Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,553   Posts: 1,544,930   Online: 835

Results 1 to 8 of 8
    Danny Kalkhoven's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Beroemd Oriental seagull weer te koop?

Een vraag over beroemd papier:

Ik werk al jaren op Ilford (multigrade) en soms Agfa. Sinds kort de stap naar bariet gemaakt en dat is toch net even wat mooier op een of andere manier.
    In oude boeken en tijdschriften lees je vaak over oriental seagull, als een legendarisch goed barietpapier...
    Nu heb ik via speurwerk op internet (mooie vinding dat www) ontdekt, dat er een duits postorder bedrijf is, dat Oriental (ook bariet) levert in een variabel contrast type. Een mailtje naar de producent in USA levert geen respons, dus maar hier gevraagd: kent iemand het? Heeft al iemand ervaring met dit papier?
    Ik zo graag wat meer weten voor ik de stap waag naar een pak papier bestellen via internet (en dat pas als m'n huidige voorraad op is...)

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Surf eens naar www.mahn.net, daar kan men je zeker verder helpen.
    of stuur eens een mailtje naar Frans Jordens, importeur Benelux
    f.jordens@skynet.be
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    35mm
    Ik heb oriental seagull papier bij www.monochrom.com in Duitsland besteld (paar maanden geleden). Het staat nog steeds op hun website vermeld. De service was prima in orde.

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Walter
    Ik heb oriental seagull papier bij www.monochrom.com in Duitsland besteld (paar maanden geleden). Het staat nog steeds op hun website vermeld. De service was prima in orde.
    Ik ben wel nieuwsgierig naar je ervaringen met dit papier. Kun je er iets over vertellen?

Huub

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    tijdje terug op pure-silver deze mail van Tim Rudman:

> I do hope that photographic manufacturers, such as Agfa, Forte,
    > Ilford, Kentmere, and Oriental, will continue to produce fiber-base
    > papers of high quality well into the future.
    >
    > It does not yet seem well known but as I recently wrote to this group
    > an impeccable source tells me that Oriental hasn't made paper for a
    > year or more. Current Oriental paper is allegedly made by Ilford.
    > Tim
    >
    > Tim Rudman
    > http://www.worldbookoflithprinting.com
    >

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Huub S
    Ik ben wel nieuwsgierig naar je ervaringen met dit papier. Kun je er iets over vertellen?

Huub
    Ik ontwikkel het bariet warmtoon papier (VC-FB warmtone) in Amaloco AM1001. Dit geeft een duidelijk warme tint, sterker dan met Agfa MCC. In Agfa Viradon (5 min) krijg je een rood-bruine tint. In KRST treedt een duidelijke split op tussen de lichte en donkere delen. De middengrijs tot donkere delen kleuren in 5 min (verdunnning 1 + 9, 30°C) heel mooi chocoladebruin terwijl de lichte delen gewoon grijs blijven. Zelf vind ik een splittone niet mooi. Mogelijk dat je met Amaloco T50 of T60 wel een egale omkleuring krijgt, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. In Tetenal goudtoner (10 min., 30°C) wordt de kleur neutraal. In Nelsontoner (15 min, 40°C) ook weer een bruine kleur, maar neigt meer naar een geelbruine kleur, terwijl Viradon meer roodbruin is. Het oppervlak aan de lucht gedroogd is zachtglanzend, minder glanzend dan Agfa MCC maar zeker niet mat.
    Het neutraaltoon papier heb ik tot nu toe ook in AM1001 ontwikkeld. De kleur is in deze ontwikkelaar inderdaad neutraal (qua kleur zit Agfa MCC tussen deze 2 papieren in). Het oppervlak is glanzend. In Agfa Viradon (5 min) wordt de kleur enigszins aubergine, maar dat valt pas op als je het naast een afdruk legt die niet is omgekleurd. In KRST wordt de tint net iets neutraler, maar ook hier moet je een niet behandelde afdruk er naast hebben liggen. In Tetenal goud wordt de tint meer blauwzwart, vind ik zelf heel mooi voor opnames waar veel metaal of glas in voorkomt. In de Nelson toner is de kleurverandering het duidelijkste zichtbaar (maar nog steeds gering). De afdruk krijgt nu een meer geelbruine zweem.
    Beide papieren vind ik erg mooi. Niet mooier dan Agfa MCC, gewoon anders en ze geven je weer meer mogelijkheden om de afdruk te maken die het beste bij het onderwerp past. Wel vind ik de stevigheid van het papier wat tegenvallen. Het is slapper dan Agfa en je moet daardoor iets voorzichtiger zijn om knikken te voorkomen.

Danny Kalkhoven's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Bedankt allen,

Veel goede informatie. Inderdaad even gekeken op beide genoemde www sites en het is zo'n beetje het dubbele qua prijs van Ilford, Kentmere of Agfa.
    En tonen doe ik eigenlijk nooit, dus...
    Misschien moet ik eerst maar eens het onderste uit de kan halen bij het 'gewone' barietpapier (stof! gradatiekeuze!) en als ik dan nog meer zeggingskracht meer nodig heb - voor zover je dat kunt bepalen - dan ga ik eens kijken naar Oriental.
    Of misschien als ik tegen het einde van het jaar mezelf een hobby-kerstkado wil geven: een pak Oriental!

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Danny Kalkhoven
    Bedankt allen,

Veel goede informatie. Inderdaad even gekeken op beide genoemde www sites en het is zo'n beetje het dubbele qua prijs van Ilford, Kentmere of Agfa.
    En tonen doe ik eigenlijk nooit, dus...
    Misschien moet ik eerst maar eens het onderste uit de kan halen bij het 'gewone' barietpapier (stof! gradatiekeuze!) en als ik dan nog meer zeggingskracht meer nodig heb - voor zover je dat kunt bepalen - dan ga ik eens kijken naar Oriental.
    Of misschien als ik tegen het einde van het jaar mezelf een hobby-kerstkado wil geven: een pak Oriental!
    Ik denk dat we dat papier nu ook weer niet moeten overwaarderen. Oriental heeft wellicht een goede naam opgebouwd in het verleden maar dat is nog geen garantie dat het ook heden ten dage met kop en schouders boven de huidige aanbieders uitsteekt. Zo beroemd of berucht is het nou ook weer niet. Het lijkt me dat andere fabrikanten evenzogoed een dergelijk papiertje kunnen maken. Kijk maar eens rond en gewoon diverse merken proberen is mijn devies. Laat je niet gek maken door al die goeroes die roepen dat alleen dit of dat zaligmakend is.
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin