Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,314   Posts: 1,536,685   Online: 877

Results 1 to 4 of 4
    Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

Gegradeerd papier en contrast

Hoi

Ik weet dat je met ontwikkelaartypes het contrast kunt regelen bij gegradeerde papieren. Maar welke type ontwikkelaars doen wat precies ?

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Dag Marc,

ik weet niet of je het boek van Ansel Adams "The print" bezit.
    Daar staat in de appendix "the beers formula". Een 2 componenten ontwikkelaar om het contrast te regelen.
    Zelf nooit geprobeerd, maar misschien heb je er wat aan.
    Indien je het boek niet hebt, wil ik het wel inscannen en dan doormailen.

groeten

Jan

Shooter
    35mm
    Je kan als zachtwerkende ontwikkelaar Centrabrom en als normaal werkende ontwikkelaar Eukobrom gebruiken, beide van Tetenal. Een veelgebruikte combinatie om de gradatie van je papier subtiel te sturen. Je begint met Centrabrom tot de details zichtbaar worden en daarna ga je verder met Eukobrom. Naarmate je papier langer in Centrabrom licht wordt de gradatie zachter.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    @janké: Ik heb het boek idd. Zéér lang geleden dat ik het gelezen heb. Waarschijnlijk is iets blijven hangen in mijn achterhoofd. thx voor het aanbod.
    @walter: leuk. het ongelooflijke toeval wil dat mijn fotoboer deze ontwikkelaars nog in zijn gamma heeft. eveneens thx,

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin