Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,693   Posts: 1,482,468   Online: 969

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 23 of 23

Thread: portretfilm

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huub S
    HP5+ of Tri-X in ID-11 is een goede uitgangssituatie. Ook Delta100 kun je met uitstekende resultaten in deze ontwikkelaar ontwikkelen. ID-11, XTOL en D76 zijn vergelijkbare ontwikkelaars, de zogenoemde fijnkorrelontwikkelaars en ze geven eendere resultaten.
    Ik ben het helemaal met Huub eens.

Het beste kun je beginnen met twee allround films, en één allround ontwikkelaar. Ik zou kiezen voor een 400 ASA reportagefilm en een 100 ASA voor "scherp en detailrijk op statief". Leer die twee combinaties door en door kennen. Trap niet in de valkuil van allerlei "wondercombinaties". Op de eerste plaats bestaan die niet. En door steeds te wisselen blijf je aankl.... met allerlei onzekerheden. Als je eenmaal jouw eigen combinatie goed kent kun je andere combinaties ook beter vergelijken.

In de 400 klasse zijn HP5+, Tri-X, Neopan 400 e.d. allemaal prima. Het zijn flexibele reportagefilms die ook met een keer wat minder ideale omstandigheden toch acceptabele resultaten opleveren.

In de 100 klasse zou ik inderdaad ook kiezen voor Delta 100, Tmax 100, of Acros 100. Met hun nieuwe kristaltechnologie zijn ze scherper en fijnkorreliger. Maar bij deze films kunnen kleine fouten in belichting en ontwikkeltijd je in de vergroter veel ellende bezorgen. Het zijn "Pietje precies" films, en daarom vind ik ze voor beginners minder geschikt.

Als ontwikkelaar zou ik een standaard allround ontwikkelaar kiezen. ID11 is exact hetzelfde als D76, en al decennia de standaard waarmee andere ontwikkelaars vergeleken worden. Voor Delta/Tmax/Acros films zou ik Xtol kiezen, omdat die de lastige hoge lichten van deze films wat tempert.

Natuurlijk bestaan er prachtige andere combinaties zoals APX100 in Rodinal. En uit het oosten komen nu ook films als Efke, Adox, Foma, Forte enz. Niets let je om die als standaardfilm te kiezen. Maar pas op voor de verleiding om elke week van film en ontwikkelaar te veranderen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Deze hier blijft zich toch ook nog aan dezelfde film houden: HP5 (soms FP4) en dat al voor 6 maanden lang! Ik moet toegeven dat ik nog niet eens de neiging heb om andere films uit te proberen omdat ik (naar mijn eigen gevoel) nog niet voldoende finesses van HP5 ken. (waarschijnlijk ligt dit aan mijn afkeer voor standardisering in mijn privéleven :-)

Die ouwe zeurkousen hebben hier dus wel gelijk:
    Maar pas op voor de verleiding om elke week van film en ontwikkelaar te veranderen.
    G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus

Die ouwe zeurkousen

G
    Dankjewel voor het compliment
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin