Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,951   Posts: 1,557,905   Online: 935

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 17 of 17

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by jankÚ
    Als je voornamelijk met flits werkt, dan heb je eigenlijk steeds hetzelfde licht.
    Ik werk zowel met flits als bestaand licht... mijn 'probleem' is dus voornamelijk dat ik het mijn modellen niet wil aandoen om het contrast iedere keer te bepalen voordat ik een opname maak. Als ik het goed begrijp raadt u aan het opvallende licht te meten, en dit vervolgens volgens een vastgestelde standaard te ontwikkelen. En als ik meer ervaring heb opgedaan dit eventueel met de belichting en ontwikkeling te corrigeren. Klinkt inderdaad als de 'simpele' versie van het zone systeem zoals beschreven in 'Way beyond Monochrome'... iets wat mij wel aanspreekt.

Quote Originally Posted by jankÚ
    Achteraf moest ik enkel de portretten met donkere huidtinten (tegenover steeds dezelfde zwarte achtergrond) 2/10 harder afdrukken om een constant resultaat te krijgen. (de opnames waren zelfs steeds op locatie en niet in mijn studio)
    EÚn vijfde... klinkt alsof u met de Heiland 'Splitgrade' werkt?! Of heb ik 't mis?
    Jeroen

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    ...voor consistente resultaten is het intesten van je film belangrijk, maw je persoonlijke e.i. en ontwikkeltijd vastleggen.
    Op dit moment ben ik bezig de effectieve filmsnelheid en de ontwikkeltijd vast te leggen (volgens methode 2 van Way Beyond Monchrone, want ik heb geen densitometer). Echter zij zeggen; bepaal D-Max op gradatie 2... hoe weet ik nou of mijn kleurkop op gradatie 2 (32Y en 40M voor mijn Durst M605c volgens Agfa MCC111 papierhandleiding) ook echt gradatie 2 oplevert?

Voor TRI-X lijkt het er in ieder geval op dat ik mijn effectieve gevoeligheid op 200 of zelfs 160 ASA moet stellen... en de highlights zijn nog wat "smerig", dus moet ik waarschijnlijk langer (!) ontwikkelen dan 9m45s in D76 (1+1). Ik dacht dat je meestal de ontwikkeltijd naar beneden moest instellen!

Any advise anyone?
    Jeroen

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    ...dus moet ik waarschijnlijk langer (!) ontwikkelen dan 9m45s in D76 (1+1). Ik dacht dat je meestal de ontwikkeltijd naar beneden moest instellen!

Any advise anyone?
    Jeroen
    Beste Jeroen,

1) densitometers hier bij een aantal apugers wel aanwezig...dus ergens gaan meten zou ik zeggen
    2) effectieve gevoeligheid is ook jouw "persoonlijke" gevoeligheid, dus de fout
    op je gradatie 2 wordt wel in rekening gebracht
    3) Tri-x (400TX KB 36opnames) hier op dit ogenblik (lot 0791 1/2008) 200 iso in ID-11 1+1 10' 30" bij 20░C

mvrgr
    Fred

ps: indien densitometer ergens in je buurt beschikbaar, een paar opnames maken
    zone I: 0.10
    zone V 0.55-0.65
    zone VIII 1.25

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by fred
    ...effectieve gevoeligheid is ook jouw "persoonlijke" gevoeligheid, dus de fout op je gradatie 2 wordt wel in rekening gebracht
    Fred, bedankt voor je antwoord. Zou je nog even kunnen uitleggen wat je precies bedoelt met: "...dus de fout op je gradatie 2 wordt wel in rekening gebracht..."?

Alvast bedankt!
    Jeroen

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Fred, bedankt voor je antwoord. Zou je nog even kunnen uitleggen wat je precies bedoelt met: "...dus de fout op je gradatie 2 wordt wel in rekening gebracht..."?

Alvast bedankt!
    Jeroen
    Je mogelijke foutmarge voor Gradatie 2 wordt doordaor je calibratie

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

Alvast bedankt!
    Jeroen
    Je mogelijke foutmarge voor Gradatie 2 wordt doordat je calibreert en doordat je steeds op de zelfde manier werkt gecorrigeerd. Dat is juist de bedoeling van het calibreren: de variaties van al je "variabelen" in rekening nemen.

Met welke vergroter werk je? Condensor of diffusor?

mvrgr
    Fred

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by fred
    Met welke vergroter werk je? Condensor of diffusor?
    De TRI-X 120 gaat in een Durst M605c (met kleur-diffusor-kop).

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin