Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,934   Posts: 1,585,589   Online: 757

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22

Thread: 400 iso film

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

400 iso film

Hallo,

Ik ben op zoek naar een iso 400 film voor reportage en landschapsfotografie -
    middenformaat (6x9 en 6x6).
    Mijn beperkte ervaring met iso 400 filmen (35mm) is Delta400 die ik vrij scherp vond (XTOL 1:1) maar nogal vlak van tonaliteit en TMAX400 die ik té korrelig en flauw van tonaliteit vond (microphen). Ik gebruik normaal Rodinal (1:50) en XTOL 1:1 en experimenteer met SPUR SLD.
    Enige tips (ik zou graag dit weekend een test doen) ?

thx, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Marc,

Filmkeuze is natuurlijk altijd een kwestie van smaak maar ik kan je HP5 in Amaloco 74 aanbevelen. Ik waardeer hem meestal op 320 ISO.
    Succes
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Mijn standaard keuze voor alles is TMax400 in TMax ontwikkelaar. Gewoon als 400 asa behandelen. Alleen voor pushen is die film niet geschikt, dan gebruik ik Trix400

Ben

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

TMY 400

Quote Originally Posted by Marc Leest
    Hallo,

Ik ben op zoek naar een iso 400 film voor reportage en landschapsfotografie -
    middenformaat (6x9 en 6x6).
    Mijn beperkte ervaring met iso 400 filmen (35mm) is Delta400 die ik vrij scherp vond (XTOL 1:1) maar nogal vlak van tonaliteit en TMAX400 die ik té korrelig en flauw van tonaliteit vond (microphen). Ik gebruik normaal Rodinal (1:50) en XTOL 1:1 en experimenteer met SPUR SLD.
    Enige tips (ik zou graag dit weekend een test doen) ?

thx, Marc.
    Marc,
    T-Maxen moet je voornamelijk met T-Max ontwikkelaar behandelen alle andere sapjes geven slappe resultaten en korrel. T-Max 400 belicht als 200 geeft bijna een even fijne korrel als de TMX 100. Dit is gebaseerd op mijn ervaringen op zowel kb als 120. Verdunning is 1+4. Wel verse fixeer gebruiken en goed uitfixeren anders behoudt je een violette sluier op de film. Wanneer dat het geval is gewoon nog een keer fixeren en spoelen totdat het weg is. Succes.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    ULarge Format
    Tri-X is natuurlijk heel klassiek voor reportage, maar ook voor landschappen goed geschikt. Ik heb uitstekende ervaringen met deze film in 1+1 XTOL.

Huub

Shooter
    Multi Format
    Ik sluit me helemaal aan bij Harry: tmax400 op rolfilm, ontwikkelen in Tmax 1+4. Hoelang, hangt van je situatie (werkwijze/materiaal en vergroter) af. Ik heb in mijn situatie belicht op 250 ASA, en 7.5 min. ontwikkelen.

Maar wees dan vooral niet eigenwijs door de film te ontwikkelen op 20 graden.
    Doe het gewoon op de Kodak-manier: 24 graden, evt. in een mantelbad van 24 graden in emmer. teil of om mijn part in de badkuip. Doe je het niet op 24 graden, dan heb je gegarandeerd zichtbare lelijke korrel.

Niet persoonljk bedoeld maar:

Je bent een rund als je met negatieven stunt
    Oost West, Emulsie het best

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Bij de les...

Quote Originally Posted by Emulsief
    Maar wees dan vooral niet eigenwijs door de film te ontwikkelen op 20 graden.
    Doe het gewoon op de Kodak-manier: 24 graden, evt. in een mantelbad van 24 graden in emmer. teil of om mijn part in de badkuip. Doe je het niet op 24 graden, dan heb je gegarandeerd zichtbare lelijke korrel.
    (
    Dat vind ik een goede aanvulling. Ben ik vergeten te melden. Ik ontwikkel deze inderdaad ook bij 24°. Bedankt Emulsief. Je bent weer lekker bij de les.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Bij al deze goedbedoelde adviezen wordt niet meegenomen met welke vergroter Marc eigenlijk werkt en met welke lenzen en wat voor papier. Het kan dus heel goed zijn dat zijn resultaten er heel anders uit komen te zien dan bij jullie. Daarom vind ik het uitwisselen van ontwikkelrecepten met zo weinig informatie altijd link.

Ik gebruik zelf vaak Fuji Neopan 400. Ik heb een condensorvergroter en Nikon lenzen. Het contrast in mijn negatieven houd ik daarom laag (is ook met scannen prettig). Ik belicht daarom op 200iso en ontwikkel 330 seconden in pure D76. Ik begin pas met het starten van de klok als de ontwikkelvloeistof helemaal is ingegoten (ook niet onbelangrijk) en gooi het er pas uit als de tijd helemaal verstreken is.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe.

Quote Originally Posted by Frits Flits
    Bij al deze goedbedoelde adviezen wordt niet meegenomen met welke vergroter Marc eigenlijk werkt en met welke lenzen en wat voor papier.....
    Ter aanvulling: Mijn vergroter is een Magnifax 4 met een Meograde (diffuser dus) en een Rodenstock Rodagon 105mm. Mijn favoriete paiperen zijn Agfa MCC111 en Ilford WT RC in Neutol WA.

Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    Bij al deze goedbedoelde adviezen wordt niet meegenomen met welke vergroter Marc eigenlijk werkt en met welke lenzen en wat voor papier. Het kan dus heel goed zijn dat zijn resultaten er heel anders uit komen te zien dan bij jullie. Daarom vind ik het uitwisselen van ontwikkelrecepten met zo weinig informatie altijd link.
    En dat bedoel ik nou met:

Niet klakkeloos overnemen maar zelf doen.

Op die manier worden alle eigenschappen van iemands procedure en apparatuur meegenomen in het resultaat. Ik ga er vanuit, dat Marc dondersgoed weet, dat er nog altijd verschillen zijn in resultaten met bijbehorende apparatuur per persoon. Het allerbelangrijkste is nog wel:

Werk op een constante manier. Ga nooit meer dan 1 variabele wijzigen als je niet tevreden bent met het resultaat. Schrijf vooral de gewijzigde procedure ergens op, zodat je achteraf nog weet hoe je het gedaan hebt.
    Oost West, Emulsie het best

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin