Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,056   Posts: 1,561,388   Online: 1076

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Weg even kwijt...

De titel is niet verontrustend als iemand dat mocht denken maar toch voldoende om enigszins confuus te zijn van de testresultaten. Afgelopen dagen een nieuwe film/ontw. combinatie getest en kwam daarbij de volgende resultaten na meting tegen.
    Gebruikt materiaal en tijd is:
    FP4+ als 100 ASA - in DD-X - 1:4
    Test 1:
    Ontwikkeltijd 9:35
    Zone
    B&F - .08
    III - .65
    V - 1.02
    VI - 1.24
    VII - 1.50

Duidelijk aan de stevige kant. Ontwikkeltijd bijgesteld.
    Test 2:
    Ontwikkeltijd 8:50
    Zone
    B&F - .08
    III - .23
    V - .95
    VI - 1.19
    VII - 1.03

Deze test zit vwb zone III er weer flink onder. Zou .38 moeten zijn.

Je kunt constateren dat zone III en VII een grotere stap terug gemaakt hebben dan zone V en VI.

Als ik in test 2 weer langer ga ontwikkelen om zone III op .38 krijgen schiet zone V en VII ook weer omhoog en volgens Bartjens zou dat niet kunnen kloppen...

Wat zit er hier fout?
    Is dat in de ontwikkeling?
    Opname?
    Of maak ik ergens een denkfout?

Wie weet raad??
    harry

Release, the best you can do...

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Harry,

Welke agitatie heb je tijdens het ontwikkelen aangehouden?

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    wat ik begrepen heb is dat je belichting bepaalt de lage zones & de ontwikkeling de hogere regionen.

in jou geval is met het verkorten van de tijd zone III enorm teruggelopen. Ik zou verwachten dat deze niet al te veel van zijn plaats zou komen met 1 minuut verkorten. Alleen door de belichting aan te passen zou deze verplaatsen. Misschien toch een opname fout?

maak een foto van grijstrap kaart met 10 zones belicht op zone V. maak nu een afdruk van de blanke drager zodat het verschil zonder drager net zichtbaar is (= +/- 0.1). druk op deze tijd de foto van de grijstrap. Nu kan je zien of je belichting/ontwikkeling wat mankeert. o.a. of de film de iso waarde haalt met deze ontwikkelaar en of je te kort/ lang ontwikkelt.

Het negatief op de perfecte zone V=0.75 boven de drager te krijgen kan te veel of te weinig zijn voor jou lens/vergroter/ontwikkelaar/papier. Misschien dat een iets harder of zachter negatief beter werkt...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by clogz
    Hallo Harry,

Welke agitatie heb je tijdens het ontwikkelen aangehouden?

Hans
    Ontwikkeld in een jobo rotatieprocessor op standje "F". Dus continu draaien maar...met de laagste aanbevolen draaisnelheid. Gebruik deze ook voor de T-Max-en en daar zit ik boven op de aanbevolen waarden..vandaar
    harry

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    wat ik begrepen heb is dat je belichting bepaalt de lage zones & de ontwikkeling de hogere regionen.
    Maak een foto van grijstrap kaart met 10 zones belicht op zone V. maak nu een afdruk van de blanke drager zodat het verschil zonder drager net zichtbaar is (= +/- 0.1). druk op deze tijd de foto van de grijstrap. Nu kan je zien of je belichting/ontwikkeling wat mankeert. o.a. of de film de iso waarde haalt met deze ontwikkelaar en of je te kort/ lang ontwikkelt.
    maak nu een afdruk van de blanke drager zodat het verschil zonder drager net zichtbaar is:
    Hoe bedoel je dit precies?
    Begrijp ik eruit dat je zegt een stuk blanco (ontwikkelde) film te nemen en dan een belichting te maken op papier zodat je net "off white" krijgt?
    Met deze gevonden tijd dan de grijstrap afdrukken.

Het negatief op de perfecte zone V=0.75 boven de drager te krijgen kan te veel of te weinig zijn voor jou lens/vergroter/ontwikkelaar/papier. Misschien dat een iets harder of zachter negatief beter werkt...
    Met het andere filmmateriaal kom ik met deze waarden uitstekend uit de voeten dus dat zou met FP4+ ook moeten kunnen dacht ik!
    harry

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

hier kan je mooi het effect van langer/korter ontwikkelen van de film zien en wat het doet met je film.

Dus in jou geval dat zone iii zoveel terugvalt met 1 minuut korter, en zone vi bijna gelijk blijft en zone vii weer zoveel kan (theoretisch) niet. heb je alles gelijk gehouden, goed gemeten?

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by hka
    maak nu een afdruk van de blanke drager zodat het verschil zonder drager net zichtbaar is:
    Hoe bedoel je dit precies?
    Begrijp ik eruit dat je zegt een stuk blanco (ontwikkelde) film te nemen en dan een belichting te maken op papier zodat je net "off white" krijgt?
    yep maar dan net off black. hiermee heb je de diepste zwart tijd bepaald met een blank negatief. ga je nog langer belichten dan loopt je wit naar grijs en zwarter dan zwart kan niet, blijft dus zwart. Dus door het zwart precies op de rand te zetten, kan je zien wat er met het wit gebeurd.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dus in jou geval dat zone iii zoveel terugvalt met 1 minuut korter, en zone vi bijna gelijk blijft en zone vii weer zoveel kan (theoretisch) niet. heb je alles gelijk gehouden, goed gemeten?
    De opnamen voor test 1 en test 2 zijn binnen enkele seconden na elkaar gemaakt met hetzelfde diafragma en dezelfde tijden voor de afzonderlijke zones. Volledigheidshalve het diafragma stond vast en de tijd was de variabele. Dank voor al je moeite alvast.
    Last edited by hka; 06-23-2005 at 03:17 PM. Click to view previous post history.
    harry

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by hka
    De opnamen voor test 1 en test 2 zijn binnen enkele seconden na elkaar gemaakt met hetzelfde diafragma en dezelfde tijden voor de afzonderlijke zones. Volledigheidshalve het diafragma stond vast en de tijd was de variabele. Dank voor al je moeite alvast.
    Er moet ergens iets fout gelopen zijn, er zijn zoveel variabelen voordat je je negatief hebt....

Wat ik altijd doe is eerst de echte asa waarde uit te vissen met je gebruikte ontwikkelaar. ID-11 is b.v. veel beter in staat om een standaard asa waarde te halen dan rodinal. dus eerst een opname van de grijstrap(kodak kaart met 1/2 zones) met een grijskaart erachter en dan ontwikkelen totdat zone V ook V is met de zwart bepaal afdruktijd van het negatief. bekijk de foto met de grijskaart of ze overeenkomen (met daglicht)
    Nu heb je een foto met je zones en kan je de verschuivingen aan beide zijden constateren.

Met een densito meter zoals je gebruikt hebt kan je fijner zien wat de waarde is, echter dan moet hij wel goed zijn.. In jou geval zou ik eerst basic proberen de zone V vast te stellen. Komt die overeen, dan met de densito meter het negatief op zone V checken en zien of deze rond de .75 boven de drager zit.
    Of je kan bv gelatine grijsfilters gebruiken als iemand die heeft om te checken

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    http://www.zone2tone.co.uk/testingm.htm
    hier vind je meer info, hij beweert dat de papier grijskaart methode niet werkt... maar daar je een densito meter hebt kan je ook de andere methode gebruiken.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin