Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,517   Posts: 1,572,189   Online: 1103

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 12 of 12

Shooter
    ULarge Format
    [QUOTE=n_mercenier]Wat doen om goed te doen?/QUOTE]

Deze vraag zou eigenlijk beantwoord moeten worden door een chemicus die een beetje kijk heeft op de milieu-aspecten van de chemie waarmee we werken. Voor zover ik het zelf kan overzien (ik heb in mijn opleiding iets te veel chemie gehad naar mijn zin) zijn het met name de zware metalen die milieubelastend zijn. Deze blijven vooral achter in het fixeer en de toners. Mengen van fixeer en ontwikkelaar is geen oplossing voor dit probleem, het stalen schuursponsje wellicht wel. De andere stoffen zijn wrs. minder milieubelastend of zelfs ongevaarlijk in het geval van ascorbinezuur, azijnzuur of citroenzuur. Bedenk dat het meestal om aanzienlijke verdunningen gaat. Om van huishoudazijn stopbad te maken moet je vier maal verdunnen, is me verteld.
    Zolang het mogelijk is, breng ik - op het stopbad en de 1+100 en 1+200 rodinal verdunningen na - naar het klein chemisch afval. Gelukkig stellen ze bij ons nog steeds gratis jerrycans beschikbaar voor de amateur.

Huub

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by n_mercenier
    Ik las ooit op een forum dat je best ontwikkelaar en fixeermiddel moest mengen , en zo weggieten. Dan zou het minder giftig zijn.
    Vanwege het opgeloste zilver? Het blijft chemisch afval.

Quote Originally Posted by n_mercenier
    Een andere tip die ik kreeg is de ontwikkelaar te 'desactiveren' met Natriumbicarbonaat...
    Natrium(bi)carbonaat verhoogd de zuurgraad (pH). Het stopbad en zure fixeer is te deactiveren met natrium(bi)carbonaat. Het is maar net wat in de ontwikkelaar zit, of 1 van de stoffen ermee reageert.
    Je weet alleen met een indicator of met een pH-meter of de oplossing neutraal is geworden door het toevoegen ervan. Anders gooi je er te veel of te weinig (bi)carbonaat bij, waarbij de oplossing alkalisch wordt, dan wel zuur blijft. Maar er zit in fixeer meer dan zuur alleen. Je introduceert nieuwe chemische verbindingen als je nieuwe stoffen bij de baden doet. Het blijft chemisch afval.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin