Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,997   Posts: 1,524,293   Online: 860

Results 1 to 6 of 6
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Hoe kleuren neg. afdrukken op zw/w papier

Ik zit met een aantal vragen.

Wat is de beste methode om van een kleuren negatief een zwart/wit afdruk temaken, zonder scannen en printen ;-) .Is hier speciaal papier voor?
    Wat zijn de mogelijk heden om van een dia zw/w drukken temaken?
    Hoe kan ik van mijn zw/w negatief een negatief afdruk maken?

ik wacht op jullie tips
    groeten van Daniel

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Daan72

Wat is de beste methode om van een kleuren negatief een zwart/wit afdruk temaken, zonder scannen en printen ;-) .Is hier speciaal papier voor?
    Wat zijn de mogelijk heden om van een dia zw/w drukken temaken?
    Hoe kan ik van mijn zw/w negatief een negatief afdruk maken?

ik wacht op jullie tips
    groeten van Daniel
    Voor het afdrukken van kleurnegatieven was/is? er speciaal papier. Dit heette van kodak Panalure!

Groeten,

Jeroen

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Daan72

Daan,
    om kleurnegatieven af te drukken op zw/w heb je geen apart papier nodig. Gebruik hiervoor het Ilford Multigrade IVRC -papier. Je moet wel het papier langer belichten ca. 3 to 4 keer langer. Als beste uitgangspunt voor de te kiezen gradatie is contrast 3 of 4 aan te bevelen. Kleine filteraanpassingen hebben hier een groter effect dan bij gebruik van zw/w negatieven. Laaggevoelige kleurenfilms laten zich over het algemeen beter op zw/w zetten dan de snellere broeders. Bij deze laatste categorie zie je dan meestal al snel de korrel opdoemen.Ex-pi-re-men-teer ze..
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Inderdaad, twee alternatieven. De laatste geeft wel wat afwijkingen in de conversie naar grijstinten. De praktijk is vaak filter 3 1/2 - 4 1/2.

Voor zover mijn informatie reikt is het Kodak Panalure in Europa niet meer verkrijgbaar. Maco (Oriental) heeft dit papier nog beperkt leverbaar, ook daar loopt het uit.

Groetjes,

Robert

http://www.FotohuisRoVo.nl

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Weet ook nog iemand, hoe kan ik van mijn zw/w negatief een "negatief" afdruk maken ipv de normale positieve afdruk?

groetjes van Daniel

Shooter
    Multi Format
    Ik heb onlangs (gewoon voor de fun) een paar contactafdrukken van kleurenfoto's gemaakt naar Z/W. Dat lukt dus perfect (technisch gezien dan, artistiek... ;-) ) Ik heb ze echter nog geen nieuwe positief-afdruk van gemaakt.
    Experimenteren met filters en tijden is uiteraard nodig.

Om van kleurennegatief naar Z/W negatief afdruk te gaan, kan je misschien dezelfde weg volgen? Via een positief-afdruk en daarvan een contactafdruk maken.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin