Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,740   Posts: 1,515,537   Online: 1094

Results 1 to 4 of 4
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Voordelen papier vaste gradatie

Zijn er voordelen verbonden aan het gebruik van papier met vaste gradatie?
    Zeker nu papier met variabel contrast al zolang bestaat....

Maar ik merk dat sommige fabrikanten toch nog een redelijk aanbod hebben van papier met vaste gradatie. Is dit dan enkel voor de mensen die zweren bij het gebruik van dit type papier?

Bvb. forte fortezo , dat toch een héél goed papier zou zijn.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Zijn er voordelen verbonden aan het gebruik van papier met vaste gradatie?
    Zeker nu papier met variabel contrast al zolang bestaat....

Maar ik merk dat sommige fabrikanten toch nog een redelijk aanbod hebben van papier met vaste gradatie. Is dit dan enkel voor de mensen die zweren bij het gebruik van dit type papier?

Bvb. forte fortezo , dat toch een héél goed papier zou zijn.
    Er is nog steeds vraag naar sommige vaste gradatie papieren omdat variabel contrast papier is tegenwoordig uitstekend zijn. Maar in bepaalde gevallen zijn enkele vaste gradatie papieren soms nog beter. Meestal omdat ze net wat anders reageren dan VC papieren (Kentmere Kentona in lith-ontwikkelaar). Of iets meer brilliantie hebben (Ilford Galerie, Kodak Elite, Guilbrom). Uiteindelijk moet je af en toe gewoon eens een pakje uitproberen. Bevalt het je, prima. Zoniet, dan probeer je wat anders.

In mijn ervaring is hun vaste gradatie geen probleem, als je zorgvuldig je negatieven ontwikkelt. En als het desondanks een gradatie harder of zachter moet zijn dan je papier, kom je met verschillende ontwikkelaars een heel eind.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic
    Er is nog steeds vraag naar sommige vaste gradatie papieren omdat variabel contrast papier is tegenwoordig uitstekend zijn. Maar in bepaalde gevallen zijn enkele vaste gradatie papieren soms nog beter. Meestal omdat ze net wat anders reageren dan VC papieren (Kentmere Kentona in lith-ontwikkelaar). Of iets meer brilliantie hebben (Ilford Galerie, Kodak Elite, Guilbrom). Uiteindelijk moet je af en toe gewoon eens een pakje uitproberen. Bevalt het je, prima. Zoniet, dan probeer je wat anders.

In mijn ervaring is hun vaste gradatie geen probleem, als je zorgvuldig je negatieven ontwikkelt. En als het desondanks een gradatie harder of zachter moet zijn dan je papier, kom je met verschillende ontwikkelaars een heel eind.
    Het gebruik van vaste gradatiepapieren heeft dan alleen zin wanneer je negatieven een contrastomvang hebben die als normaal bestempeld kan worden. De meeste papieren van Kentmere Kentona, Bromide, Art Classic( ook de andere uit die range) zijn te krijgen in gradatie 2. De papieren van Forte
    Fortezo, Bromofort zijn er in meerdere gradaties zelfs speciaal bijv. Het mooie van de VC papieren is natuurlijk dat er maar één doos op de plank staat.
    Sommige mensen zweren bij de vaste gradaties, maar als je bijv. een split
    grade print adept bent dan werkt het natuurlijk niet meer. Ik vindt het advies van Gilbert op z'n plaats, probeer gewoon wat uit en zie het resultaat.
    Ben je overtuigd van een vaste gradatie zorg er dan zeker voor dat al je ne-
    gatieven een zelfde contrast hebben, al was het maar om de kosten in de hand te houden.

René de Caluwé
    Kunstfotografie en papierimport
    Delft

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Splitgrade is natuurlijk niet mogelijk met vaste gradaties. Maar door verschillende ontwikkelaars te gebruiken, kun je met een vaste gradatie 2 papier afdrukken maken tussen gradatie 1 en gradatie 3. Ik heb slechts zelden méér speelruimte nodig voor mijn negatieven.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin