Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,691   Posts: 1,548,945   Online: 783

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 15 of 15
    Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Klopt niet helemaal. Door toning worden de zilver/halogenide verbindingen omgezet in Zilver/selenium verbindingen, die langer stabiel blijven onder lichtinwerking. Waar meer zilver zit (donkere partijen) treedt dit eerder op. Dus geen afdekking. Hoe langer je toont, hoe langer de houdbaarheid.

voor info zie de Kodak Datasheets

ben

Shooter
    Multi Format
    Fred,

bedankt voor de tekst!
    Wow, dat was snel :-D

G

Shooter
    Multi Format
    hey

seleen toning ook al zie je geen kleurverandering gaat chemisch gezien het Ag in een een andere vorm plaatsen welke stabieler is aan chemische invloeden ,normaal gaat de zwarting iets sterker worden waardoor het verschil tussen de witten en de zwarten verhoogd en de infruk geeft dat het beeld intenser is ,alles in functie van de verdunning en de tijd ,ook de temp speelt een rol .Bleken vooraf met een 1% Kaliumhexacyanoferaat ,doet op sommige niet te tonen papieren wonderen ,niet de bleach gebruiken welke bij sommige toners is gevoegd daar die een mengsel is met KBr en Ferri ,bij gebruik van deze bleach kan je herontwikkelen in daglicht ,ook Se zal het beeld terug te voorschijn toveren maar dat is een ander verhaal

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by BBMOR
    hey

seleen toning ook al zie je geen kleurverandering gaat chemisch gezien het Ag in een een andere vorm plaatsen welke stabieler is aan chemische invloeden ,normaal gaat de zwarting iets sterker worden waardoor het verschil tussen de witten en de zwarten verhoogd en de infruk geeft dat het beeld intenser is ,alles in functie van de verdunning en de tijd ,ook de temp speelt een rol .Bleken vooraf met een 1% Kaliumhexacyanoferaat ,doet op sommige niet te tonen papieren wonderen ,niet de bleach gebruiken welke bij sommige toners is gevoegd daar die een mengsel is met KBr en Ferri ,bij gebruik van deze bleach kan je herontwikkelen in daglicht ,ook Se zal het beeld terug te voorschijn toveren maar dat is een ander verhaal
    Zou je nog iets meer details kunnen geven? Verdun je de Kaliumhexacyanoferaat met kraanwater of met gedestilleerd water? Hoe lang bleek je, tot alleen de hoge lichten wat beginnen te vervagen of tot het hele beeld is gebleekt? Gebruik je daarna eerst een ontwikkelaar om vervolgens met Se te tonen? Alvast bedankt,

Walter

Shooter
    Multi Format
    Hello Walter

ik gebruik een 1% Ferri maar ga uit van een 10% oplossing ,ik gebruik steeds gewoon leidinwater en hier in mijn regio ,het vlaamse landsgedeelte bij Brussel 3pajottenland " is het water vrij hard 18° duits ,deminwater is natuurlijk ook ok ,het zal geen verbetering of andere invloed teweegbrengen
    Van uiterst belang is natuurlijk dat je foto goed extreem goed gespoeld is want ferri met fix is onze gekende verzwakker van Farmer en je zal je beeld doen verdijnen en je kan het niet meer terug brengen
    de tijd is een beetje experimenteren en is functie van het papier en de ontwikkelaar die je hebt gebruikt maar neem gerust enkele minuten zeker 5 -10 goed spoelen en Se verdund 1-9 of verder ,deze verdunning beinvloed de kleur of de tint en ook je D van het beeld ,na goed spoelen fixen en terug extra goed spoelen
    dit alles lijkt tijdrovend maar is de moeite waard
    mijn proefstroken welke ik maak spoel ik als mijn uiteindelijke beeld en die gebruik ik verder om te tonen ,bleken ,tonen enz je kan het noteren en achteraf terug zien wat het effekt is want je kan niet alles onthouden
    wil je meer info vraag gerust

jm

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin