Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,819   Posts: 1,581,648   Online: 831

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22

Thread: 400 iso film

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Marc,
    T-Maxen moet je voornamelijk met T-Max ontwikkelaar behandelen alle andere sapjes geven slappe resultaten en korrel.
    Dat Tmax ontwikkelaar speciaal geschikt is voor Tmax films is een wijdverbreid fabeltje. Tmax films zijn ontwikkeld vóórdat de Tmax ontwikkelaar uitkwam. Kodak optimaliseert al sinds mensenheugenis alle normale zwartwit negatief films voor ontwikkeling in Kodak D76. Hetzelfde geldt voor de Tmax films.

De Tmax ontwikkelaar was vooral bedoeld als push-ontwikkelaar voor zowel traditionele als moderne films. Omdat de Tmax films destijds een groot succes waren, is puur uit marketing overwegingen gekozen om de nieuwe ontwikkelaar ook Tmax te noemen.

Sindsdien is Xtol op de markt gekomen, wat een betere all-round vervanging van D76 is dan de Tmax ontwikkelaar.

Vanzelfsprekend is de keuze van film-ontwikkelaar combinatie altijd een zaak van ieders persoonlijke smaak. En Tmax ontwikkelaar werkt natuurlijk ook met Tmax films. Maar afhankelijk van je eisen voor korrel, scherpte en gevoeligheid zijn er beslist betere combinaties denkbaar.

Tmax films hebben een erg rechte densiteitscurve. Dat is wel mooi als je overbelicht. Want dan blijven de negatieven goed afdrukbaar. Maar Tmax films zijn ook uiterst gevoelig voor variaties in het ontwikkelingsproces. Daarom hebben ze een groter risiko op uitgevreten hoge lichten dan traditionele films. Tmax ontwikkelaar helpt daar niets aan. Xtol wel.

Dat alle andere sapjes slappe resultaten en korrel geven is in mijn ervaring volslagen onzin. Ik krijg met Tmax films uitstekende, en afhankelijk van het gezochte resultaat soms veel betere, resultaten met D76/ID11, Perceptol, Xtol, FX39, D23, en PC-ontwikkelaars.

Microphen is net als Tmax ontwikkelaar een push-ontwikkelaar. Doel is niet om een zo klein mogelijke korrel te krijgen, maar een zo hoog mogelijke gevoeligheid. Als je een kleine korrel zoekt is de combinatie Tmax-400 met Microphen dus niet aan te bevelen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Overlaatst kreeg ik nog te horen: tmax met tmax-ontwikkelaar geeft een kleine korrel, ook al werk je met hooggevoelig (lees tmax 400 - 3200) materiaal. Klopt natuurlijk niet, had ik begrepen?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

De ene ervaring is niet de andere...

Quote Originally Posted by argentic
    Dat alle andere sapjes slappe resultaten en korrel geven is in mijn ervaring volslagen onzin. Ik krijg met Tmax films uitstekende, en afhankelijk van het gezochte resultaat soms veel betere, resultaten met D76/ID11, Perceptol, Xtol, FX39, D23, en PC-ontwikkelaars.
    Zo zijn mijn ervaringen tot op heden. Dus...iedereen mag ook gelijk hebben als hij/zij anders geconstateerd heeft. Maar het gaat er niet om wie het slimste jongetje of meisje van de klas is maar of we iemand vooruit kunnen helpen. Alle uitkomsten van deze draad geven voldoende aanleiding om met succes hiermee aan de slag te gaan. Ijken en testen op je eigen omstandigheden is altijd en veruit aan te bevelen.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Zo zijn mijn ervaringen tot op heden. Dus...iedereen mag ook gelijk hebben als hij/zij anders geconstateerd heeft. Maar het gaat er niet om wie het slimste jongetje of meisje van de klas is maar of we iemand vooruit kunnen helpen. Alle uitkomsten van deze draad geven voldoende aanleiding om met succes hiermee aan de slag te gaan. Ijken en testen op je eigen omstandigheden is altijd en veruit aan te bevelen.
    Helemaal mee eens Harry. Het gaat er mij ook niet om wie het slimste jongetje van de klas is. Maar om alle andere ontwikkelaars met één veeg van de tafel te vegen vond ik te kort door de bocht. Daar help je mensen volgens mij niet mee. Dus heb ik gereageerd.
    Last edited by argentic; 05-04-2005 at 04:42 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    OK. Ik ga proberen:
    TriX, TMax400 en Neopan400:, TriX en Neopan in Rodinal, Tmax in XTOL 1:1.
    Weet iemand een betrouwbaar postorderbedrijf voor een grotere bestelling (UK ?)

thx, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Waarom niet fotoimpex of phototec? Ze hebben het allemaal.... Dan moeten ze niet meer over het kanaal
    Ook die nieuwe site die ik hier gisteren werd gepost is héél interessant, maar die ben ik natuurlijk al vergeten. Het assortiment volgens de website is gewon prachtig

EDIT:
    Fotomayer gepost door Harry dus. Ik denk dat ik vlgnde keer daar mijn bestelling plaats.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    And the winner izzz:

Fuji Neopan. Basta.

M.
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    wrom? (waar gaat die taal toch naar toe...lol)

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    More ...
    1. Gemakkelijk leverbaar vanwege mijn 08/15 fotoboer.
    2. Tri-x alleen in 320 vlot leverbaar (120)
    3. ei 320 iso in Rodinal 1:50 (anapro !)
    4. Fijne korrel voor een niet-vlak kristaller
    5. Schitterende tonaliteit
    6. Effectief de goedkoopste (Tri-x en TMAx400 essentieel duurder)

Zodus...

M.
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Ik vind Neopan een prachtige film Marc, heel multifunctioneel inzetbaar. Ook mooi in D76/ID11 trouwens. Alleen als ik een meer traditionele korrel wil, wijk ik uit naar Tri-X. En als ik op reis ga (en niet altijd veel tijd heb om belichting te bepalen bij straatfotografie) dan gebruik ik T400cn. Die heeft wat meer belichtingsspeelruimte.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin