Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 74,505   Posts: 1,645,131   Online: 837

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 24

Thread: Oud papier

Shooter
    Multi Format

Oud papier

Voordat ik mijn onlangs aangeschafte Analyser Pro ga calibreren, leek het mij verstandig om eerst eens te kijken hoe het met de gevoeligheid en kopieeromvang van mijn Ilford Multigrade IV RC Deluxe gesteld is (8 á 10 jaar oud en niet gekoeld bewaard).

[SIZE=7]RONDUIT KNUDDE[/SIZE]

De gevoeligheid is (zoals verwacht) meer dan gehalveerd, dit op basis van de lichte partij in een testafdruk waar ik de gegevens ooit van had opgeschreven.

Met de kopieeromvang is het niet veel beter: de donkere partijen (die vroeger papierzwart waren) halen nog niet eens middengrijs. Zelfs met de zwaarste magenta-filtering schop ik het niet verder dan gradatie 1,5. Dit heb ik getest met de Stouffer Step-Wedge.

Dit oude papier ga ik dus niet meer gebruiken: m'n 'normale' negatieven kan ik dan niet printen. Bovendien zijn vergissingen niet uitgesloten als je oud én nieuw papier in de doka gaat gebruiken.....

Conclusie: m'n leverancier gebeld om de bestelling uit te breiden met 20x25 papier. Ik moet toegeven, dat een doos Ilford 250 vel véél duurder is dan het alternatief wat Amaloco biedt: 3 dozen 100 vel en ook nog ca. 30 euro overhouden! Dat wil ik wel eens proberen!

Mocht iemand zijn ervaring willen melden met dit Amaloco t.o.v. Ilford: zet het dan op APUG!
    Oost West, Emulsie het best

Shooter
    4x5 Format
    Mocht iemand zijn ervaring willen melden met dit Amaloco t.o.v. Ilford: zet het dan op APUG!Mocht iemand zijn ervaring willen melden met dit Amaloco t.o.v. Ilford: zet het dan op APUG![/I]

Over de ouderdom van het papier was het te verwachten dat het enorm zou terug lopen. Wat betreft het Amaloco papier kan ik zeggen, dat het gewoon
    Ilford is, alleen de codering is iets anders (naamgeving). De Hr. van Beugen
    laat gewoon het papier in Engeland maken, goed nieuws voor de Ilford adep-
    ten die dat nog niet wisten, nog beter is de prijsstelling t.o.z. van Ilford.
    Weet je wat het is, mensen willen gewoon bedonderd worden. Er zijn mensen
    die vinden bijv. Bergger toppapier, en Forte ronduit slecht, het komt gewoon
    uit dezelfde fabriek, hetzelfde geldt voor Patersonpapier dat is dus Kentmere
    zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus gewoon Amaloco kopen omdat het goedkoper is. De reden van dit alles is simpel, er zijn maar een paar giet-
    straten in Europa, en als je maar genoeg papier besteld en betaald uiteraard kan je ook een eigen papiermerk beginnen. Waarom begin ik eigenlijk niet
    eeneigen merk ? (grapje)

René de Caluwé
    Kunstfotografie en papierimport

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by bariet58
    Mocht iemand zijn ervaring willen melden met dit Amaloco t.o.v. Ilford: zet het dan op APUG!Mocht iemand zijn ervaring willen melden met dit Amaloco t.o.v. Ilford: zet het dan op APUG![/I]

Over de ouderdom van het papier was het te verwachten dat het enorm zou terug lopen. Wat betreft het Amaloco papier kan ik zeggen, dat het gewoon
    Ilford is, alleen de codering is iets anders (naamgeving). De Hr. van Beugen
    laat gewoon het papier in Engeland maken, goed nieuws voor de Ilford adep-
    ten die dat nog niet wisten, nog beter is de prijsstelling t.o.z. van Ilford.
    Weet je wat het is, mensen willen gewoon bedonderd worden. Er zijn mensen
    die vinden bijv. Bergger toppapier, en Forte ronduit slecht, het komt gewoon
    uit dezelfde fabriek, hetzelfde geldt voor Patersonpapier dat is dus Kentmere
    zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus gewoon Amaloco kopen omdat het goedkoper is. De reden van dit alles is simpel, er zijn maar een paar giet-
    straten in Europa, en als je maar genoeg papier besteld en betaald uiteraard kan je ook een eigen papiermerk beginnen. Waarom begin ik eigenlijk niet
    eeneigen merk ? (grapje)

René de Caluwé
    Kunstfotografie en papierimport
    Als je een naam ervoor zoekt zou je kunnen denken aan R²C² .
    harry

Release, the best you can do...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    ....en als je maar genoeg papier besteld en betaald uiteraard kan je ook een eigen papiermerk beginnen. Waarom begin ik eigenlijk niet
    eeneigen merk ? (grapje)
    ....
    Als het maar een warmtoon papier is dat geschikt is om te lithen

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Ik kan dit alleen maar bevestigen:

Amaloco Variprof is Ilford MGIV, alleen Amaloco levert tot 30X40cm en niet groter. VPG is glans en VPP is parel.
    Zoals veel dingen wordt er in de fotografie wereld er een andere sticker opgeplakt:
    Paterson verkoopt ook de Foma T200 film onder eigen label en de FX39 wat promicrol van Champion is of wat denk je van de Rollei high speed developer voor de R3 wat AM74 van Amaloco is en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Tura verpakt en verkoopt APX 100 en APX 400 en het MCP papier dwz. verkocht, want ook in Düren zijn ze in surseance van betaling gegaan omdat Agfa het laatste jaar zelf de OEM businness is gaan doen.

Legio voorbeelden waarbij fabrikanten hun pakket compleet maken om als geheel te kunnen verkopen.
    Het grote probleem van een aantal OEMers is: Zit er volgend jaar nog hetzelfde in? Dat is iets wat een aantal prijstrekkers nooit garandeert zoals b.v. Hema film, maar goed diegene die dat kopen zullen het waarschijnlijk niet eens zien of er nou Konica of Agfa in zit.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Als je een naam ervoor zoekt zou je kunnen denken aan R2C2 .
    Goed idee, maar ik ben bang dat ik niet kapitaal krachtig genoeg ben.
    Je moet met veel euri's aankloppen willen ze er alleen maar aan denken.
    Trouwens er zijn veel soorten, die ook nog de weg naar de gebruiker moeten
    vinden.
    RC

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    b.v. Hema film, maar goed diegene die dat kopen zullen het waarschijnlijk niet eens zien of er nou Konica of Agfa in zit.

]
    Ik denk het ook niet, wat niet weet, wat niet deert. Alleen de prijs kan dan
    veranderen !
    RdC

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    "Als het maar een warmtoon papier is dat geschikt is om te lithen"

Al eens foma geprobeerd?
    zie http://forum.fotoapparatuur.net/albu...hp?pic_id=9318

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Emulsief
    Voordat ik mijn onlangs aangeschafte Analyser Pro ga calibreren, leek het mij verstandig om eerst eens te kijken hoe het met de gevoeligheid en kopieeromvang van mijn Ilford Multigrade IV RC Deluxe gesteld is (8 á 10 jaar oud en niet gekoeld bewaard).

[SIZE=7]RONDUIT KNUDDE[/SIZE]
    Ik zeg maar zo: ik zeg maar niks Volgens mij had ik je zoiets al voorspeld.
    Last edited by argentic; 04-04-2005 at 12:05 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Als het maar een warmtoon papier is dat geschikt is om te lithen

M.
    Polywarmtoon, Fortezo, Kentona, Fomatone...
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin