Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,935   Posts: 1,585,612   Online: 692

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Rollei R3 ervaringen?

Heeft iemand van jullie de Rollei R3 films al in de praktijk uitgetest? En wat zijn je resultaten? Ik vraag dat vanwegen de vele negatieve reacties die ik lees in de engelse apug-forums en andere doka-sites.

Ik wil Robert's handel niet verpesten hoor. En al helemaal geen flame-war starten. Maar Rollei en handelaars prijzen deze film de hemel in, terwijl praktijkervaringen het tegendeel schijnen te vertellen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik hem zelf nog niet getest heb.

Naar wat ik uit diverse forums opgepikt heb schijnt de R3 een herverpakte verkeercontrole film te zijn met IR gevoeligheid. De verpakking van R3 wijst ook in die richting. Zulke films worden nu onverkoopbaar omdat de politie steeds meer met electronisch/digitale apparatuur werkt. Ze waren gemaakt om onder alle weersomstandigheden een leesbare nummerplaat te produceren. Dat is misschien interessant als vervanging van de verdwenen Ilford SFX of Kodak IR. Maar niet voor normale fotografie. IR films staan bekend om hun grote korrel, onscherpte, overstraling, en lastig eigenschappen bij opname, ontwikkeling en afdruk. En de praktijkervaringen met R3 van mensen op apug en andere doka-forums schijnen dat te bevestigen.

Met extreme overbelichting en boterzachte ontwikkeling met speciale ontwikkelaars is uit een een 3200 film misschien nog wel een fijne korrel te halen. Maar het is niet bepaald de ideale combinatie. Hoog contrast en korrel zijn met elke film te bereiken. En de extreem gevoeligheden die Rollei opgeeft blijken in de praktijk gewoon niet te kloppen. Een 2e rangs film wordt niet automatisch een geniaal produkt omdat er "Rollei" op staat.

Nogmaals, ik heb hem zelf niet getest. En ik verwelkom iedereen die mij het tegendeel kan laten zien. Maar tot nu toe lijkt me deze film alleen interessant voor de lichtdichte 120 tube met schroefdop waarin hij verpakt wordt.

Wie kan mij (met bewijzen in de hand) van mening doen veranderen?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Voor alle duidelijkheid, het gaat om deze film: http://www.rollei.de/index_e.html

Ik denk dat Rollei en Maco de specs van deze film echt wat teveel hebben opgehemeld.

Het is een 3 laags film opgebouwd uit kubische kristallen met verschillende gevoeligheden.
    De emulsie is gegoten op een heldere polyester drager en voorzien van een anti-krul laag, een voorziening die echt nodig is zeker met de 120 rolfilm uitvoering.

Het idee en techniek van deze film komt inderdaad voort uit de TSF achtergrond waar overigens Kodak en Ilford ook gebruik van maken met een aantal van hun films.

Onze testen wijzen op een gebruiksgebied van iso 50 - iso 1000 met 2 verschillende ontwikkelaars: CG512 en AM74 welke ook onder de naam Rollei low speed en Rollei high energy worden verhandeld. (Maco equivalenten: Maco Cube XS en LP Supergrain)
    Echte I.R. eigenschappen heeft de R3 niet. Hiervoor rest naar mijn weten op dit moment alleen de Kodak HIE (alleen K.B.) en Maco I.R. 820 (meerdere formaten).

Het meest interessante van deze film vind ik dat de R3 zonder veel kwaliteitsverlies is in te zetten voor iso 50 - iso 100 - iso 200 - iso 400 en iso 800 toepassingen waarbij de film in het lage iso gebied zijn beste eigenschappen profileerd.

Het grote nadeel van deze film is dat de R3 vrij specifiek is m.b.t. de gekozen ontwikkelaar, wat verder Maco of Rollei ook mogen beweren in hun specs voor de ID11/D76 standaard.
    Nu is AM74 in NL een vrij bekende ontwikkelaar, in de USA hoef je daar niet mee aan te komen, hetzelfde geldt voor de CG512.
    Door die 3 laags opbouw heeft de R3 ook nog erg lange ontwikkeltijden nodig, geen probleem met een automaat, maar niet erg prettig bij een handontwikkeling.

De zwarte rolkoker (120 formaat) en zwarte K.B. verpakking is nodig omdat een heldere polyester drager gevoeliger is m.b.t. lichtinval en geleiding via de aanloopstrook. Zeker voor deze film geldt dat je in gedempt licht moet inzetten. De beoordeling van de negatieven op een lichtbak is door de heldere drager weer heel prettig.

Wij hebben prima resultaten bereikt met bovengenoemde ontwikkelaars. De film kan zeker overtuigend meekomen met een aantal bekende laaggevoelige films en kan vergelijkende resultaten produceren als een aantal midden/hoog gevoelige films. Ik zal op een volgende bijeenkomst wat testmateriaal van ons meenemen.

Onze conclusie: Een interessante film voor een ruim aantal toepassingen welke beperkt wordt in practisch gebruik door de aangeboden ontwikkelaars. Misschien een goede reden om de R3 als kit met een interessante prijsstelling aan te bieden.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Robert,

Dankjewel voor al deze informatie. Daar hebben we wat aan.

Ik ben zeer benieuwd naar je voorbeelden op een volgende bijeenkomst. Ik zou graag de afdrukken bij de verschillende negatieven zien. En densiteits-curven zou helemaal geweldig zijn. Maar dat is misschien wat teveel gevraagd. Wie weet kun je me zover krijgen om een paar setjes door te testen ;o)
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Ik heb zelf ervaring met twee rollen Maco Cube 400, de voorloper van de R3 met dezelfde emulsie.
    Ik weet niet waar jij al die negatieve kritieken hebt gelezen, maar ik deel die ervaringen niet.

Ik heb de boel laten ontwikkelen bij een vaklab. Daar komt over het algemeen prima werk vandaan, men laat een enkele keer een steekje vallen.
    Ondanks dat de film daar door de standaard soep heengesleurd is is ie er toch goed uit tevoorschijn gekomen.
    Ik had gewoon "nominaal" belicht op 400 ASA. Ik heb daar nachtopnames mee gemaakt in Delft en Lier (B). Moeilijke omstandigheden dus, want je moet de sluitertijd timen met een kalender en op je matglas zie je haast geen ****

Het heeft prima plaatjes opgeleverd. Het lijkt er inderdaad op alsof je iets beter in donkere schaduwen kunt kijken dan met een nromale fillem. De werkelijke fouten die erin zaten heb ik dus zelf gemaakt.
    Als je 30 sec. belicht in een donker steegje om de kasseien vast te leggen, moet je niet raar opkijken als het licht van die lantaarnpaal die daar verderop staat uitgebleekt raakt ...

Het heeft mij ertoe gebracht om vandaag zes nieuwe rollen bij Robert te bestellen, waar hij redelijke prijzen voor rekent. Flesje AM74 erbij laten doen, want sinds héél kort ontwikkel ik zelluf !

Ik zou dus zeggen, niet zeiken en die vijf Euro investeren en gewoon proberen die R3.

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Paul Jenner
    Ik zou dus zeggen, niet zeiken en die vijf Euro investeren en gewoon proberen die R3.
    Paul, volgens mij zeik ik niet. Ik plas.

Ik stel je goede ervaringen op prijs. Maar met alle respect, een nachtopname ontwikkeld door het vaklab, waarbij je dus niet weet met welke chemie is ontwikkeld, en je tegelijk vertelt dat je zelf nog bijna nooit ontwikkeld hebt, is voor mij niet echt een referentie.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Robert,

in een andere draad las ik deze tekst van jou :

Quote Originally Posted by Fotohuis
    Sommige z/w films bieden bepaalde voordelen bij voorspoelen. Een voorbeeld is de R3 die ook behoorlijk wat kleuring geeft bij het aanbevolen voorspoelen en daarbij tevens de eigenschap heeft dat hierdoor de nominale gevoeligheid van de film iets stijgt.
    Kun je mij eens uitleggen waarom de gevoeligheid van een film zou stijgen doordat je er de anti-halo laag uitspoelt? Volgens mij heeft het een helemaal niets te maken met het ander.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Klopt, dat schrijf ik ook niet tenzij je het zo interpreteert.

Robert

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic
    Maar met alle respect, een nachtopname ontwikkeld door het vaklab, waarbij je dus niet weet met welke chemie is ontwikkeld, en je tegelijk vertelt dat je zelf nog bijna nooit ontwikkeld hebt, is voor mij niet echt een referentie.
    Dat kan ik me voorstellen, Argentic.
    Maar het uitstapje heb ik gedaan samen met een kameraad van mij, die geruime ervaring heeft met ontwikkelen, een goede neus voor kwaliteit heeft en hij was ook zeer te spreken over de kwaliteit van de door hem zelf ontwikkelde R3 negatieven.
    Maar, als gezegd, je moet het zelf eens proberen. Wat ik mooi of acceptabel vind, vindt jij misschien afschuwelijk en andersom.

Niet plassen,

gewoon die 5 Euro erdoor jassen

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Shooter
    Multi Format
    BTW,

ik kan natuurlijk wat scans laten zien, maar dat wordt volgende week vrees ik. Ben vanavond bezet.
    Welke film gaat overigens jouw voorkeur naar uit, Argentic, bij het maken van nachtopnames ? Of bedrijf je die tak van sport niet ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Shooter
    Multi Format
    Vers van de pers mensen !
    De eerste scan van in totaal 10 opnames.

Ik heb ontwikkeld in AM74 met de rotatiemachine op 11 minuten en 45 seconde. Ik geloof dat ik over de negatieven wel tevreden kan zijn. Ik ga er nog even een paar scannen, ik ben werkelijk reuze benieuwd !

De scan is (bij gebrek aan afdoende geheugen) even uitgevoerd op slechts 1600 dpi. Voor het web verkleind naar +/- 28 %, klein beetje usm.

Belichting geheel standaard, geen multisampling toegepast. Histogram zier er -zonder correcties- netjes uit.

Wat denken jullie er van ?

Paul.

www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin