Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,688   Posts: 1,548,738   Online: 1242

Results 1 to 6 of 6

Thread: Pushen

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14

Pushen

De laatste tijd ben ik bezig met theaterfotografie. Dus weinig licht, niet flitsen en uit de hand werken. Daarvoor moet je dus snelle films gebruiken. Normaal gebruik ik voor alles TMax400, maar ik had nog wat TriX400 liggen, en daar ben ik mee aan de slag gegaan. De eerste serie belicht als 1600ASA, ontwikkeld volgens de beschrijving van Kodak in TMax ontwikkelaar bij 24graden. Het resultaat was erg goed, goede grijstinten en zeer weinig korrel. Ik werk natuurlijk op 6/7 en dat zal wel schelen. De volgende serie heb ik de Trix400 gepusht naar 3200ASA. Ontwikkeld in TMax400 bij 24 graden en de negatieven waren goed belicht. Ik ben niet tevreden over de doortekening van de schaduwen en de lichten. De korrel valt erg mee. Daarna tijdens een sessie de TMax400 belicht als 3200 ASA, ontwikkeld volgens de factsheet van Kodak op 24 graden in TMax ontwikkelaar. Tot mij verbazing had ik erg dunne negatieven. Naar mijn gevoel wel twee stops onderbelicht. Dus voortaan ga ik door met de TRix400 belicht als 1600ASA. Een verder voordeel van de Trix400 is dat de filmbasis wat paars kleurt, zodat de multigrade druk een tikje harder wordt. Bij gebruik van m'n Splitgrade zit ik dan in een keer goed. Zijn er anderen die ervaringen met pushen willen delen?

Shooter
    Multi Format
    Ik fotografeer regelmatig klimwedstrijden en aangezien het daarbij verboden is om te flitsen, gebruik ik voor kleur 1600 ASA voor indoorklimmen. Outdoor lukt het ook met 800ASA omdat daar veel gebruik gemaakt wordt van een aantal volgspots (zie Serre Chevalier op mijn persoonlijke website)

ZW heb ik ook al eens een HP5+ naar 1600 ASA gepushed (microphen, 1+1 dacht ik) bij een indoorwedstrijd maar de resultaten waren redlijk ontgoochelend. Een te groot contrast in de film en 1600ASA bleek de laatste keer niet voldoende te zijn om aan een aanvaardbare sluitertijd te komen (125 - 250 / 1) maar dat lag eerder aan de verlichting van de klimzaal. Ik was een pak tonaliteit in de film kwijt.

Onlangs heb ik HP5+ naar 800ASA gepushed en 16' ontwikkeld in Rodinal 1+50 met zéér goede resultaten!!! (Allez, dat vind ik toch)

Om pushen te vermijden gebruikte ik ook al Delta 3200 maar die laat ik momenteel links liggen wegens een te afgevlakt resultaat, maar dat lag aan de ontwikkeling: Rodinal 1+50 gemengd ipv 1+25 en pas gemerkt toen de ontwikkeling al aan de gang was; de aanbevolen 11' trok ik op naar 16'. Niet aan te raden dus. Ik denk dat ik voor de Delta 3200 beter een andere ontwikkelaar gebruik... en dan nog weten dat er nog klaargemaakte microphen in de kast stond. Eigen schuld, dikke bult :-s

Waarom wordt 24 graden voorgeschreven voor pushen van de Kodak films? Is de ontwikkelaar dan actiever? En met welk resultaat?

G
    (vanavond ga ik eens testen, oops!)

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    De 24 graden wordt door kodak aanbevolen bij een 3200 push. De 1600 push kan ook bij lagere temeperaturen. Waarom dat is weet ik niet.

Shooter
    Medium Format
    Neopan 1600 belicht als iso 1000 en in de SPUR SLD. Een fraaie reportage combinatie. Hoger gaat een Neopan 1600 eigenlijk niet. De contrastcurve wordt dan snel heel steil.

Op dit moment experimenteer ik met de Rollei R3.
    iso 800 gaat heel goed met AM74. Wel lange ontwikkeltijden. iso 1000 of 1600 zal ook nog wel gaan, zover ben ik nog niet.
    De Rollei high speed wordt zonder meer aanbevolen. Dit is dus onze AM74 uit Ommen (Amaloco).
    De Rollei low speed gaat inderdaad ook goed voor de lage iso waarden (b.v. iso 50 met de R3) ook lange ontwikkeltijden (bij 24 graden C.) Deze receptuur is gelijk aan de CG512 ontwikkelaar.

Robert

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Ben,

Ik heb resultaten hier van Philippe (je 670 gebruiker) die de Kodak 3200 gebruikt voor jazz opnamen.
    Mooie korrel. Ik bezorg je zijn e-mail.

De dochter hier heeft een tijdje geleden opnamen gemaakt met de 3200.
    En dan er ééntje afgedrukt op bariet op een formaat van 1m op 1m50.
    Machtig mooi. Ik zoek op hoe ze gewerkt heeft.

Ik denk dat Tri-x meer aangewezen is voor het pushen dan de TMax 400.
    Ik wil graag mee testen van de tri-x op 1600.
    Welke richttijden werk je nu?

De kleinbeeld 400tx bij EI 800 geeft goed met een tijd van 9' in ID-11
    Bij EI 300 is het een ontwikkeltijd van 7'30.

Heb je een 'protocole' om te testen?

ps: de paarse tint van de tri-x verdwijnt met een bad washaid, volgens Gilbert.
    Zie de franstalige apug.

mvrgr
    Fred

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Mja ik heb ook wat resultaten van een 3200 tri-x. Valt wel mee, maar je krijgt wel een redelijke korrel en de tonaliteit is ook niet volledig dat. 1600 geeft volgens mij nog betere resultaten...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin