Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,674   Posts: 1,481,860   Online: 1077

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 23

Thread: portretfilm

Shooter
    ULarge Format
    [QUOTE=argentic]Verder kun je alle ontwikkelaars met alle films proberen. Je zult dan merken dat de resultaten verschillen. Grotere of kleinere korrel. Schijnbaar scherpere of minder scherpe negatieven. Meer of minder grijsschakeringen. enz. enz. Het is allemaal een kwestie van smaak. Wat de een geweldig vindt, vindt de ander verschrikkelijk. QUOTE]

Tim,

Uitstekend commentaar van Argentic. Wat ik er nog aan toe te voegen heb, is dat je, als je eens wilt kijken wat de mogelijkheden en verschillen zijn, er enkele klassieke combinaties zijn, die moeite van het proberen waard zijn. Ik denk daarbij aan APX100 als 50 iso belicht en in 1+50 Rodinal ontwikkeld, aan Tri-X als 250 iso belicht en dan in 1+1 D76 ontwikkeld, en tenslotte aan wederom Tri-X in de 1+25 Rodinal. De eerste combinatie heeft een heel eigen toonschaal, de tweede was jarenlang de allround combinatie in de reportagefotografie, en de laatste geeft een heel fraaie, scherpe korrel.

Dat ik zelf een voorkeur heb voor XTOL, heeft te maken met het feit dat ik het een makkelijke ontwikkelaar vind, die de gevoeligheid van de film goed benut, die niet teveel korrel geeft (HC110, Rodinal en Microphen zijn wat dat betreft anders) en die een voor mij prettige toonschaal geeft met de Delta100 en Tri-X die ik veel gebruik. Verder is hij goed te krijgen, niet te duur en je kunt hem goed bewaren.

Wat betreft middenformaat camera's: neem eens een duik in het betreffende forum op Apug en je weet ineens een heleboel meer. Persoonlijk vind ik de drie formaten -kleinbeeld, middenformaat en technische camera- maar beperkt vergelijkbaar. Ze hebben alle drie hun specifieke sterke en zwakke kanten en vaak kies ik mijn toestel op basis van wat ik wil doen. Eerst goed leren fotograferen op kleinbeeld is een vanzelfsprekende keuze, maar daar staat tegenover dat alle drie de formaten hun eigen leertraject hebben. Toen ik enkele jaren geleden een oude Rollei twee-oog kocht, ging er voor mij een poort aan fotografische mogelijheden open die ik op kleinbeeld niet vermoed had. Elke keer zul je moeten ontdekken wat de sterke kanten van het betreffende formaat zijn, wat je er mee kunt en vooral ook wat je er niet mee kunt.

Huub

Shooter
    35mm
    Wat een geweldig handig forum is dit! Dank allemaal voor de zeer bruikbare reply's.
    Wat ik uit bovenstaande begrijp, is dat het allemaal erg van 'smaak' afhangt, wat voor film en ontwikkelaar je gebruikt. Als ik het me goed herinner hebben we op onze cursus in het begin HP5 en later tri-X (omdat de HP5 op de cursuslokatie uitverkocht was) ontwikkeld in ID11 (kan dat kloppen?). Het moeilijke voor een beginner als mij, is nu om een goede 'startcombinatie' te vinden om zelf mee aan de slag te gaan.. Van een echte 'richting' in de fotografie is natuurlijk nog totaal geen sprake.

Wat voor combinatie zouden jullie als advies geven om mee te starten (ik heb het gevoel dat ik de film en ontwikkelaar voorlopig even als stabiele factor moet houden, omdat het anders moeilijk te beoordelen is of de verschillen aan de foto an sich, of de nieuwe film / ontwikkelaar / combinatie liggen. Zelf dacht ik aan Tri-X voor foto's in niet geweldig veel licht, binnen ed. en Delta 100 voor foto's waar ik meer detail (minder korrel) wil.

Grt, Tim

Shooter
    Medium Format
    Om even terug te komen op de opmerking over de XP2 en de Kodak variant op deze monochrmoe film gebaseerd op kleurenfilmtechnologie: de laatste Kodak variant van deze film, genaamd BW400 (of in ieder geval in die richting, voorheen was het T400cn) heeft een erg donkeroranje basis. Dit in tegenstelling tot de voorloper. Het lijkt erop dat Kodak deze film vooral bedoeld heeft voor het afdrukken van zwartwit afdrukjes op kleurpapier (heb ik nooit zo'n succes gevonden). Ik heb het nog niet in mijn vergroter gehad, maar met de T400cn moest ik al corrigeren in belichtingstijd en in contrrast. Dat zal bij deze film nog wel erger zijn. Groot voordeel vind ik de grotere belichtingsspeelruimte die deze monochrome films bieden. Het gaat natuurlijk niet helemaal op, maar soms heb ik het idee dat ze een zonesysteem ingebouwd hebben. Handig als je niet alle tijd hebt om te licht te meten. Ik zet deze film dan ook met name in op reis, als reportagefilm en het bevalt me goed.

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by timsmith
    Wat ik uit bovenstaande begrijp, is dat het allemaal erg van 'smaak' afhangt, wat voor film en ontwikkelaar je gebruikt. Als ik het me goed herinner hebben we op onze cursus in het begin HP5 en later tri-X (omdat de HP5 op de cursuslokatie uitverkocht was) ontwikkeld in ID11 (kan dat kloppen?). Het moeilijke voor een beginner als mij, is nu om een goede 'startcombinatie' te vinden om zelf mee aan de slag te gaan.. Van een echte 'richting' in de fotografie is natuurlijk nog totaal geen sprake.

Wat voor combinatie zouden jullie als advies geven om mee te starten (ik heb het gevoel dat ik de film en ontwikkelaar voorlopig even als stabiele factor moet houden, omdat het anders moeilijk te beoordelen is of de verschillen aan de foto an sich, of de nieuwe film / ontwikkelaar / combinatie liggen. Zelf dacht ik aan Tri-X voor foto's in niet geweldig veel licht, binnen ed. en Delta 100 voor foto's waar ik meer detail (minder korrel) wil.

Grt, Tim

HP5+ of Tri-X in ID-11 is een goede uitgangssituatie. Ook Delta100 kun je met uitstekende resultaten in deze ontwikkelaar ontwikkelen. ID-11, XTOL en D76 zijn vergelijkbare ontwikkelaars, de zogenoemde fijnkorrelontwikkelaars en ze geven eendere resultaten.

Tri-X voor minder licht en Delta100 voor de situaties die meer detail vragen, is een voor de hand liggende combinatie, die ik zelf ook in verglijkbare situaties gebruik. Als er echt weinig licht is, pak ik nog Delta3200 mee, die ik dan in Microphen ontwikkel.

Ik ben trouwens benieuwd of je ook verschillen in toon ziet in de foto's die je met Tri-X en met HP5+ gemaakt hebt. Je moet trouwens als experiment toch eens APX100 in Rodinal proberen, zoals ik eerder al schreef. Een flesje rodinal bederft nooit en kost maar een paar euro. Ook de APX kost geen vermogen. Je kunt dan zelf een vergelijking maken met de Delta100 en kijken wat je beter bevalt. Dit mag dan wel een mooi forum zijn, en ik kan schrijven over wat ik de mooiste combinaties vind, maar zelf een beetje stoeien met de materie is vaak minstens zo leerzaam.

Huub

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Zoals Huub zegt: zelf wat proberen. Ik heb wel zeker 4 verschillende ontwikkelaars geprobeerd, maar als beginner beviel het me allemaal als ik maar een goed beeld zag ... na een tijdje leer je dan ook best met een tweetal films en een vaste ontwikkelaar werken (+ eentje voor de uitzonderingen natuurlijk) Zo heb ik het hier toch geleerd en ik moet zeggen: het werkt wel, je leert materialen beter kennen. Ik zou beginnen met XTOL als ik jou was - en rodinal idd even proberen. Als apx100 niet meer leverbaar zou zijn door problemen van agfa, denk ik er trouwens aan delta 100 te gebruiken, die zou ook mooie resultaten geven met rodinal (9 minuten in 1+25?)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Elke film heeft zijn eigen karakter. Wel is het zo dat bepaalde combinatie's beter gaan dan andere afhankelijk van het doel wat je stelt. Fijne korrel, hoge scherpte, geaccentueerde korrel diversen mogelijkheden zijn haalbaar.
    Daarnaast is vaak voor portretten een zgn. kristaltechnologiefilm zoals de Tmax of Delta's wel erg strak en scherp. Ik prefereer hiervoor een klassieke film, maar smaken verschillen natuurlijk.

M.b.t. Xtol kan ik de mening van houdbaarheid niet delen. Net zoals Ilfosol-S heeft deze ontwikkelaar het risico van een "sudden death" zonder dat het goed aan de kleur is te zien. Dit komt door de toepassing van Ascorbinezuur (Vit. C) als active ontwikkelcomponent. Daarnaast is de ontwikkelaar alleen in een 5L verpakking leverbaar die je binnen 5-6 maanden moet opgebruiken.
    Rodinal is een verhaal apart. Over het algemeen werkt deze ontwikkelaar het beste op laag en middengevoelige klassieke films. De houdbaarheid van deze vloeibare ontwikkelaar is extreem goed.

In principe is elke ontwikkelaar een compromis tussen bepaalde gunstige en minder gunstige eigenschappen. Dit kan per type film ook nog wel eens anders uitpakken. Een gemakkelijke all round ontwikkelaar (semi-nivellerend) is de AM74 van Amaloco. Het is een variant van de D76 (Kodak). Het is een vloeibare ontwikkelaar en de active ontwikkelstof is o.a. hydrochinon. Het concentraat is goed houdbaar en aan de kleur kun je gemakkelijk inschatten wanneer deze niet meer bruikbaar is. Alle ontwikkelaars hebben last van oxidatie. Hoe minder lucht in de fles achterblijft des te beter is de houdbaarheid.

Voor verdere vragen kun je natuurlijk altijd terugvallen op de deskundigheid die zeker aanwezig is in dit forum.

Groetjes,

Robert

Shooter
    35mm
    Dank allemaal, dit zijn antwoorden waar ik echt wat mee kan en ik zal jullie op de hoogte houden van de 'ontwikkelingen' ! Nog een vraagje; ik lees steeds bij ontwikkelaars bijvoorbeeld 1+25, wat bedoelen jullie daarmee?

Grt, Tim

Shooter
    Medium Format
    1 deel ontwikkelaar + 25 delen water.

Shooter
    Medium Format
    Behoudens je verdunning spelen ook agitatie (beweging), temperatuur en natuurlijk de ontwikkeltijd een belangrijke rol in het uiteindelijke resultaat van je negatieven.

Uiteindelijk gaat het erom de maximale contrastomvang van je negatief over te brengen op je fotopapier en hoe meer informatie in je negatief zit hoe beter uiteindelijk je resultaat wordt.

Het op de juiste manier belichten van een z/w film, aangepast ontwikkelen en het maken van een perfecte print is een proces waarvoor toch vrij veel ervaring nodig is. Als je het wat langer doet merk je dat een aantal zaken ook steeds beter gaan. Verder zijn er op de doka markt nog steeds een groot aantal hulpmiddelen te koop waardoor je sneller naar een goed eindresultaat kunt werken.

Groetjes,

Robert

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by timsmith
    ik lees steeds bij ontwikkelaars bijvoorbeeld 1+25, wat bedoelen jullie daarmee?

Grt, Tim
    Je kunt op twee manieren de verdunning schrijven :

1 : 2 = 1 deel ontwikkelaar en 1 deel water

1 + 2 = 1 deel ontwikkelaar en 2 delen water

Helaas willen mensen nog wel eens per ongeluk de : door een + vervangen. Dus je moet er je verstand bijhouden. En bij hogere verdunningen zoals bij Rodinal wordt er meestal 1 + 50 geschreven terwijl er eigenlijk 1 : 50 bedoeld wordt. Maar bij zulke verdunningen maakt dat verschil niet zo heel veel uit, zolang je de hoeveelheid ontwikkelaar maar gelijk houdt. ( 1 ml ontwikkelaar op 99 ml water of op 100 ml water maakt niet uit.)
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin