Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,515   Posts: 1,543,730   Online: 894

Results 1 to 3 of 3

Thread: oud papier :-)

Shooter
    35mm

oud papier :-)

Zoals geruime tijd geleden gemeld had ik wat oud papier gekregen, merk Orwo.
    Navraag naar leeftijd, blijkt ca. 15-20 jaar te zijn,hmmmmm.
    Ben toch gaan kneuen met mijn sopjes en resultaat is redelijk tot goed!!!
    Zwarten ok en toonschaal lekker. Ik gebruik ontwikkelaar AM4004, meng 1+9, 1 minuut. Stop is S10 en fix is X89.
    Dus erg basic en goedkoop met resultaat.
    Conclusie: gooi niet te snel oud spul weg en zeg geen nee als iemand oud papier aanbied!!!!!
    Heb zojuist leuke foto van mijn vrouw uitvergroot (24x36 negatief) tot 24 x 30 en moet zeggen dat ik met Ilford dit nooit voor elkaar had gekregen.
    Bariet forever als het kwaliteit moet zijn.

Shooter
    ULarge Format
    Ik had laatstelijk ook enkele dozen barriet, onder andere Agfa Record Rapid en een merk dat ik niet kende. Ook getest, maar de diverse proefstrookjes hadden een zodanige grijssluier dat ik alles in het oud papier heb gegooid. Niets meer mee te beginnen.

Huub

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huub S
    Ik had laatstelijk ook enkele dozen barriet, onder andere Agfa Record Rapid en een merk dat ik niet kende. Ook getest, maar de diverse proefstrookjes hadden een zodanige grijssluier dat ik alles in het oud papier heb gegooid. Niets meer mee te beginnen.

Huub
    Hoi Huub,
    Dat kan, wanneer je papier niet onder een goede temperatuur bewaard.
    Maar een ander voorbeeld is dat sommige fabrikanten hun emulsies harden. Forte bijv. noemt naast de soort altijd het woord Tropical dat bete-
    kend dat het bestand is tegen extreme temperatuursschommelingen er worden bergen geexporteerd naar bijv. India. Ik ken iemand die voorraden
    heeft nog vanuit de tijd van Foka (R'dam), dat is 20 jaar terug dat ze voor
    't laatst iets deden daarin. Agfa doet blijkbaar niets in die richting en Orwo
    wellicht wel ( of het is zorgvuldig bewaard )

René de Caluwé

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin