Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,928   Posts: 1,585,210   Online: 784

Results 1 to 10 of 10

Thread: FP4+ in HRX-2

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

FP4+ in HRX-2

Enige tijd geleden een flesje HRX-2 gekocht om eens te testen met FP4+.
    Volgens de datasheet van Spur is deze combinatie Empfelenswert. Dus dacht ik, kom laat ik er eens een filmpie aan wagen en zo geschiedde dat ik opgetogen met een belichte film de doka indook en na de chemie aangezet te hebben (1+29) vervolgens alles op temperatuur van 20° en nog even de laatste aanbevelingen doornemend kwam ik op een ontwikkeltijd van 4'45". Resultaat naatje! Zeer slappe negatieven en zelfs de imprint op de randen stonden er nog niet op. Verkeerd ingeschat dacht ik dus. Dit laat me niet los en vervolgens een testopstelling gemaakt met de grijskaart en een stepwedge (opzicht) met 0,15D stappen. Film FP4+ ingesteld op 75ASA. Opnamen belicht als zijnde Zone V, III en VII. In feite belicht zoals de grijskaart aangeeft vervolgens resp. min 2 en plus 2 stoppen belicht. Opnieuw ontwikkeld (weer in vers aangezet sap) nu volgens de gebruiksaanwijzing, zonder meeweging van de laatste aanbevelingen, op 6'00". Resultaat was iets beter. Op neutraal grijs gemeten kwam ik op een densiteit van 0,47 uit. Nog niet echt goed. Volgens de berekeningsmethode van "good old" Henk Roelfsema kwam ik uit op 8'10". De tweede strook hiermee ontwikkeld en het resultaat was gelijk al een stuk beter. De densitometer gaf nu 0,80 aan. Iets boven de 0,72 als "ideale" waarde. Aangezien voor diffuusvergroters de densiteit best ietsje meer mag zijn lijkt dit in eerste instantie wel goed zo. Omdat de avond nog niet voorbij was nog een derde strook ontwikkeld en nu met 7'50". De uitkomst hiervan spreekt me het meest aan en dit lijkt de tijd waarop ik ga standardiseren. Als je plannen in deze richting hebt zou ik willen zeggen; test eerst de combinatie uit (datasheets zeggen ook niet alles) voordat je na een dag lang gefotografeerd te hebben je verheugt op mooie negatieven voor verdere verwerking en je van een koude kermis thuis komt.
    Last edited by hka; 04-06-2005 at 06:15 AM. Click to view previous post history.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    (datasheets zeggen ook niet alles)
    Daarbij de opmerking dat de SPUR datasheets zijn gebaseerd op kiep-ontwikkeling en een condensorvergroter.

Als je bij HRX-2 gaat roteren en daar dus een -/-20% afhaald en een diffuusvergroter hebt zitten daar inmiddels zoveel verschillende factoren in dat je inderdaad opnieuw moet gaan standardiseren.

Wij hebben goede ervaringen met een aantal SPUR tijden, maar we kiepen met een Heiland TAS en werken met een vergrotersysteem die een diffuussysteem en een condensor bevat. Wij houden de lange tijden aan.
    Rond de 0,7 (grijskaart) gemeten met de densitometer.

Robert

http://www.FotohuisRoVo.nl
    Last edited by Fotohuis; 04-06-2005 at 06:09 AM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Daarbij de opmerking dat de SPUR datasheets zijn gebaseerd op kiep-ontwikkeling en een condensorvergroter.

Als je bij HRX-2 gaat roteren en daar dus een -/-20% afhaald en een diffuusvergroter hebt zitten daar inmiddels zoveel verschillende factoren in dat je inderdaad opnieuw moet gaan standardiseren.

Wij hebben goede ervaringen met een aantal SPUR tijden, maar we kiepen met een Heiland TAS en werken met een vergrotersysteem die een diffuussysteem en een condensor bevat. Wij houden de lange tijden aan.
    Rond de 0,7 (grijskaart) gemeten met de densitometer.

Robert

http://www.FotohuisRoVo.nl
    Om de datasheet te completeren is het wellicht verstandig hier dan iets uitvoeriger op in te gaan. Zoals je ziet heb ik als "nieuwe" gebruiker het zo geintepreteerd en dat leidt tot fouten. Begrijp ook dat je niet compleet kunt zijn maar ietsje meer mag ook. Door de vermelding van die bijzonderheden ga je de mist in. Want met alle bovengenoemde factoren heb ik rekening gehouden en kwam daardoor op de tijd van 4'45". Terug naar de oorspronkelijke tijd van 6'00" de standaard opgegeven tijd leidt tot 0.47D en dat is nog altijd minder dan de 0.7D zoals je zegt dat het zou moeten zijn. Algemeen is bekent dat rotatieontwikkelen so-wie-so al zwaardere negatieven oplevert maar in dit geval juist niet. Misschien is er wat anders mis? Om een product algemeen inzetbaar te maken is een ontwikkelmethode gebaseerd op een enkel testje met kiepontwikkeling wel aan de magere kant. Er zijn meer gebruikers die rotatieontwikkelen. Een extra tabelletje met deze waarden zou geen overbodige luxe zijn maar eerder een geweldige service. Daarmee kun je je onderscheiden van anderen. Hoewel Amaloco, om eens een ander te noemebn, op dat gebied wel goede informatie verstrekt aan haar gebruikers.
    harry

Shooter
    Medium Format
    Hoewel Amaloco, om eens een ander te noemebn, op dat gebied wel goede informatie verstrekt
    In dit kader opgemerkt dat het niet gaat om goede informatie maar om meest volledige informatie.
    Tegen die tijd dat SPUR net zoals Amaloco hun 75 jarig jubileum kan vieren, zal er ongetwijfeld meer bekend zijn over data van hun ontwikkelaars, net zoals bij Amaloco waar ze voor hun AM20 kunnen buigen over ervaring vanaf 1936.

Daarnaast blijven opgegeven tijden richtlijnen die zelden meteen tot een 100% resultaat leiden.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Geen tijd...

Daarnaast blijven opgegeven tijden richtlijnen die zelden meteen tot een 100% resultaat leiden.
    Robert,
    De discussie gaat niet over de kwaliteit van het product maar over de volledigheid van de datasheet. De richtlijnen dus. Die zijn niet voldoende gedefinieerd hoe ze zijn ontstaan en wat je er aan hebt. Dat is hetzelfde als roepen dat de ontwikkeltijd ergens tussen de 2 en 10 minuten ligt. Het is mijn aanbeveling aan jullie (fabrikant en leverancier hier ter plaatse) er eens over te willen nadenken of hier een stukje verfijning op zijn plaats is. Zo niet even goede vrienden.

Tegen die tijd dat SPUR net zoals Amaloco hun 75 jarig jubileum kan vieren, zal er ongetwijfeld meer bekend zijn over data van hun ontwikkelaars, net zoals bij Amaloco waar ze voor hun AM20 kunnen buigen over ervaring vanaf 1936.
    Als je daar maar de tijd voor krijgt. Gebruikers van heden zijn niet meer zo geduldig. Als het niet lukt een goed tot zeer goed resultaat te krijgen bij de eerste trial, donderden ze het in de chemische afvalbak .
    harry

Shooter
    Medium Format
    In dit kader opgemerkt dat het niet gaat om goede informatie maar om meest volledige informatie.
    Zoals ik dus al aangaf heeft SPUR nog geen volledige informatie. Zodra nieuwe informatie beschikbaar is voor zowel afwijkende ontwikkelmethoden almede nieuwe films, zullen deze op de SPUR en RoVo website gepubliceerd worden.

Gebruikersinformatie die ons waardevol lijkt delen wij met SPUR Schain & Partner zodat er meer practische gegevens beschikbaar komen.

Shooter
    Medium Format
    Zoals ik dus al aangaf heeft SPUR nog geen volledige informatie. Zodra nieuwe informatie beschikbaar is voor zowel afwijkende ontwikkelmethoden almede nieuwe films, zullen deze op de SPUR en RoVo website gepubliceerd worden.

Gebruikersinformatie die ons waardevol lijkt delen wij met SPUR Schain & Partner zodat er meer practische gegevens beschikbaar komen.
    Zoals ik in een andere thread al eens heb verkondigd ontwikkel ik al vele jaren mijn Ilford FP4+ 120 films in Microphen 1+3 gedurende 10,5 minuten. Dat geeft voor mij negatieven die goed af te drukken zijn in een Philips PCS 130 condensorvergroter op Ilfospeed 2.1M papier. Omdat Microphen niet meer leverbaar lijkt, heb ik tot nu toe geëxperimenteerd met onder meer Kodak D76 1+1, Amaloco AM50 1+29 en Agfa Rodinal 1+25. Al deze ontwikkelaars gaven bij de aanbevolen ontwikkeltijden een zo'n groot contrast in mijn negatieven, dat deze niet af te drukken waren. Vorige week hoorde ik dat Kodak D76 niet meer in 1L verpakkingen leverbaar zou zijn, dus deze ontwikkelaar valt voor mij af. Amaloco AM50 had een ontwikkeltijd van slechts 5 minuten, die blijkbaar ook nog eens veel te lang was, dus die ontwikkelaar valt voor mij ook af. Omdat Ilford DD-X wel leverbaar zou blijven en op dit forum deze ontwikkelaar als vloeibare vervanger van Microphen werd gezien heb ik deze ontwikkelaar eens geprobeerd, door een halve stop minder te belichten en ook nog eens 30% korter te ontwikkelen dan aanbevolen, dus 7 minuten. Dat gaf voor mij goed afdrukbare resultaten. Doordat ik DD-X ontwikkelaar eenmalig gebruik, kost de ontwikkelaar per film wel drie keer zoveel als de Microphen 1+3 ontwikkelaar die ik daarvoor altijd met tevredenheid gebruikte.

Omdat ik bij vier verschillende ontwikkelaars minimaal 30% korter zou moeten ontwikkelen dan door de fabrikant aanbevolen, viel bij mij Spur HRX-2 al bij voorbaat af door de aanbevolen korte ontwikkeltijd. Nu blijkt die ontwikkeltijd misschien toch langer te moeten zijn.

Ton H.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by ahjh
    Omdat ik bij vier verschillende ontwikkelaars minimaal 30% korter zou moeten ontwikkelen dan door de fabrikant aanbevolen, viel bij mij Spur HRX-2 al bij voorbaat af door de aanbevolen korte ontwikkeltijd. Nu blijkt die ontwikkeltijd misschien toch langer te moeten zijn.

Ton H.
    Zoals je ziet in mijn testbericht is dat in mijn situatie zo uitgepakt. Daarnaast ontdekte ik dat bij korter ontwikkelen dan 5 minuten in rotatie er strepen zichtbaar worden die een andere densiteit hebben en dus een baan op de print laten zien. Na enkele forums bezocht te hebben en enig getest ontdekte ik de oorzaak. Bij langere ontwikkeltijden dan 5 min. blijkt dat probleem er niet meer te zijn.
    harry

Shooter
    Medium Format
    Volledigheidshalve het commentaar van SPUR, de fabrikant uit Duitsland:

Rotationsdaten für HRX-2 liegen noch nicht vor. Aber es ist noch von HRX bekannt, daß die Rotationszeiten länger sind, als normalerweise erwartet werden kann. Dis kann damit zusammenhängen, daß die Verdünnung 1 + 29 bei Kippentwicklung noch nicht, aber bei Rotationsentwicklung bereits am Rande der Kapazität funktioniert. Weitere Daten müssen erst noch ermittelt werden.

Grüße Heribert

(Heribert Schain is de fotochemische ingenieur bij Spur en verantwoordelijk voor de HRX-2, SLD en SD2525 ontwikkelaars)

Robert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Beperking

Volledigheidshalve het commentaar van SPUR, de fabrikant uit Duitsland:

Rotationsdaten für HRX-2 liegen noch nicht vor. Aber es ist noch von HRX bekannt, daß die Rotationszeiten länger sind, als normalerweise erwartet werden kann. Dis kann damit zusammenhängen, daß die Verdünnung 1 + 29 bei Kippentwicklung noch nicht, aber bei Rotationsentwicklung bereits am Rande der Kapazität funktioniert. Weitere Daten müssen erst noch ermittelt werden.

Grüße Heribert

(Heribert Schain is de fotochemische ingenieur bij Spur en verantwoordelijk voor de HRX-2, SLD en SD2525 ontwikkelaars)

Robert
    http://www.FotohuisRoVo.nl "De enige beperking in je fotografie ben jezelf"
    De andere beperking is een slechte of onvolledige gebruiksaanwijzing.
    Deze info is nergens op het Datenblatt te ontdekken. Het suggereert dat je juist in de andere richting moet denken. Dat is misleidend.
    harry

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin