Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,587   Posts: 1,545,869   Online: 1115

Results 1 to 5 of 5
    Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

Mijn XTOL methode

geen vraag maar gewoon een artikeltje:

XTOL is zowat de beste allround ZW-ontwikkelaar die er momenteel te koop is. Helaas wordt XTOL alleen maar in 5l en 50l verpakkingen aangeboden, en meestal zijn de te ontwikkelen volumes (althans voor de hobbyist) vrij klein.
    Gelukkig heeft XTOL een lange bewaartijd, wat voordelig is.
    Ik heb dit korte artikeltje geschreven om mijn werkwijze te presenteren. Misschien heeft iemand erwat aan.

Mijn randvoorwaarden:

· Ik gebruik zowel 135 als 120 film formaat;
    · Ik gebruik altijd een verdunning van 1:1;
    · Mijn ontwikkeltank kan 3 120 films of 5 135 films bevatten (1500ml oplossing);

Nodig:

· 5l pak XTOL;
    · 5000 ml gedistilleerd of demineraliseerd water;
    · een emmer ed. als mengvat;
    · roerstaaf;
    · thermometer;
    · trechter;
    · maatbeker instappen van 10 of 20ml, minimum 500ml;
    · 6 (bruine) flessen van 500ml; 1 fles van 300ml (apotheek)
    · etiketten

Werkwijze:

· Breng 3100ml water in de emmer (afkoken als zeer lange bewaartijden gewenst zijn);
    · Het water moet ongeveer 27°C zijn;
    · XTOL: Los deel A en deel B zoals voorgeschreven in het water (=3100ml) op;
    · De hogere temperatuur en het gebruik van demineraliseerd water zal ervoor zorgen dat normaal alle componenten volledig oplossen.
    · Nadat de produkten zijn opgelost, zal het volume tot ongeveer 3200 ml gestegen zijn.
    · Nu verdelen we de geconcentreerde oplossing als volgt:
    o 480ml overschenken in de 500ml flessen (6x)
    o 320ml overschenken in de 300ml fles (1x)
    · Daarna vullen we de maatbeker met demineraliseerd water en verdelen dit water in de 7 flessen totdat ze aan de rand gevuld zijn.
    · Vervolgens de flessen goed afsluiten en labelen met produkt en datum.

Om nu een film te ontwikkelen met een verhouding 1:1 moet je alleen het volgende doen: giet de inhoud van een 500ml fles (XTOL concentraat) in een maatbeker die 1500ml kan bevatten. Vul aan met water tot 1500ml (300ml fles tot 1000ml) en voilà: kant en klare XTOL ontwikkelaar.
    Doordat we alle zuurstof (tot rand volgieten/afkoken) uit het concentraat verwijderd hebben, is een lange bewaartijd gegarandeerd: 6 maanden minstens volgens Kodak, maar ik denk langer, alhoewel ik hierover geen gegevens heb.

Ik vermoed dat de methode gemakkelijk aan te passen is aan andere randvoorwaarden.

Succes, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Heel interessant Marc, ik dacht eerst: waarom water afkoken als het gedemineraliseerd is.... Maar zou het echt zoveel verschil maken: ik bedoel: VEEL minder zuurstof?
    Toch bedankt voor de methode. Ik ga het ook eens zo moeten doen.
    (Nu was mijn methode gewoon de werkwijze van kodak volgen en verdelen in 1 knijpfles van 2 liter en de rest in bruine flessen van 500ml)
    Een tijdje geleden nog een filmpje ontwikkeld met xtol die toch al een goed aantal maanden gemaakt was: helemaal geen problemen. Maar mijn oog ziet waarschijnlijk nog niet de kleine nuanceverschillen ...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    35mm RF
    Mijn Nederlands is niet heel goed, maar een korte input.

Hier in Zuid Afrika verpakt wijnmakers soms goedkoop wijn in 2,5 of 5 L stewig collapsible plastiek containers van hoge kwaliteit, binne een carboard box met een kraantje die wijn uitlaten zonder lug binne te laten. Die plastiek collapse om die wijn en laten geen lug na binne. Ik gebruik deze containers voor D76 en Xtol.

Shooter
    35mm RF
    Mijn Nederlands is niet heel goed, maar een korte input.

Hier in Zuid Afrika verpakt wijnmakers soms goedkoop wijn in 2,5 of 5 L collapsible plastiek containers van hoge kwaliteit, binne een carboard box met een kraantje die wijn uitlaten zonder lug binne te laten. Die plastiek collapse om die wijn en laten geen lug na binne. Ik gebruik deze containers voor D76 en Xtol.

Shooter
    Medium Format
    Beste Jorkel,

Het idee is al heel lang in gebruik bij de profi verpakkingen (5 en 10 Ltr.) van Amaloco photo chemicals uit Ommen (NL), de zgn. cubitainers.

Toch geeft elke plastic verpakking meer diffusie dan een glazen verpakking en met een oxidatie gevoelige ontwikkelaar als Xtol met een "sudden death" mogelijkheid is het risico in een willekeurige plastic verpakking na enige maanden aanwezig.
    Één en ander hangt uiteraard af van de gemiddelde tijd die je erover doet om 5 ltr. Xtol te "consumeren".

Groetjes,

Robert

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin