Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,049   Posts: 1,561,074   Online: 796

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13
    jos
    jos is offline

Shooter
    35mm

ontwikkeling middenformaatfilm

Hallo,

ik ga straks voor de eerste keer een middenformaatfilm ontwikkelen.
    (een ilford pan F 50 asa)
    Kan iemand me uitleggen wat ik juist met het schutpapier aan de achterzijde van het belichte kant moet doen aub?

Ik ga rodinal-ontwikkelaar gebruiken, hebben jullie tips voor verhouding en tijd? (de hoeveelheid is toch gelijk aan een kb-filmpje he?)

groeten,
    Jos

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Schutpapier gooi je in de afvalemmer, of je plakt ze aan elkaar en na 50 rollen heb je een mooie lint/slinger ;-)

voor de ontwikkeling dezelfde verhouding en tijden als bij kb-fimpje PAN-F.

De hoeveelheid zal waarschijnlijk meer zijn om de film in de tank helemaal te kunnen onderdompelen.

Shooter
    Multi Format
    Het zou handig zijn als je vermeldt hoe en waarmee je doorgaans ontwikkelt.

Ik wikkel de rolfilm eerst een eindje af in het donker, totdat de film onder de aanloopstrook vandaan piept. Het schutblad laat ik naar beneden hangen. Dan neem ik de film beet en begin hem in de spoel te duwen, totdat ie niet meer verder gaat. Dan ga ik aan het spoeltje draaien totdat de film er bijna helmaal in is en knip ik het schutblad los. Vervolgens spoel ik de fillem er helemaal in.

De hoeveelheid vloeistoffen van één 120 rol is bij mij hetzelfde als bij één kleinbeeld rol met 36 opnames.

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Mijn advies is om een verlopen film te vragen aan je handelaar en daarmee proef te draaien met inspoelen. Pas als je het gevoel heb het goed te kunnen, dan pas moet je je kostbare beelden gaan ontwikkelen.

Suc6

Ben

Shooter
    Multi Format
    Lijkt me ook handig om een proefrolletje op te offeren, misschien wat verlopen film waar je voor een prikje aan kan geraken? Anders schiet je wat minder belangrijke beelden. Hou een changing bag bij de hand voor het geval je het te warm krijgt ;-)

Knip de hoekjes van de film af voor je inspoelt, dan gaat de film beter op de spoel.

Spoel ontrollen tot je de film voelt , hoekjes eraf, en inspoelen.
    Het gebeurt bij mij regelmatig dat het afgerolde schutpapier rond de filmspoel krult. Als dat gebeurt, scheur ik het overtollige schutpapier er gewoon af. Op het einde is de film aan het schutpapier gekleefd met wat kleefband (toch bij Ilford HP5 en FP4) en die kan wat vervelend zijn om eraf te halen. Voorzichtig losmaken zodat je de film niet plooit.

Qua ontwikkelingsvloeistof hangt het uiteraard af van welke tank je gebruikt. Op de moderne Paterson tanks staat op de onderkant de hoeveelheid vloeistof die je nodig hebt per film, KB en MF.
    Ik kiep 550ml in mijn Paterson tanks. Je kan ook de gewenste hoeveelheid afmeten door de spoel op 120 te zetten in de tank en dan water erin gieten tot de spoel goed onder zit. Uitgieten in een maatbeker en je weet direct de hoeveelheid vloeistof.

G

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    En als je met één rolfilm de handigheid te pakken hebt, kan je er twee achter elkaar op één spoel zetten. De eerste rol helemaal tot in het midden van de spoel doen, en dan de tweede er achteraan.

Het is overigens helemaal geen domme vraag, van dat schutblad. Bij mijn eerste rolfilm had ik opeens twee lange stroken, in plaats van één. Ik heb het schutblad in een ontwikkeltank gedaan, lichtdicht, en ben eerst eens het andere stuk gaan ontwikkelen, om zeker te weten dat ik het goede stuk te pakken had. Het is al een behoorlijke tijd geleden, maar dat vergeet ik nooit!

Groetjes en succes.
    Anne Marieke

jos
    jos is offline

Shooter
    35mm
    danku iedereen.

Zoals Annemarieke al schreef, je kan je er de eerste keer moeilijk iets bij voorstellen. Maar het is merkwaardig goed gegaan. De film ging ook zonder problemen op de spoel.

Ik heb nu een tweede vraag. Ik heb de ontwikkelaar bijgehouden in een lichtdichte fles. Zou ik er nu nog een tweede rolletje met kunnen ontwikkelen? En hoe lang kan ik nog voort met m'n stop en m'n fix?

Nog eens bedankt aan iedereen om me wat tips te geven voor de wondere wereld van het middenformaat.

groeten,
    Jos

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Rodinal is een 'one-shot' ontwikkelaar: je kan het maar 1x gebruiken. Voor bepaalde ontwikkelaars bestaan er zogenaamde replenishers, maar voor filmontwikkeling gebruik ik alles maar 1 keer.
    Fixeer en stop kan je opnieuw gebruiken. Voor stop kan je een soort gebruiken (signaalstop) die van kleur veranderd als hij opgebruikt is (bvb S10) Voor mijn eerste filmpjes gebruikte ik gewoon tot 1,5% verdunde keukenazijn. (dacht ik toch)
    Fixeer: kleinbeeld gebruik ik tot zo'n 10 filmpjes.

Het heeft totaal geen nut risico's te nemen. Chemie is niet duur in vgl met je dierbare foto's...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Voor enkele ontwikkelaars bestaan speciale toevoegingen (replenisher) waarvan je evenveel toevoegt als er originele ontwikkelaar verdwenen is. En bij 2-bads ontwikkelaar kun je het eerste bad een keer of 10 gebruiken.

Maar alle andere ontwikkelaars zijn voor eenmalig gebruik. Tenminste, als je betrouwbare resultaten wilt houden. Rodinal hoort daar ook bij.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    2
    Quote Originally Posted by argentic
    Voor enkele ontwikkelaars bestaan speciale toevoegingen (replenisher) waarvan je evenveel toevoegt als er originele ontwikkelaar verdwenen is. En bij 2-bads ontwikkelaar kun je het eerste bad een keer of 10 gebruiken.

Maar alle andere ontwikkelaars zijn voor eenmalig gebruik. Tenminste, als je betrouwbare resultaten wilt houden. Rodinal hoort daar ook bij.

Er zijn filmontwikkelaars die je meerdere malen kunt gebruiken, zoals T-Max, Rodinal Special en wellicht nog andere. Bij deze ontwikkelaars dien je volgens de handleiding de ontwikkeltijd te verlengen overeenkomstig het aantal films. Als je je strikt hier aan houdt heb je een betrouwbaar en reproduceerbaar resultaat.

In het geval van T-Max zou ik niet verder gaan dan 8 cycli want als je tot het gaatje gaat (12x) is de chemie echt op. Met Rodinal Special heb ik het tot 6 maal geprobeerd met goed resultaat.

Met vriendelijke groet, Kind regards

Engelbert Fellinger
    info@engelbert.org
    www.engelbert.org

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin