Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,557   Posts: 1,573,251   Online: 970

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Verschillende films in 1 tank

L.S.,

Zojuist heb ik twee verschillende films in dezelfde tank ontwikkeld omdat die bij dezelfde ontwikkelaar dezelfde tijd hebben (FP4 & TRI-X in D76 1+1; 9 min). Ben niet heel erg blij met 't resultaat van 1 van de films, maar dat hoeft niet direct aan het samen-ontwikkelen te liggen. Heeft iemand hier ervaring mee (twee verschillende films tegelijk in dezelfde vloeistof ontwikkelen)?

M.v.g.,
    Jeroen

Shooter
    ULarge Format
    Mijn advies is om het gewoon niet te doen, zelfs als de films schijnbaar dezelfde tijd nodig hebben. Op de een of andere manier vindt er een wederzijdse beinvloeding plaats die onvoorspelbaar is. Als je voor de hoogste kwaliteit gaat, is het essentieel het hele traject van filmkeuze, belichting, ontwikkeling en afdrukken te optimaliseren voor je eigen omstandigheden. Door verschillende soorten films samen te ontwikkelen krijg je dit nooit voor elkaar.

Huub

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    En twee 120 rolfilms spoelen op 1 jobo-spoel is dat wel aan te raden? Dan moet je geloof ik met dat rode plastic film-separator-tje werken... iemand daar ooit problemen mee gehad?
    Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Als twee verschillende films dezelfde ingeteste ontwikkeltijd hebben met dezelfde ontwikkelaar hoeft het geen probleem te zijn. Dit zal niet vaak het geval zijn.
    Tenzij je met Diafine werkt, waarbij de dekking van de negatieven wordt bepaald door de belichting van de film en vrijwel onafhankelijk van ontwikkeltijd (2X3 Minuten) en temperatuur (20-30 graden C).

Met twee 120 rolfilms in een Jobo spoel zou ik zeker vantevoren even oefenen. Het moment van het aanlopen van de eerste rolfilm is belangrijk alvorens je de clip tussen de spiraal duwt. Daarna kun je de tweede film inspoelen. Leg altijd een tweede spiraal en tank klaar. Geeft de film problemen met inspoelen, forceer niets maar maak gebruik van de tweede tank.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    Ik volg de raad van Huub volledig. Door schade en schande heb ik in het verleden al verscheiden malen geprobeerd om verschillende formaten tesamen te ontwikkelen.
    Zelfs met eenzelfde film maar in verschillend formaat krijg je problemen.
    Vraag me niet waarom, maar ik kreeg steeds afwijkende resultaten.

Jan

Shooter
    Medium Format
    Verschillende formaten films in één tank is inderdaad niet aan te raden. Het kiepritme is i.v.m. het bromide effect voor rolfilm en kleinbeeld ook anders. Een reden om K.B. en rolfilm apart te ontwikkelen.

Robert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Meerdere films in één tank..

Heb met regelmaat twee 120 films of twee kb-films, wel van hetzelfde merk en type, op één Jobo-spoel gezet en nooit problemen ondervonden. Als het je lukt om één 120 film in de spoel te draaien dan lukt twee stuks ook zeker. De eerste gewoon helemaal doordraaien totdat je met je vingers voelt dat ie helemaal onderin zit. Vervolgens de clip indrukken waarbij je ook nog kunt voelen of deze achter het einde van film één zit (dubbele controle) dan kan het niet fout.
    Ook met één of twee kb-spoel(en) en één 120 spoel in één tank geen problemen. Let wel op de hoeveelheid concentraat ontwikkelaar want daar wringt de schoen denk ik. Alle andere variabelen zoals tijd, draaisnelheid en temperatuur zijn allen gelijk als je met een CPP of CPA ontwikkelt.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    En twee 120 rolfilms spoelen op 1 jobo-spoel is dat wel aan te raden? Dan moet je geloof ik met dat rode plastic film-separator-tje werken... iemand daar ooit problemen mee gehad?
    Jeroen
    Is geen probleem. Vooraf even oefenen. Ik zet zelf altijd twee 120 films op eenpatersonspoel. Ook nooit een probleemmee gehad.

Huun

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Het moment van het aanlopen van de eerste rolfilm is belangrijk alvorens je de clip tussen de spiraal duwt.
    Ik heb het nu twee keer (met succes) gedaan in de afgelopen twee dagen. Mijn techniek (laat me het weten als deze foutief is...) is eigenlijk gewoon om de eerste film helemaal verder te spoelen totdat deze niet meer verder kan op de JoBo spoel. Vervolgens de rode clip in te drukken waarna ik de volgende film inspoel. Tot nu toe (4 films in totaal dus) nog geen probleem mee gehad.
    Jeroen

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Het kiepritme is i.v.m. het bromide effect voor rolfilm en kleinbeeld ook anders.
    Zou je dit nader willen toelichten... ik kiep tot nu toe hetzelfde bij 135 en 120... zou dit verschillend moeten zijn?
    Jeroen

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin