Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,483   Posts: 1,571,190   Online: 1106

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Milieuvriendelijke chemie en werkwijze

Aangezien ik toch wat voor HET groen ben (en wat groen achter de oren op vlak van fotografie) zoek ik milieuvriendelijke manieren om film en papier te verwerken.

- Voor filmontwikkeling gebruik ik XTOL (en af en toe gebruik ik eens rodinal)
    Zijn er nog andere die niet te belastend zijn voor het milieu?
    Ik giet het grootste deel van de ontwikkelaar in een bus voor bij het klein en gevaarlijk afval. Is dit nodig?

- Nu zoek ik een milieuvriendelijke papierontwikkelaar. (Amaloco, Ilford, Agfa...)

- Hoe zit dit voor stop? Die giet ik steeds door de gootsteen (wat verdund) en ik vermoed dat dit geen kwaad kan. (zit er verschil tussen in1 en s10)\

- Fixeer: zit er verschil tussen de soorten? Deze giet ik natuurlijk in een bus voor bij het KGA

- Spoelwater: eerst dompel ik de prints na het fixeren onder water dat ik dit doe ik door de gootsteen. Het verdere spoelwater gebruik ik voor de planten... OK?
    Hoe een beetje zuinig te zijn met water? (nu gebruik ik vrij veel water)

Voor in de toekomst: welke toners zijn niet 'te zwaar'? Of zijn ze alle giftig en gevaarlijk? (ze moeten natuurlijk ook nut hebben)

En dan nog onrechtstreeks: soms heb ik prints die ik weggooi, of na het snijden, teststrookjes... (niet altijd goed gespoeld)
    Mag dit bij het gewone papier voor recyclage? Of heeft PE teveel plastiek en mag enkel bariet bij het papier?

PS: mss zijn dit voor jullie details, maar ik wil milieuvriendelijker werken dan de digi-gebruikers

Groeten Pieter
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Pieter,

Op een aantal vragen kan ik een antwoord geven, de rest daar ben ik niet zeker van en wil je daarmee ook niet op het verkeerde spoor zetten.

Milieuvriendelijke papierontwikkelaar: Dit zou de AM8008 moeten zijn, maar opgepast die is niet echt goedkoop, dacht dat het iets van een 10 euro was voor 1L bij Grobet.
    Stoppbad: IN1 is op basis van azijn (dus goed als je een verkoudheid hebt, en misschien om de kalk wat op te lossen in het water) het andere is op basis van citroenzuur. Citroenzuur is toch niet echt belastend voor het milieu aangezien het in cola en andere frisdranken zitten. En waarom die S10 kopen, koop een kilo citroenzuur en je kan zelf je stopbad maken dat je iedere sessie ververst.

Fixeer: Hier of op een ander forum had ik gelezen dat als je je fixeer in een grote bus doet (5L) en er dan 24 een ijzerenschuursponsje in doet, dan zou het zilver in de oude fixeer neerslaan zodat dit schadelijk mineraal(metaal) kan gerecupereerd worden. De vloeistof die dan overblijft is natuurlijk minder schadelijk voor het milieu.

Groeten,

Christof

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    S10 is ook goedkoop hoor: hoe lang gaat 1 liter wel niet mee - de verdunning is vrij hoog... IN1: ik heb het al geroken
    Is AM8008 neutraal? Bestaat er dan ook zoiets voor warmtonen of moet je dan wa-papier gebruiken?

Die oplossing van fixeer: kan het dat ik gelezen heb dat je het dan als meststof kan gebruiken? Ik vertrouw het echter niet helemaal hoor... het is tenslotte zilver.

Ik las ook ergens dat je stop en dev best samen giet, en je het dan ook gewoon door de gootsteen mag kiepen. Ik heb er nl. geen flauw idee van welke milieuvervuilende stoffen er in dev. zitten, naast de basische (?) eigenschappen natuurlijk...

Bedankt, en welkom op apug Christof!
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB

Die oplossing van fixeer: kan het dat ik gelezen heb dat je het dan als meststof kan gebruiken? Ik vertrouw het echter niet helemaal hoor... het is tenslotte zilver.
    Lijkt me eerder iets om te ontmossen
    Agfa Neutol PLUS is zoals XTOL gebaseerd op Vitamine C (en wat soda bijdoen om de warmtoon variant te maken)

De enigste niet echt giftige toner die ik ken is goudtoner.
    Selenium en zwaveltoners zijn matig giftig.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Je gebruikte chemie in bussen doen en naar het containerpark brengen als KGA is geen optie: ze aanvaarden alleen producten in de originele verpakking (bot, bus, fles,...). Dat is toch wat er geafficheerd wordt in ons plaatselijke containerpark en de regulatie zal overal toch wel wat gelijklopend zijn (Vlarem ed.).

Het lijkt me nogal moeilijk om 10 liter gebruikte MG ontwikkelaar in de originele bus van 500ml te krijgen... Zelfde voor stop, fixeer...

Quote Originally Posted by dinges
    zodat dit schadelijk mineraal(metaal) kan gerecupereerd worden
    hoe dan?

G

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by dinges
    hoe dan?
    Ik heb die oude fixeer afgegeven bij het KGA, nog niet zo lang geleden, in een bus van 5 L (van gedem. water) en dat hebben ze aanvaard. Heb er bijgezegd dat het fixeer van zwart-wit was en toen kwam het antwoord "Dan zetten we dat aan de kant om het zilver te recupereren".

En als je het zilverpoeder zelf laat neerslaan dan kan je dat ook indienen bij het KGA, als ik me niet vergis gaat dat via via naar ontwikkelingslanden (er is ooit zo een actie geweest van AZG om zilver te recupereren uit röntgenfoto's).

Christof Laeremans

Shooter
    Multi Format
    Is AM8008 neutraal? Bestaat er dan ook zoiets voor warmtonen of moet je dan wa-papier gebruiken?
    op www.amaloco.nl krijg je meer informatie over deze papierontwikkelaar. Ik dacht hem ook te gebruiken maar vond hem net iets te duur.

Bedankt, en welkom op apug Christof!
    Graag gedaan en dank u.

Groeten,

Christof Laeremans

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Das raar, hier aanvaarden ze ook fixeer en zelfs mijn ontwikkelaar (mijn vader heeft ze de 1ste keer gebracht - alhoewel veel dingen ivm milieucoördinatie een ramp zijn hier in België... mijn broer zit in die sector)

En ook de resten geconcentreerde oude rommel die ik ook nog gekregen had (en niet meer betrouw) wil ik toch ergens kwijt kunnen.

Marc: fixeer zonder zilver hé, maar ook die zal niet al te zuiver zijn

Dan ga ik voor de neutol plus als papierontwikkelaar (mss ook even am 8008 proberen)

Wat doen jullie met ontwikkelaar? Mengen met stop en dan door de goot?

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    de am 8008 schijnt zelfs een iets betere zwarting te geven...

hier kan je alles dumpen bij het chemisch afval. echter vroeger stonden er vaten voor ontwikkelaar en fixeer. nu moet je het in flessen e.d. inleveren. maw je moet plastic flessen kopen om milieuverbeterend te werken????
    Alles wordt op een hoop gegooid. volgens mij mikken ze het ergens bij elkaar uiteindelijk. Net zoals gft, gewoon op de vuilnishoop...

gelukkig zijn er kamp weekenden waar de jeugd liters aanmaak limo drinkt, waarvan ik dan de containers meeneem (goed bezig niet!!!!)

n_mercenier's Avatar
    Shooter
    35mm
    Wat doen om goed te doen?

Ik las ooit op een forum dat je best ontwikkelaar en fixeermiddel moest mengen , en zo weggieten. Dan zou het minder giftig zijn.

Een andere tip die ik kreeg is de ontwikkelaar te 'desactiveren' met Natriumbicarbonaat, dat te vinden in elke brico-winkel.

Of deze manier correct zijn, weet ik niet. Soms vraag ik me wel af of we met één douche of machinewas niet meer rommel in de riool gieten dan met literes doka-produkt. Maar goed, zo mag ik misschien niet denken...

Mvg,
    Nicolas

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin