderen, net zoals je dus zelf zegt.

600ml voor 4 films? Tergelijkertijd? Wat voor tank & spoelen heb je dan wel?
    Ik heb minimaal 350ml nodig om 1 film onder te dompelen in mijn tank (Patterson Universal).

G

Shooter
    Plastic Cameras
    600ml voor 4 films? Tergelijkertijd?
    Nee niet tegelijkertijd, in de loop van een paar weken of twee per dag. Die oplossing is meerdere malen te gebruiken, bedoel ik. En als het een paar weken heeft gestaan, dan even de opheldertijd bepalen, zoals je al doet. Wie zo werkt en de fixeer niet te ver uitput, heeft nevernooitniet fixeerproblemen.

Ik heb minimaal 350ml nodig om 1 film onder te dompelen in mijn tank (Patterson Universal).
    Ik ook ongeveer!

Groet, Paul.

Shooter
    Multi Format
    Je herbruikt je fixeer dan amper? Gezien de kost van het spul is dit wel te verantwoorden.

G

Shooter
    Plastic Cameras
    Je herbruikt je fixeer dan amper? Gezien de kost van het spul is dit wel te verantwoorden.G
    Het is maar wat je amper noemt. Zoals gezegd fixeer ik vier 135- en/of 120-films in 600 ml Agefix (1+7). Als je, uitgaande van de prijs van een literfles Agefix, uitrekent wat dat per film kost, praat je over bijna niets.

Het is ook een standaardregeltje om de fixeer te vervangen, als de opheldertijd in gebruikte fixeer twee keer zo lang is geworden als de opheldertijd in verse fixeer.

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Het is maar wat je amper noemt. Zoals gezegd fixeer ik vier 135- en/of 120-films in 600 ml Agefix (1+7). Als je, uitgaande van de prijs van een literfles Agefix, uitrekent wat dat per film kost, praat je over bijna niets.

Het is ook een standaardregeltje om de fixeer te vervangen, als de opheldertijd in gebruikte fixeer twee keer zo lang is geworden als de opheldertijd in verse fixeer.

Groet, Paul.
    Op een 1 L fles Amalaco X89 Extrafix, wat volgens mij hetzelfde is als Agefix, staat dat je er maximaal 100 filmpjes 135-36 mee kunt fixeren (of 60 T-grain filmpjes).

Ton H.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin