Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,927   Posts: 1,556,811   Online: 856

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Thread: Droogtijd film

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Droogtijd film

Aan degenen die geen filmdroger hebben,

Hoe lang laten jullie je film te drogen hangen voordat deze in een plastic negatief-vel wordt geschoven? Verschilt de droogtijd ook per formaat rolfilm(135/120)?

M.v.g.,
    Jeroen

P.S. Voor de zekerheid laat ik ze altijd minstens een nacht te drogen hangen, maar ik vroeg me af of het ook korter kon.

Shooter
    Multi Format
    Soms wel 24 uur in mijn droogtent, Da's eigenlijk een kleerhanger met daaraan een lange zak waarin ik mijn film laat drogen om geen stofjes te hebben.

Als het echt nodig is, durf ik er wel eens met de haardroger op zitten, maar dan heb ik gegarandeerd stof op de film.

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Hoe lang laten jullie je film te drogen hangen voordat deze in een plastic negatief-vel wordt geschoven? ha vroeg me af
    Hoi,
    de mooiste constrcuctie is een soort van ventilatorkacheltje met daarom heen bevestigd een behoorlijk lang zak. Bovenin wat staafjes om de film
    op te klemmen met een verzwaring aan de film onderaan. Voor dat je de
    film met een afstrijktang afneemt eerst even in een wettingagent, in de
    zak, 5-10 minuten en de film is droog. Een 120 film zal in de regel iets
    sneller gaan dan een 135 film. Let er wel op dat de zak dicht kan ( tegen
    stof) stof kan geen kwaad als het maar blijft liggen, het moet niet gaan
    dwarrelen.Er zijn zoveel constructie's te bedenken, momenteel zijn er ge-
    noeg van dit systemen kant en klaar te koop tweedehands.

RenÚ de CaluwÚ

Shooter
    Medium Format
    Voor het drogen van een film gebuik ik al jaren de eenvoudige constructie

Een oude haardroogkap (waaar mijn moeder vroeger onder zat) met daarboven op een afzuigkap filter.
    Met een oud douchegordijn en wasknijpers een soort tent om de kap gemaakt en de wilm hangt aan de binnenkant aan een omgebogen paperclip.

Het drogen :
    Na het laatste spoelbad de film even in de wetting agent (of afwasmiddel) en afnemen met een vochtige natuurzeem.
    NOOIT met een tang,een korreltje in de tang en de hebt de mooiste rechte kras op je film die je ooit gezien hebt.

De film in de droogkap hangen, en een bakkie koffie doen, na ongeveer 15 min. is de film droog.
    de film wel af laten koelen, deze is wat gekruld maar dat trekt wel bij.

Harry v. Loon

Shooter
    Medium Format
    P.S. Voor de zekerheid laat ik ze altijd minstens een nacht te drogen hangen, maar ik vroeg me af of het ook korter kon.
    Zonder droogkast is dit een prima safe droogtijd.
    Voordeel: Film zal altijd minder krullen en zonder geforceerde droging heb je, mits op de juiste plaats gehangen, geen stof.

120 rolfilms drogen inderdaad iets sneller dan k.b. Als je de film durft te zemen of afstrijken kan de film in een uur gebruikt worden onder de vergroter.
    Zemen of afstrijken verdraagt niet iedere emulsie en indien er iets scherps tussen zit heb je gegarandeerd krassen.

Groetjes,

Robert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Mijn films hang ik gewoon "natuur" te drogen. In de badkamer (stofvrij) hang ik ze op. Doorgaans met een uurtje of 3 - 4 droog. Indien het toch iets geforceerd moet worden gebruik ik de f÷hn als ze bijna droog zijn. Stof heeft dan geen invloed meer om op de emulsie te blijven plakken. En voor de rest is geduld een schone zaak...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Mijn films zijn na 2 uur in de badkamer droog. Na het spoelen met stromend water gebruik ik als laatste stap een mengsel van kraanwater en gedestilleerd water 1 + 1. waarbij ik aan 1 l van dit mengsel 50 ml isopropanol toevoeg en 5 ml Agepon. Geen strepen, geen vlekken en snel droog. Er is overigens van tetenal ook een sneldroogmiddel te koop. Volgens mij is dit op alcoholbasis. Na het spoelen de film hierin leggen en dan te drogen hangen. Ze zouden dan in een half uur droog moeten zijn. Ik had er overigens geen goede resultaten mee. Alsof er een laagje op de film achter bleef.

Shooter
    35mm
    Ik gebruik een centrifuge,dus geen afstrijktang of zeem;uiteraard laat ik hem niet op volle toeren draaien want dat overleeft film en spoel niet,een groente centrifuge kan ook goede diensten bewijzen en is iets veiliger,2 spoelen voor de ballans is helemaal mooi,daarna zijn ze in een halfuur droog,soms met kleine knikjes bij de perforatie,maar dan ben ik net iets tever gegaan,maar nooit vlekken of andere smetten.

Shooter
    35mm
    Ik gebruik absoluut geen afstijktang. De film gaat even in gedistileerd water
    dan sla ik het water eruit en hang hem op in een stofarme kamer tot de film droog is. Middeltjes toevoegen en de film aanraken terwijl het nog nat / vochtig is geeft alleen maar ellende.

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Enkel wetting-agent in het laatste spoelwater en ophangen in de douchecabine. Na een 30-45 minuten is de film droog en kan ik hem in stukken knippen. Persoonlijk zou ik nooit een afstrijktang of zeem gebruiken en al helemaal geen drogers in de vorm van een fohn of droogkap. Als er stof in de nog natte emulsie komt krijg je het er niet meer uit. Dat betekent op voorhand al dat je je helemaal suf kunt retoucheren.
    groet, Ronald

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin