Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,974   Posts: 1,523,610   Online: 964

Results 1 to 8 of 8
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Houdbaarheidstest

De afgelopen maanden heb ik eens getest hoe snel of langzaam de verschillende ontwikkelaars, die ik in gebruik heb, in houdbaarheid achteruitgaan en wat de oorzaak zou kunnen zijn. Uitgaande van de onverdunde fabrieksoplossing. Daartoe heb ik van elke ontwikkelaar twee fabrieksnieuwe flessen gelijktijdig geopend. De ene na een hoeveelheid ontwikkelaar ontnomen te hebben, goed de uitstroomopening en de sluitdop aan de binnenkant gereinigd met een tissue. Bij andere heb ik dat dus nagelaten. Beiden wel voorzien van butagas, anders is het resultaat wel heel makkelijk en voorspelbaar. Wat blijkt uit deze simpele doch interessante test dat de fles die met zorg omringd is tot en met de laatste druppel geen verkleuring en zelfs geen sporen van bederf of iets dergelijks vertoond. De andere fles gaf na driekwart te zijn verbruikt al behoorlijke problemen. Dit lost voor mij het probleem op om nadat een fles geopend is deze te verdelen over een aantal kleinere flessen om het oxidatieproces tegen te gaan. Nu kan dat achterwege blijven. Wellicht een tip voor jullie om daar ook eens aandacht aan te besteden en ben dan benieuwd naar jullie bevindingen.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    ...goed de uitstroomopening en de sluitdop aan de binnenkant gereinigd met een tissue...
    Aangezien ontwikkelaar met de omringende lucht heeft gereageerd, denk ik toch dat de verpakking niet 100% gesloten is geweest.
    De oplossing wordt goed afgedekt met het butaan, maar de concentratie was blijkbaar niet genoeg om de zuurstof te verdrijven óf -wat meer voor de hand ligt- de dop van de verpakking sluit niet goed af. Ik denk dat het goed is om dat te testen.
    Voorstel: doe een gekleurde oplossing in de fles, sluit hem normaal af, leg hem op de grond en ga er een paar minuten op staan. Als er iets uitkomt sluit hij niet goed af, of ben je te zwaar en is de fles niet sterk genoeg en heb je een dweil nodig...
    (Dit is natuurlijk een omgekeerde test, namelijk vloeistof eruit en niet gas erin, maar dat doet men vaak in de analytische chemie, alleen dan met een autoclaaf die met vacuum werkt.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    e dop van de verpakking sluit niet goed af
    Volgens mij geeft Harry dat juist aan. Door de dop en de uitgietopening goed te reinigen blijft de fles gasdicht.

Ben

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ja, daar zit wat in. Wellicht dan de capillaire werking van de vloeistof in de schroefdraad?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    ULarge Format
    Bedankt voor de tip. Zal ik in de praktijk gaan toepassen.

Huub

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    Ja, daar zit wat in. Wellicht dan de capillaire werking van de vloeistof in de schroefdraad?
    Hier ben ik het mee eens. Maar ook het feit dat er bij het uitgieten toch altijd wat vloeistof over het randje loopt en dus tussen dop en fles blijft zitten. Dit heeft volgens mij, als je het niet schoonmaakt voordat je afsluit, het bewuste neveneffect van een snellere "dood" van de chemie.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het zijn tips als deze waarom ik steeds weer even een kijkje kom nemen op apug. Ik ga het zeker gebruiken, ik wil je dan ook hartelijk bedanken.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik gebruik de amaloco 5 liter verpakkingen met kraantje waardoor de tank luchtdicht blijft (hij trekt stteds verder vacuum) en je geen problemen hebt met veroudering door lucht.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin