Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,056   Posts: 1,561,388   Online: 1075

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    Multi Format

Gaatje in negatief :-(

Gisteren merkte ik na het ontwikkelen van een Ilford HP5+ op dat er een gaatje in het negatief zit, krek op één van de mooiste opnamen van de film.
    Verdoeme!

Kan ik daarmee terug naar de winkel gaan en een nieuw filmpje vragen, of ligt het ergens bij mij?!

G

[edit verkeerde film ingevuld]

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Ook gaatjes

Heb hetzelfde fenomeen vastgesteld bij vlakfim (FP4+) opnamen die ik afgelopen week heb gemaakt. Vraag me af of ik hier zelf de oorzaak van ben. Bijvoorbeeld door stof o.i.d. dat tijdens het laden van de houders op de film is gaan zitten of tijdens de ontwikkeling. Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee? Kunnen er nog andere oorzaken zijn?
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Gebruik je een stopbad ? een te krachtige 'zuurschok' kan gaatjes in de emulsie veroorzaken. Persoonlijk gebruik ik geen stopbad voor film maar spoel een keer of 3 met gewoon kraantjeswater. Als ik dan al een stopbad gebruik is dat pas nadat ik een keer in water gespoeld heb.
    Veel succes,
    Frederik

Shooter
    Multi Format
    Amaloco S10, 1+19.
    Als je met water spoelt, heb je toch minder controle over de ontwikkeltijd? Lijkt me alleen handig bij zeer lange ontwikkeltijden

G
    Last edited by argus; 04-25-2005 at 05:47 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Bij ontwikkelen is het vooral belangrijk steeds dezelfde techniek te gebruiken om constante resultaten te hebben. Gezien ik steeds water na de ontwikkelaar gebruik heb ik geen gebrek aan controle. In mijn fantasie heb ik zelf een '2-bads-ontwikkelaar-effect' met dat water na de ontwikkelaar maar veel zal dat zeker niet maken.
    Frederik
    p.s. als regelmatige bezoeker van de rodinal kerk zullen lange ontwikkeltijden u zeker niet vreemd zijn.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Dat is merkwaardig. Zoiets heb ik in 35 jaar rommelen in de doka nooit meegemaakt. Is het een beschadiging (krassen, halen, scheurtjes), of is het een uitgeponst gat (productiefout)

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik gebruik inderdaad S10 in 1+19 verdunning. Overigens bij de andere formaten gebruik ik dat ook en heb ik daar geen last van. Dat lijkt me niet direct de oorzaak. Niets mag je uitsluiten dus zal ik een verse aanmaak doen en nog eens een sheet proberen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Ik heb _altijd_ Amaloco S10 gebruikt, zowel voor film als papier, in de genoemde verdunning, en echt nog _nooit_ gaatjes in mijn negatieven gehad (rolfilm FP4plus), of andere problemen met dit stopbad.

Je kunt je afvagen of Ilford foutjes maakt na de doorstart.

Anne Marieke

Shooter
    Medium Format
    Pinholes in de emulsie zijn meestal productiefouten. Als door een stopbad pinholes ontstaan heb je te maken met bijzonder hard water waarbij de kalk als deeltjes in het water aanwezig is. Je ontwikkelaar zal dan ook niet meer normaal reageren.

Het gebruik van een stopbad S10 verhoogt de reproduceerbaarheid van het ontwikkelproces binnen een precies tijdsbestek en belast het fixeerbad minder.

Robert

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Pinholes in de emulsie zijn meestal productiefouten. Als door een stopbad pinholes ontstaan heb je te maken met bijzonder hard water waarbij de kalk als deeltjes in het water aanwezig is. Je ontwikkelaar zal dan ook niet meer normaal reageren.

Het gebruik van een stopbad S10 verhoogt de reproduceerbaarheid van het ontwikkelproces binnen een precies tijdsbestek en belast het fixeerbad minder.

Robert
    Robert,
    ik geloof ook wel echt dat het een eenmalig feit was. Met ontwikkeling heb ik hier (buiten het continuë leerproces) geen problemen.

Frederik,
    En wat zou er mis zijn met het gebruik van een stopbad dat dagelijks dooe duizenden gebruikt wordt?

Annemarieke,
    volgens mij heb ik nog geen Ilford films van na de doorstart gekocht

Allez hop... nu dadelijk een 120 uit de fixeer halen (edit: mooi mooi)

G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin