Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,049   Posts: 1,561,090   Online: 769

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Multi Format

Film: Contrast regelen tijdens ontwikkeling

Je kan je standaard ontwikkelingstijd verlengen of verkorten om meer of minder contrast te krijgen.

Kan ik het zo eenvoudig stellen, of gebeurt er nog meer?
    Welk effect geeft een langere, respectievelijk kortere ontwikkeltijd. Zijn er marges (in % uit te drukken) waarbinnen je best blijft?

Wie geeft me hier een antwoord op? Ik ben te tam om het ergens op te zoeken en vooral, ik wil er eigenlijk geen film aan verspelen en HP5+ heb ik nog niet aan de lopende meter gevonden.

G

Shooter
    ULarge Format
    Je kunt het inderdaad zo eenvoudig stellen. Door langer te ontwikkelen verhoog je het contrast, door korter de ontwikkelen verlaag je het contrast van je film. Door het langer of korter ontwikkelen verandert verder de gevoeligheid van de film enigszins - het ligt technisch iets ingewikkelder, maar dat is waar het simpel gesteld op neer komt.
    Ik werk zelf met een technische camera en meet met een spotmeter, waarmee ik het contrast van hetgeen ik wil fotograferen redelijk precies kan bepalen. Per negatief kan ik dan aangepast ontwikkelen. Met kleinbeeld en rolfilm is dat iets gecompliceerder -meerdere body's of achterwanden nodig- maar werkt het in principe niet anders. Met de spotmeter meet ik eerst de diepste schaduw en leg die twee tot tweeeneenhalve stop onder waar ik gemiddeld grijs wil hebben - een beetje afhankelijk van het onderwerp. Daarna kijk waar de hoge lichten vallen. Als controle meet ik dan nog een gemiddeld vlak: een grasveld, een huid van iemand of een mooie blauwe lucht.
    Wanneer het onderwerp ongeveer 5 a 6 stops contrast heeft, dan ontwikkel en belicht ik normaal. Wanneer het onderwerp meer dan 6 stops contrast heeft, dan belicht ik ruimer - meestal een volle stop - en ontwikkel ik een derde korter. Het heeft tot gevolg dat het contrast in mijn negatieven met ruim een gradatie afneemt. Wanneer ik minder dan 4 stops contrast heb, kan ik krapper belichten en ontwikkel ik ongeveer 50% langer. Het contrast in mijn negatieven neemt dan toe, weer met ongeveer een gradatie.
    Om het precies uit te dokteren is het verstandig enkele filmpjes te offeren, alles netjes op te schrijven en gewoon te kijken wat er gebeurt. Er bestaan diverse simpele tests waarmee je en passant ook kunt uitzoeken of de filmgevoeligheid klopt, etc. De paar euro die een dergelijk test je zal kosten, verdien je later terug omdat je aanzienlijk minder materiaal verspeelt, met name in het afdrukken.
    Er zijn verder geen grenzen aan hoe ver je kunt gaan in het beinvloeden van je ontwikkeling. Waar ik zelf een beetje op let is dat mijn ontwikkeltijden niet korter worden dan ongeveer 5 minuten, om onregelmatig ontwikkelen te voorkomen. Moet het veel zachter worden, dan verdun ik mijn ontwikkelaar verder en ga ik over op standontwikkeling. Verder is er bij meer dan 2 of 3 gradaties extra contrast door langer te ontwikkelen waarschijnlijk ook wel een grens van je materiaal technisch aan kan. In alle gevallen geldt echter dat ik het eerst zal proberen op enkele proefnegatieven voordat ik het loslaat op serieus werk.

Huub

Shooter
    Multi Format
    Bedankt voor je mooie antwoord, Huib. Jij betrekt er dadelijk het/een zonesysteem bij voor de belichting. Daar hou ik me (nog) niet mee bezig.
    Ik heb ook nog maar net mijn handlichtmeter en ik moet er nog beter leren mee werken dan alleen maar opvallend en gereflecteerd licht mee te meten.
    Graag liet ik me dat op een volgende APUG bijeenkomst eens in de praktijk uitleggen. (hint, hint!!)

Ik vermoed dat het wijzigen van contrast bij ontwikkeling alleen toepasbaar is als je met vlakfilm werkt of met slechts een beperkt aantal opnamen per film. Daarom dat ik zelf mijn film wil gaan oprollen voor 35mm, die ik hoe langer hoe minder gebruik :-)
    Uiteraard is heb belangrijker om met een goede opname te starten (juiste belichting ed...) dan om reeds vroeg in het proces aanpassingen te moeten doen.

Heb ik het juist dat er bij het aanpassen van ontwikkeltijden toch nog wat natte vinger werk en vooral veel ervaring aan te pas komen?
    Geen enkele natuurlijke lichtsituatie is reproduceerbaar, de parameters zijn steeds anders, net zoals het onderwerp.

G

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Geert,

Huub S <> Huib

Huib

Shooter
    Multi Format
    Maakt niets uit Huub/Huib ;-)
    't was waarschijnlijk een lees/typfout van mij.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Percentages...

Quote Originally Posted by argus
    Je kan je standaard ontwikkelingstijd verlengen of verkorten om meer of minder contrast te krijgen.

Kan ik het zo eenvoudig stellen, of gebeurt er nog meer?
    Welk effect geeft een langere, respectievelijk kortere ontwikkeltijd. Zijn er marges (in % uit te drukken) waarbinnen je best blijft?

Wie geeft me hier een antwoord op? Ik ben te tam om het ergens op te zoeken en vooral, ik wil er eigenlijk geen film aan verspelen en HP5+ heb ik nog niet aan de lopende meter gevonden.

G
    Argus,
    Dit vond ik in een boek over het verlengen cq verkorten van ontwikkeltijden en de gevolgen daarvan.
    -1 stop ontwikkelen:
    Uitgaande van de normale ontwikkeltijd = 10'00"
    1 stop ontwikkeltijd is 20% van de normale tijd = 2'00"
    Nieuwe tijd voor min 1 stop = 10 - 2 = 8'00".

-2 stops ontwikkelen:
    Uitgaande van de normale ontwikkeltijd = 10'00"
    1 stop ontwikkeltijd is 20% van de normale tijd = 2'00"
    Tijd voor min 1 stop = 10 - 2 = 8'00"
    2 stops ontwikkelen = 20% van 8'00" = 1'35"
    Nieuwe tijd voor min 2 stops ontwikkelen is 10'00" - 3'35" = 6'25".

En zo kun je de verdere stappen uitrekenen ook naar boven...
    Hoop dat je hier iets aan hebt.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    ULarge Format
    Argus,

Ik heb geen idee met wat voor camerasystemen je werkt, maar je hebt niet perse een handbelichtingsmeter of spotmeter nodig. Wat belangrijk is dat je een inschatting kunt maken van de contrasten in het onderwerp dat je fotografeert.

Wijzigen van contrast gaat ook bij kleinbeeld en middenformaat heel goed. Ik werkte 'vroeger' met twee body's, waarbij ik er een reserveerde voor situaties met een hoog contrast, en de andere met een laag of gemiddeld contrast. Op de eerste stond de voeligheid op 200 iso ingesteld voor Tri-X, de andere op 400 iso voor dezelfde film. Of ik fotografeerde een heel filmpje vol op een onderwerp, bijvoorbeeld voor een portret van iemand. Het is dus ook een beetje afhankelijk van je manier van fotograferen, maar als je een film vol hebt onder ongeveer gelijke lichtomstandigheden, kun je daar heel goed aangepast op ontwikkelen.

Bij het aanpassen van de ontwikkeltijden komt inderdaad wat nattevingerwerk kijken en zelf een keer proberen helpt heel erg om daar gevoel voor te krijgen. Ik varieer bijvoorbeeld met een factor 33% tussen mijn gradaties, waar anderen met 20% werken. Ik maak bij het belichten en ontwikkelen doorgaans onderscheid tussen laag contrast, gemiddeld, hoog en heel hoog en rest vang ik wel in de doka op. Wat wel belangrijk is om om ruim genoeg te belichten. Liever een hele stop te veel dan een halve te weinig - de details die je in de schaduwen verliest door te weinig licht, krijg je nooit terug.

Huub S

Magnus's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Huub,

Fantastisch antwoord. Voor het eerst begrijp ik hoe de basis van het zone systeem in elkaar steekt .... :-)

It makes sense ...

Sorry voor mijn Nederlands, ik ben geen NL'er en woon daar ook niet maar jouw uitleg heb ik goed begrepen....

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin