Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,042   Posts: 1,560,813   Online: 1091

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Shooter
    Large Format

Agfa Scala 4x5 beperkt verkrijgbaar

Ter informatie: S-Color in Amsterdam heeft een beperkte hoeveelheid Scala in 4x5. De datum is weliswaar verlopen (januari 2005), maar de film is koel bewaard en is zeker nog een jaar of drie goed (invriezen). Ik heb de afgelopen maand zeker 10 doosjes van deze batch gebruikt voor mijn huidige project en kan uit ervaring bevestigen dat de film perfect is. Voor de prijs hoef je het beslist niet te laten.

Shooter
    Medium Format
    Film is mooi, maar er zijn alternatieven die wat makkelijker verkrijgbaar zijn. Fotohuis Rovo verkoopt omkeersetjes, waarmee je bepaalde film kunt omkeren. Schijnt goed te werken.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Ik ben het met Jan eens dat Scala een prachtige film is. Ik gebruik hem op kleinbeeld en het is voor mijn gevoel het 'bariet' van de dia. De toonschaal is werkelijk ongelooflijk mooi.

Het enige nadeel: scannen van Scala is erg moeilijk!

Een tijdje geleden heb ik FP4 dia's gezien die via omkeersetjes tot stand waren gekomen, maar naar mijn gevoel haalt dat niet bij Scala. Natuurlijk weet ik niet hoe precies er is ontwikkeld. Niet iedereen is even bedreven in de DoKa.

Anne Marieke

Shooter
    Multi Format
    Het enige nadeel: scannen van Scala is erg moeilijk!
    Hoezo? (echt waar)

Ik heb nog nooit problemen gehad met dia-scannen. Mijn voorkeur gaat uit naar FUJI positieven, 't is meestal natuur en alpiniene actie-scenes die ik op dia fotografeer(de), ondertussen al een jaartje geleden dat ik nog iets in een raampje gestopt heb.

G

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Ja, echt waar!
    Kleuren dia's: geen probleem.
    Scala: een ramp.

Ik ben niet de enige met deze problemen. Een fotokennis van mij met zeer veel kennis op het gebied van scannen en Photoshop heeft het in middenformaat geprobeerd, en hij heeft ook afgehaakt (nadat hij nog iets redelijks heeft kunnen maken van mijn kleinbeeld Scala's). En dan heeft zijn scanner nog de optie 'mono positive'. De mijne kent alleen maar 'colour positive'.

Shooter
    Medium Format
    Vanuit kleur een goed zwartwit beeld maken is ook niet echt makkelijk. Als je totale controle wilt kun je het beeld desatureren en dan in de verschillende kleurkanalen de lichtheid veranderen, maar dat is nogal een langdurig karwei. Een snellere en vaak ook goede manier is het veranderen van RGB kleur naar LAB kleur en dan de a en b kanalen weggooien. Je verwijdert dan puur de kleurinfo en laat niet Photoshop kiezen voor een omzetting.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    Film is mooi, maar er zijn alternatieven die wat makkelijker verkrijgbaar zijn. Fotohuis Rovo verkoopt omkeersetjes, waarmee je bepaalde film kunt omkeren. Schijnt goed te werken.
    Op het Engelstalige forum is hierover inmiddels ook een discussie gaande. Best interessant, als je zwartwit dia's wilt maken.

Shooter
    Large Format
    Ik heb ervaring met de omkeerset van Kodak. De resultaten zijn best aardig, maar halen het niet bij Scala. Na afloop moet je de dia's overigens omkleuren in Brown Toner om van de afschuwelijke groenige kleurzweem af te komen.
    Ik ben verbaasd dat het scannen van Scala dia's zo veel moeilijkheden geeft. Anders laat je je dia's eens scannen bij S-Color?

Maar goed, ik wilde jullie er eigenlijk alleen maar op attenderen dat Scala 4x5 dus weer te koop is. Doe er je voordeel mee.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Jan,
    Bedankt voor de tip, dat is inderdaad een goed idee.

Ik gebruik de scans alleen maar om mijn dia's op fotoforums te zetten, maar het is jammer als het er dan niet goed uitziet.

Als ik eindelijk mijn eigen website de lucht ik krijg, zal ik een betere oplossing moeten hebben.
    Anne Marieke

Shooter
    Medium Format
    Met welke scanner ontstaan die problemen Annemarieke?

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin