Na alle goede aanbevelingen waarvoor hartelijk dank ben ik met blije zin opnieuw begonnen om het materiaal goed ingetest te krijgen. Wat uiteindelijk gelukt is. Wellicht kunnen jullie met mijn "struggle" ook je voordeel doen. Vandaar dat ik er nogmaals even een verslag van doe.
Piekerend over wat nu de oorzaak zou kunnen zijn loop je in gedachten al de variabelen na die tijdens het proces van invloed kunnen zijn. Als daar zijn de juiste instellingen tijdens de opname vwb de EI en de zones waarop je wilt testen in mijn geval kies ik daarvoor Zone III en Zone VII. Daarna het ontwikkelproces. Een gegeven is dat ik continu rotatie toepas op een JOBO CPP2. Doorgaans moet dan al rekening houden dat er ongeveer tussen de 20 en 25% korter ontwikkled dient te worden. De CPP is watergekoeld dat wil zeggen dat het waterbad constant met ± 0.1°C op temp wordt gehouden. Wordt de temp te hoog dan gaat er een klep open en koud water wordt toegevoegd om de temperatuur omlaag te brengen. Deze regeling werkt zeer nauwkeurig. Water te koud dan springt de verwarming bij. Kortom een uiterst plezierig instrument om in de doka te hebben.
Voorzover ik na kon gaan had ik alle variabelen onder conrole.
Camera instellingen goed
Aanzetten ontwikkelaar goed
Temp. ontwikkelaar goed
Draaisnelheid CPP goed
Temp. CPP 20°C goed
Ontwikkeltijd 9:00 goed

De films in de tank gestopt en draaien maar. Wat ik anders nooit doe maar als een soort ingeving op het laatste moment bedacht ik me dat de enige variabele die ik niet of nooit controleerde was de temp. van de ontwikkelaar na de ontwikkeling van 9:00. Deze kwam op 20.7°C uit. Meer dan een halve graad hoger dan ik voor mogelijk hield. Zou dat dan....
De densiteit voor de Zones van deze sessie zij:
B+F = 0.06
III = 0.48
V = 0.90
VI = 1.19
VII = 1.35
Average tussen Zone III en Zone VII is 0.87 (zou moeten zijn 0.72)

Te hoog zoals je kunt constateren. Tijd voor een nieuwe proef.
Zelfde routine als boven al beschreven echter de volgende varaibelen zijn aangepast;
ontwikkeltijd nu 8:30
ontw.temp in = 20°C
ontw.temp out = 20.3
B+F = 0.06
III = 0.49
V = 0.88
VI = 1.12
VII = 1.26
Average tussen Zone III en Zone VII is 0.77 (zou moeten zijn 0.72)
Begint al iets meer op te lijken maar nog niet tevreden.

Volgende proef, aangepaste variabelen zijn;
ontwkkeltijd nu 8:00
ontw.temp in = 20°C
ontw.temp out = 20.3
B+F = 0.08
III = 0.45
V = 0.82
VI = 1.05
VII = 1.22
Average tussen Zone III en Zone VII is 0.77 (zou moeten zijn 0.72)

Hiermee kan ik leven aangezien ik een iets zwaarder negatief wel prettig vindt in mijn manier van werken en dus beschouw ik dit als het eindresultaat.

Conclusie is dat je ondanks de hulp van enig machien er niet blindelings vanuit kunt gaan dat datgene wat je op de diplay ziet ook werkelijk de temp is in de trommel, wel van de watermantel. Kennelijk is de opwarming door de omgevingstemperatuur toch van een grotere invloed dan gedacht. Als procedure om eventuele fouten van deze aard in de toekomst te voorkomen heb ik me voorgenomen om tijdens warme dagen, zoals de afgelopen weken, eerst een trommel met de gelijke (aan ontwikkelaar)hoeveelheid water te laten draaien (met dezelfde tijd als voor het ontwikkelproces) en vervolgens de temp in en temp out te controleren op grote verschillen. Door hiermee rekening te houden en de ontw.tijd hierop aan te passen hou je alles weer in het gareel. Het heeft me weer veel geleerd en dat was het dat testwerk wel waard en.. het houdt je van de straat... Doe je voordeel...