Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,966   Posts: 1,523,362   Online: 1208

Results 1 to 5 of 5

Shooter
    35mm

zwartwit film bewaren in de koelkast?

Hallo allemaal,

Is het zinvol om zwartwit-film in de koelkast te bewaren? Moet je de film dan voor gebruik op temperatuur laten komen? Hoe bewaren jullie film?

Grt, Tim.

biloko's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik hou al mijn films in mijn deepfreezer, in een plastiek doos. Op die manier kan je films jaren houden... Ik hou zo 120 / 220 en 4x5 sheet films in mijn koelkast.
    Je moet alleen zorgen dat je films "op tijd" eruit neemt. 1/2 uur is altijd genoeg.
    En ook voorzichtig zijn met het feit dat vocht van de lucht vormt druppels op te koude objecten... Na 1/2 uur zou je film warm genoeg zijn om zonder risico geopend te worden...
    Charles "Biloko" Lemaire

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik bewaar ook al mijn films (35 mm, 120 en 4x5) al jaren in een klein tafelmodel vrieskist op zolder. Bij de kringloopwinkel heeft dat ding me 25 Euro gekost.

Theoretisch veroudert film zelfs in een diepvries, door kosmische straling. Maar in de praktijk heb ik zelfs bij merkfilms die enkele jaren overtijd waren nooit een probleem gemerkt, terwijl ik op dit domein erg kritisch ben. Uitzondering daarop was Bergger vlakfilm (Forte) die ondanks de diepvries sluier ontwikkeld had.

Ik verpak al mijn films in ziplock bags van verschillende maten (plastic zakken met een soort ritssluiting). Op die manier kan ik kleinere hoeveelheden films tegelijk laten ontdooien zonder vochtrisico. Want de condens vormt zich op de zak, niet op de filmverpakking.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    ..dan ontstaat er vanaf dit moment ook een vakje met films in mijn koelkast

Shooter
    Medium Format
    Theoretisch veroudert film zelfs in een diepvries, door kosmische straling
    Klopt helemaal en hoog gevoelige films hebben hier ook veel meer last van. Iso 25-200 (Z/W) films kun je heel lang bewaren. Met rolfilm kan op termijn het drukwerk op het schutpapier nadelig gaan werken.

En om een indicatie te geven: APX 25 (135-36) in de vriezer bij -12 graden C geeft na 8 jaar geen meetverschil (= log 0,02 D) met de negatieven in grondsluier en grijskaart (= log 0,72 D) meting van 8 jaar geleden.

Robert

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin